Следвайте ни

Пандемията роди история за Ромео и Жулиета от Столипиново

Спектакъл по истинска случка с 16-годишни деца от махалата поставя въпроса за ранните бракове

viber icon

Изолацията по време на пандемия „написа“ една история за 16-годишни Ромео и Жулиета от „Столипиново“. А четвъртокласници претвориха истинската случка в театрално представление, за да поставят с него въпроса за ранните бракове в махалата.

Кварталната трагедия оживя пред семпъл декор от бяла палатка и огледало в цял ръст в Образователния център в двора на НУ „Кирил Нектариев“. С фланелки на синьо и бяло райе децата разказаха преживяното от техни връстници  с лека усмивка на белосаните като за пантомима лица – с изрисувано червено сърце на скулата на главната героиня.

Премиерата на „Ромео и Жулиета от кв. „100 липиНово“ е кулминация на проекта „Извънредно огледало“ и е направена по метода Форум театър на Аугусто Боал. Избрахме го, защото децата разказват лична история, в която се крие техен проблем, а после я превръщаме в театрално преживяване и дискусия как той да бъде решен, казва режисьорката Лилия Секова.

В  споделянето в началото на работата преди 6 месеца момичета се оплакали, че ги товарят от малки да чистят по 9 стаи. Споменавали за битови проблеми, вълнували се от Тик Ток. Докато едно момче разказало за случилото се с негов приятел, когато пандемията затвори децата у дома. Той си чатил с момиче през телефона. А щом занятията били възстановени, се уговорили за среща в училище. Семейството на девойката обаче узнало и последвал скандал, че е посрамена според разбиранията на общността. Фамилията набързо уговорила сватба с друго момче, което счела за по-подходящо.

Днес истинската Жулиета от тази история вече има дете.

А на финала на представлението, което разказва за нея, по шекспировски героите Роналдо и Роза изпиха наужким по една шепа аспирин, за да не бъдат разделени в любовта си.

Най-трудното беше да се научат репликите, казва Атанаска, която играе Роза. На Емил, който влиза в ролята на Роналдо, пък най-интересни му били скоропоговорките, с които актьорите се упражняват преди представление.

Тя сега е в 4. Б, обича математиката и иска да учи още много. Семейството й обаче е решило да заминава за Германия. Атанаска се зарича, че там пак ще ходи на училище. Мечтата й е да бъде гимнастичка, но родителите не я пускат на тренировки заради заболяване на сърцето.

След първите стъпки в театъра като Ромео от "Столипиново" Емил от 4. В пък иска да стане бръснар в махалата.

За техни връстници обаче деството свършва точно на тази възраст - някои семейства задомяват момичетата още в 5. клас.

Двамата са сред малцината от първоначалната група, които останали до края в проекта. Той се осъществява от Сдружение „Обединени професионалисти за устойчиво развитие“ и е финансиран от Национален фонд „Култура“ по програма „Социално ангажирани изкуства“. Организаторите предварително се подготвили с ромски медиатор, без да знаят, че в „Столипиново“ всъщност се говори турски. Така езиковата бариера се простряла между двете страни още на старта и останала труднопреодолима чак до края.

Емил се впечатлил от споделения от друго момче разказ и написал историята за Ромео и Жулиета от „Столипиново“. Той обаче не видя премиерата, защото вече е в чужбина. Режисьорката Лилия Секова превърнала текста в театрален сценарий и репетициите започнали – с игри, актьорски упражнения, етюди, занимания по танци и пластика, работа с хореограф и даже йога в Младежкия център на Гребната база. И с голямата цел театърът да се превърне в средство за социално свързване.

Децата се срещнали с актьорите Иванка Шекерова, Стефан Лозанов, Донка Кьосева. През цялото време заедно с артистите работил и социален психолог – за да оказва емоционална подкрепа и да ръководи процесите по време на обсъжданията, особено по трудни теми като насилие, изолация, безпомощност.

Оказало се много сложно децата дори да бъдат изведени от махалата, защото родителите не ги пускали. С други общуването било невъзможно, понеже не разбират български. Трети четели театралния текст, но не можели да си го преведат. Не знаеха дори думата пазач, спомня си режисьорката. В крайна сметка всички научили репликите наизуст, но до премиерата все още се налагало да им превеждат някои от тях. Колкото повече вниквали в смисъла, толкова повече растяло смущението.  И два дни преди спектакъла поредните двама се отказали, като останали едва четирима актьори.

„Роза, какво правиш ти тука с телефона, нали учите на компютъра…“, ревна Златка в ролята на майката на главната героиня. Грабна й телефона по време на чатенето и го изключи. А после се развилня, сварила щерка си в училищния двор с момче, пък уж тръгнала с приятелките за час по физическо: „Какво ще правим сега, посрами семейството…“ Макар да докарва съвсем точно наричанията на жените от махалата, Златка няма амбиции за бъдеще на сцената. Повече я влече да стане митничарка, защото там е парата.

Калинка и Ангелина пък изиграха приятелките на столипиновската Жулиета. А едно момче от Лондон в последния момент пое ролята на директора и баща на малкия Ромео. Кристо от 12 г. живее в Англия, където тази година завършва училище. Баща му е тамошен, а майка му българка. Хванал се да помогне с пренасянето на реквизит в образователния център и му предложили да замести отказало се момче в спектакъла, който започна с училищен звънец и свърши с двама натровени от любов на пода.

Към тукашния турския акцент на децата от „Столипиново“ Кристо прибави и своя английски. Ако трябва да сравни живота си тук и там, извън родината му има по-стриктни правила и хората повече ги спазват. Бащата на Кристо пише сценарии за тамошно тв шоу, но момчето няма амбиции в шоубизнеса. Дало си е година почивка след дипломирането в училище, а после ще учи астрофизика.

А какво научиха от това шарено представление между Шекспир, Столипиново и Лондон участниците и публиката? След финалните аплаузи последва тежко мълчание в залата вместо очакваната дискусия. „Съгласни ли сте с ранните бракове?  – попита водещата Донка Кьосева. – Оставате безмълвни... Ето ви тема – да си помислите, когато си пиете кафето. Защото в 21. век подобно поведение на родители е недопустимо“.

Снимки: Франк Воща

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?