Пловдив - рекордьор по мераклии да учат онлайн
Преминават към уроци от разстояние в електронна среда, за да избегнат поголовно изпитване в присъствените седмици
- 13:20, 13.04.2021
- 13:23, 13.04.2021
- 4577
- 7
40% от учениците в цялата страна, които са избрали да продължат да учат онлайн от къщи и след връщането на техните класове присъствено, са от Пловдивска област. Това я прави рекордьор заедно с Варна.
По данни на МОН към момента в цяла България в режим на обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС) са общо около 1500 ученици. Статистиката на Регионалното управление по образование под тепетата пък сочи, че за областта цифрата е 600 ученици от всички класове.
Най-отчетлива тенденция за доброволно преминаване към ОРЕС има за десетокласниците и зрелостниците, макар че на тях им предстоят сериозни изпити – тази година за първи път ще има национални външни оценявания за завършващите първи гимназиален етап, а абитуриентите ги чакат матури. В същото време всички проучвания към момента показват, че при онлайн обучението качеството на подготовката е по-ниско и страда от липсата на личен контакт с преподавателя, както и поради срива на мотивацията при учениците.
Въпреки това в Регионалното управление на образованието отчитат все повече молби за преминаване към онлайн обучение. След предишното продължително затваряне на учебните заведения за прогимназиален и гимназиален курс около 500 ученици в Пловдивско предпочетоха да продължат да учат онлайн и след връщането присъствено по график.
Сега, след възстановяването на занятията от понеделник за начален курс и ротация за горните класове, като първи в клас за 2 седмици са 7., 8. и 10., броят на учещите от къщи е вече около 600.
Много отчетливо се вижда преминаване към ОРЕС от конкретни училища. В Пловдив например това е Английската гимназия.
Всеки ден получаваме по 4-5 нови молби от ученици на ЕГ „Пловдив“, казва старши експертът от Регионалното управление на образованието Рангел Райчев. Въпреки съмненията доколко причините за това са само опасения от заразяване с ковид, в нормативната база е разписан регламент за преминаване онлайн по собствено желание и исканията на семействата се удовлетворяват.
Директорът:
Сложихме камери в клас и има техническа възможност да се учи от къщи
Причината все повече ученици да искат преминаване към ОРЕС е, че успяхме да оборудване класните стаи с камери и има техническа възможност да се учи от къщи, коментира директорът на ЕГ „Пловдив“ Николай Радев.
Когато ученик от Английската учи от къщи, а класът е присъствено в час, чрез камера, насочена към дъската и учителя, той гледа в реално време. По изрично настояване на МОН обаче, за да не се нарушава учебният процес за останалите, той е само наблюдател и не може да се намесва.
Някои родители имат притеснения във връзка с вируса, но има и други фактори, смята Радев. Семействата контактуват помежду си и е забелязал, че щом едно подаде искане, следват още няколко. Така се стигнало до класове, в които в режим на обучение от разстояние в електронна среда са по 20 ученици, а в други паралелки няма нито един и всички са присъствено.
Директорът не се наема да прогнозира как ще се отрази това на подготовката. Който е избрал да учи от къщи, губи камо контакта, иначе има възможност да присъства на урока, каза Николай Радев. Според него най-добра представа за евентуални негативи ще дадат резултатите от националните външни оценявания и матурите.
Избягват поголовното изпитване в присъствените седмици
Чрез преминаването към обучение онлайн се търси начин да се избегне поголовното изпитване в кратките периоди на присъствени занятия, смята Виктория Танчовска. Тя е дванайсетокласничка в ЕГ „Пловдив“ и разказва, че когато на принципа на ротацията даден клас учи от къщи, учителите избягват да изпитват, защото този начин изкривява резултатите. "Миналата година по време на онлайн обучението оценките рязко се повишиха и бяха нереални - казва абитуриентката. - Когато преподавателите знаят, че предстои да се върнем присъствено, отлагат изпитването за тогава и се получава така, че в
рамките на 2 седмици ни изпитват всеки ден по всичко, а някои учители искат за този период да поставят даже по две оценки.
Виктория е съгласна е, че у нейни връстници с по-възрастни родители има притеснение от коронавируса, но основният фактор за тенденцията напоследък е по-скоро опитът да се избегне маратонът от изпитвания.
На въпроса дали връстниците й не се опасяват, че така ще пострада подготовката им за матурите, Виктория е на мнение, че при всички положения ситуацията на випуск 2021 е неизгодна. "Миналогодишните абитуриенти учиха онлайн само 2 месеца, а после от матурите отпаднаха целият Вапцаров и романите „Тютюн“ и „Железният светилник“. А сега ние сме онлайн вече втора година и към момента за нас нищо не е махнато от изпитните формати. Учителите казват, че ще наваксаме. Но не е справедливо. Постоянно се случва и да се провалят онлайн часове заради проблеми с интернет, спирал е и токът“, описва Виктория. Иначе е съгласна, че нищо не пречи дванайсетокласниците да си прочетат Никола Вапцаров, Димитър Талев и Димитър Димов, и докато учат от разстояние в електронна среда. „Обаче е много по-ефективно да слушаш учителя в клас“, категорична е зрелостничката.
Самата тя е избрала да учи присъствено, когато дойде ред по графика за ротация на дванайсетокласниците. Вече е приета да следва в Холандия и й предстои да замине през август, затова иска да изживее всеки миг с класа и учителите си, преди всички да се пръснат в различни посоки.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни