3906

Подкрепа вместо проверка, за да остане младият учител в клас

Пловдив е сред пилотните градове, в които експерти от Регионалното управление на образованието помагат на новопостъпили педагози, градят заедно система за наставничество

Само 10% от новоназначените учители у нас остават в професията. Половината си тръгват още след първата година. Поли Велкова е от тези, които са се заинатили да останат в класната стая.  

„Чест​о чуваме, че да си учител, е гордост и призвание. Но да останеш в професията, се изисква много. Мен ме задържа любовта към децата. Мисълта, че мога да им въздействам.

За някои от тях може би съм единственият човек, който ги подкрепя. А за себе си знам, че трябва да продължа. 

С това убеждени​е младата учителка влиза всеки ден в класната стая. Преподава  изобразително изкуство в СУ „Найден Геров“ в пловдивския квартал „Столипиново“. Учениците й са от малцинствата, чужд им е дори българският език, още по-далечно - изкуството. Тъкмо чрез него обаче Поли опитва да отвори пред тях друга врата. И е от късметлиите в професията, които имат подкрепа. Когато в нейния час влезе старши експертът по изкуства от Регионалното управление на образованието д-р Нели Спасова знае, че не е за проверка, а да й помогне. 

Точно това е целта на международния проект NEST по програма „Еразъм+“, в която двете участват. Той се реализира у нас от МОН, Синдикат „Образование“ и фондация „Заедно в час“, а успоредно с това - и в Австрия, Белгия, Испания, Румъния. Консорциум от 16 организации в 7 образователни системи си е поставил за цел

 да разбие модела, при който управленията на образованието контролират и санкционират.

И вместо това да се разработи система за наставничество от експертите, насочена към младите учители. По проекта експерти от 14 РУО у нас са преминали обучения. Всеки от тях работи с по трима начинаещи учители. Началото било с 60 експерти, до финала след обучения, срещи за подкрепа и усвояване на стратегии за работа с млади кадри стигнали 50. Подкрепени са 360 учители в работата им със 7200 ученици.

Две години по-късно експертите споделят удовлетвореност, че са част от общностна подкрепа. Мотивирани са още да учат. Не просто да ходят на проверка, а да помагат.

Мотивацията на включените начални учители пък е сравнена с контролна група от техни колеги без наставници. Чувстват се по-уверени, изградили са професионална и емоционална връзка с ментора, усещат се окуражени.

В началото обаче било трудно. „Когато влязох за първи път в класната стая,

видях едно пребледняло младо момиче - 

разказва експертът по изкуства от РУО-Пловдив д-р Нели Спасова. ​- Казах „добър ден“ и седнахме с директорката. Урокът мина отлично методически.“

След часа отишла в учителската стая. Влезе момичето, още по-бледо, спомня си тя. Какво има, стреснала се д-р Нели Спасова. Едва не припаднах, споделила младата учителка.

Успокоих я, сложих я да седне и в онзи момент разбрах колко има нужда от мен ​- не да я назидавам, а да говорим, да обсъждаме, да изградим доверие и да й помогна да намери верния път в своята работа,

казва експертът от РУО-Пловдив.  

„Когат​о учителят ​е освободен от мисълта дали постъпва правилно методически, той може да работи свободно. Защото една тема не може да се представи еднакво на два различни класа“, убедила се е д-р Нели Спасова. Разчита на т. нар. трансформиращ разговор, при който задава въпроси на младия учител и той сам достига до идеята как да подобри работата си. Не да назидавам какво според мен трябва да се промени, 

а преподавателят сам да усети какво може да работи по-добре, 

уточнява експертът. Като погледне назад, отчита, че първото посещение е било стресово, второто - предразполагащо и чак от третото нататък се получил спокоен разговор. Имаме нужда от време за младите учители, с което не разполагаме при всички ангажименти, които всеки има в системата, отчита д-р Спасова. 

А Поли вече прилага насоките, които получила за структуриране на уроците. Сама открих някои техники, които биха могли да работят с нашите ученици, споделя тя.

Как се сменя чипът 

Целта на проекта е да разработи инструментариум с конкретни стъпки за подкрепа и проследяване на резултата. А една община у нас ​- Бургас, вече е проявила интерес и е поканила участниците в проекта да обучат наставниците на 27 новоназначени учители. След пилотното прилагане на опита предстои анализ, а от следващата учебна година искаме да имаме критерии, по които директорите да определят учителите наставници, казва  Василия Свилева ​-главен експерт в отдел „Превенция и младежки политики“ в Община Бургас. Трябва да си сменим чипа от постоянен натиск и контрол към оказване на помощ, добавя тя.

Според нея,

за да останат в системата, младите учители имат нужда някой да им помогне да видят успехите си.

В закона е разписано, че трябва да имат наставник. „Но не е достатъчно, трябва да си говорят помежду си и с директора, да си имат доверие. Тоест да се променят нагласите - да си дадем сметка с кое се справяме и да се поздравяваме с това“, обобщава Свилева. 

5 необходими промени

80% от младите учители напускат до третата година. Синдикатите настояват за ръст на заплатите. Но това не е достатъчно.  Ето 5 неща, които трябва да се променят, за да се задържат новите учители, според експертите на “Заедно в час“. 

1. Качествена подготовка на студентите по педагогика   

През последните години броят им се удвои. Но няма достатъчно практика, преподаването е теоретично и с остарели методи. Това води до грешни нагласи за учителската професия и слаба подготовка. Щом студентите влязат в клас, се сблъскват с реалността и се отказват.  Нужна е промяна  в програмите на вузовете.

2. Качествена подкрепа през първите години в клас

Това е фактор номер едно за задържането на младите педагози. В момента наставничеството е проформа и поредното вменено задължение на старшите учители. А за добър наставник се изискват съвсем различни умения от тези на добрия преподавател.  

Необходими са също ресурс и подкрепа от институциите, за да може всяко училище да изгради капацитет за подкрепа на учители. Регионалните управления на образованието също имат тази роля, но нямат необходимия ресурс да го правят качествено и в мащаб. 

3. Качествени и практически обучения 

Трябва да се преосмисли системата за квалификация. Сега 1,2% от бюджета на училището за заплати отива за обучения, които често са некачествени и проформа. 

Обучителните организации, които раздават т.нар. кредити, покриват единствено  административни изисквания. Половината са регистрирани като туроператори и правят основно спа екскурзии.

4. Подкрепа за директорите как да правят качествен подбор

Оценката по документи не е достатъчна. На първо място директорите трябва да са лидери и да могат да изградят и развиват качествен екип. Очаква се, че знаят как се прави това, и никой в системата не им оказва подкрепа. Необходими са усилия за прилагане на добри методи на подбор.

5. Да се намали административната тежест 

Новоназначените учители се сблъскват с наредби, документи, справки, правила и отчитане. Нужно е да отпадне бюрокрацията, за да се фокусират върху преподаването. 

Оцени новината

Оцени новината
4.6/5 от 11 оценки
4.6/5 от 11 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?