Следвайте ни

Почна се! Две прогимназии в Пловдив превключват онлайн

Директорите на СУ „Христо Г. Данов“ и ОУ „Княз Александър I“ са поискали разрешение от МОН, за една седмица в клас остава само начален курс

viber icon

Две пловдивски училища преминават към обучение в електронна среда за прогимназиален етап по решение на директорите. От утре, освен гимназистите, които от 29 октомври по заповед на здравния министър учат в електронна среда от разстояние, вкъщи пред устройствата остават и учениците от 5. до 7. клас в СУ „Христо Г. Данов“ и прогимназиалният курс от ОУ „Княз Александър I“. Засега, срокът за това е една седмица, после ще се действа според актуалната ситуация.

Шефовете на двете учебни заведения са първите в Пловдивска област, които се възползват от дадената възможност те да предлагат превключване, без указание от РЗИ или решене на Областния кризисен щаб -  в резултат на влошена епидемична ситуация с повишаване на броя на болни и карантинирани. 

Към тези обстоятелства в последните дни се добавя и ръст на молбите от родители децата им да преминат в обучение от разстояние в електронна среда.

Очаква се, че ще има и още училища в Пловдивска област, които тези дни ще направят постъпки за разрешение от министъра, тъй като има доста запитвания в Регионалното управление на образованието. Процедурата изисква преди това искането да бъде гласувано на Педагогически съвет, да получи подкрепата на Обществения съвет и да съвпада с нагласите на повечето родители. Анкетирането им вече става много бързо с въпросници в електронните дневници.

Междувременно семейства предприемат и самостоятелно стъпки, за да оставят децата у дома и да избегнат контакти, които ги излагат на риск от заразяване. Това може да стане по медицински причини, но и поради опасения от епидемичната ситуация.

Все още става въпрос за единични случаи, но разписвам такива заповеди всеки ден,

потвърди началникът на Регионалното управление на образованието Иванка Киркова. По-осезаем е напливът в ОУ „Душо Хаджидеков“, където вече има случаи на доста заразени деца и учители. Там е вече е разрешено на много ученици да преминат към обучение в електронна среда от разстояние, докато съучениците им все още остават в клас. Другаде пък вече има случаи на 6 карантинирани деца в една паралелка, което също буди тревога сред родителите.

В тази ситуация се оказва, че някои от тях срещат спънки при изминаването на регламентите, за да получат съгласие за превключване в онлайн режим за своето дете.

Майка на две деца – от начален и прогимназиален етап в едно и също училище, тези дни решила да направи постъпки децата да преминат към обучение от разстояние в електронна среда. При свързването с класните ръководителки и двете не успели да й обяснят как става това. От едната разбрала, че е втората за деня, която се интересува. А другата й обяснила, че няма такъв вариант и опитала да я убеди, че присъственото обучение е най-доброто. И двете все пак обещали да проверят и последвали повторни разговори, в които майката била уверена, че процедурата е сложна и се изисква прилагане на доста медицинска документация от лекаря на детето или лекуващ лекар на близък от рискова група, с който то съжителства.

Междувременно обаче майката звъннала в Регионалното управление на образованието, откъдето й обяснили, че може да поиска превключване за 30 дни, а и за цялата учебна година, нужни са две заявления и декларация, че е в състояние да осигури устройство и интернет. Така за половин час жената ги попълнила и дори ги пратила по имела на училището, което се счита за официален канал за входиране.

Майката няма притеснение, че ще пострада качеството на обучение, тъй като училището вече има опит с карантинирани деца, които учат от къщи, докато другите са в клас. Учителката пък използва активно Гугъл класруум и качва там презентации в слайдове на всеки урок, който децата взимат в клас, както и заданията за домашно.

Иванка Киркова: Нормална и очаквана реакция,

оказваме съдействие по всеки казус

Както „Марица“ писа, в началото на учебната година да учат в електронна среда от разстояние искаха само 143-ма ученици от цялата Пловдивска област, като тогава това бяха предимно деца  със специални образователни потребности, чиито заболявания ги поставят в рискова група.

 При ръст на заболеваемостта, смъртни случаи сред учителите и все повече карантинирани ученици обаче е нормална и очаквана  реакция още семейства да правят такива постъпки, включително на здрави деца, смята началникът на РУО Иванка Киркова.

На постъпилите молби се прави бърза експертна оценка, за да се спазят сроковете. Превключването в онлайн режим става с разрешение от управлението, когато за това няма медицински причини, а само тревога на семейството от влошената ситуация. Директорите са добре обучени какво трябва да съдържат молбите като обосновка и атрибути – задължителен елемент са желаният срок и мотивите, обясни Киркова. И се ангажира да обърне внимание с това да бъдат запознати детайлно и класните ръководители, за да дават достоверна информация на семействата и да няма лутане.

Нормативната наредба е налице и не допускам, че някой съзнателно би я заобиколил, категорична е Киркова. „Наясно сме обаче, че

правилното действие в настоящата сложна ситуация е различно от гледна точка на всеки човек. Отговорността върху нас е огромна, затова си позволяваме и съвети към родителите в търсене на най-доброто за децата, но право на семейството е да вземе окончателното решение“,

добави Киркова. 

Тя препоръчва то да не е генерално, а за по-кратки срокове, като се реагира гъвкаво на динамично променящата се ситуация. Експертите от РУО остават на разположение за консултации във връзка с всякакви казуси.

Регламентът:

Когато ученик или родител е подал заявление за обучение в дневна форма в електронна среда от разстояние по здравословни причини с приложен медицински документ и декларация за налична техническа възможност да учи онлайн, директорът трябва да се произнесе в срок от 1 работен ден дали училището може да осигури такава форма на обучение.

Ако не е възможно, в същия срок директорът трябва да  информира РУО, което пък  да  проучи  възможностите ученикът да се обучава в дневна форма в електронна среда от разстояние в друго училище. Регионалното управление трябва да се произнесе до 3 дни от информирането му за казуса, а обучението  да започне до 5 дни от подаване на заявлението.

Списъкът на заболяванията, при които се допуска превключване, е част от насоките на министъра на образованието, публикувани на сайта на МОН. В него са посочени и болестите на близки, с които детето живее на един адрес, и  които също могат да бъдат основание да се иска преминаване към алтернативна на присъствената форма.

Когато  не се касае за здравословен проблем, а родителите избират алтернативната форма заради опасенията си от пандемията, заедно със заявлението те подава само декларация, че имат техника и интернет  за обучение от разстояние в електронна среда. Още същия ден директорът трябва да прати документите  в РУО, тъй като в този случай се изисква негово съгласие. Към тях  трябва да добави информация за успеха, отсъствията и ангажираността на ученика в предходната учебна година, както  и становище за възможността училището да организира за съответния ученик обучение в дневна форма в електронна среда от разстояние.

 

 

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какви трябва да са следващите мерки срещу COVID-19 в Пловдив?