3906

От догодина изходни и входни нива в 8. и 9. клас по модела на PISA

МОН въвежда стандарт за качество на обучението, който ще се изпробва за 1 г., тръгват процедурите за директорските конкурси

От началото на следващата учебна година ще се въведат изходни  и входни нива за завършващите 8. и започващите 9. клас - по природни науки, български език и математика по стандартите на международното изследване с PISA. Целта е установяване на уменията им и способностите за решаване на практически проблеми.

Това обяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, който днес представи мерки на МОН за подобряване на обучението в системата на училищното образование.

Утре се очаква Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) да обяви резултатите от тазгодишното изследване PISA сред 15-годишните в различни държави по света. Досега данните за България сочеха тревожно високи нива на функционална неграмотност, трудности в практическото прилагане на знанията,  диференциация между учениците от големите и малките населени места и от семейства с различен социален статус.

Министър Цоков призна, че и според мониторинга на Европейската комисия  проблематични са резултатите от НВО и ДЗИ и PISA. Това ни накара да подготвим мерки за качествено образование и  ориентиране към умения, компететности и по-добро представяне на тези тестове, обясни той.

Една от тях е учениците да получат по-голяма подкрепа от МОН в годината, в която ще участват в PISA. В тазгодишното изследване са обхванати 207 български училища. Занапред ще има възможност за мотивация и методическа помощ за създаване и решаване на задачи за изграждане на практически умения у учениците от извадката.

Ще бъде създаден и модул за повишаване на резултати от PISA в националните програми, по който вече се работи. Той  е насочен към това учителите да бъдат квалифицирани да прилагат повече такъв тип практически задачи.

Ще използваме възможностите на програма на ОИСР за училища, които целогодишно да работят по изработване и въвеждане на задачи, обучение, ориeнтирано към формиране на компетентности. Ще се изготвят и годишни доклади за напредък на учениците и училищата. "Това ще даде възможност на десетки училища да се подготвят за следващото изследване PISA  през 2027.

И най-важното е не представянето, а че обучението ще се насочи към умения, а не възпроизвеждане на знания

подчерта проф. Цоков.

Това е целта и на друга дейност – изготвяне на визия за компетентности въз основа на учебните програми. Преди 2 седмици министърът на образованието и науката се срещна с директора на дирекция "Образование" в ОИСР, който подчертал проблема с учебните програми. "Трябва да намерим баланс, който да даде по-големи възможности в рамките на учебното съдържание това, което се формира като знание, да се ориентира към ключови компетентности, а не само към възпроизвеждане.

Това е концептуална промяна,  която не може да стане за 1-2 г., а най-малко за 3-4 г.,

затова ще се изготви като национална програма за компетентностния модел, която да тръгне след Нова година, финансирана от програма „Образование“ на ЕК", съобщи министърът на образованието и науката.

От 2024 г. ще има промяна в учебния план - където има избираеми учебни дисципилини и всяко училище може да формулира учебни предмети,  да има възможност те да са интегрални.  Това предполага съвместна работа от учители, които преподават и  оценяват заедно. "Такава възможност ще даде добавена стойност към по-компетентностно ориентирано образование. Работата в тази посока ще е обвързана  с финансирането. От друга страна ориентирането към компетентности и умения за живота ще допринесе и за личностното развитие на учениците, усвояване на професиите на 21 век, по-успешна реализация", заяви проф. Цоков.

Той добави, че в тази посока ще има промени в задачите за НВО в 10. клас още от 2024 г., а в следващите години – и за 4. и 7. клас,  така че да се промени и начинът на оценяване.

Нашата система работи добре, но трябва да бъде калибрирана,

обобщи министърът на образованието и науката. 

От следващата учебна година се въвежда и стандарт за качество на обучението, разработен от екип от 70 експерта – образователни, представители на  НПО, на социални партньори и на  университети. 

„Това няма да е допълнителен административен контрол. А възможност за самооценка по критерии и показатели. В работата на работната група се очертаха няколко основни области – преподаване, управление, взаимодействие с общността и резултати. Конкретните  показатели могат да бъдат подбрани от училището – в което е силно, да го развива. Където има дефицити, да ги компенсира“, обясни министърът.

Стандартът ще се изпробва в продължение на една година по Наредбата за управление на качеството на образованието в образователните институции. „Ще видим къде са недостатъците. Ще се усъвършенстват. През следваща учебна година ще бъде въведен стандартът“, обясни министър Цоков. 

Положителен знак в мониторингите България получава за напредъка си в областта на ранното детско развитие. "Надграждаме го със създаване на комисия между МОН, МЗ, МТСП, която да даде нова рамка на функционирането на детските ясли и градини. Детските ясли да пренастроят работа, децата да получат по-голяма психологическа подкрепа и възможност да развият силни страни. Предизвикателство ще е нуждата от много специалисти по ранно детско развитие, които трябва да са в детските ясли. Затова ще има обучения, следдипломни квалификации и магистърски програми. Така системата ще е една от на-бързо развиващите се в училищното образование, увери проф. Цоков.

Днес или утре той ще подпише променената наредба за директорските конкурси, по които процедурите могат да стартират в  следващите две седмици.

Оцени новината

Оцени новината
1/5 от 1 оценки
1/5 от 1 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
4 коментара
123569874цц

123569874цц

04.12.2023 | 16:57

Вижте снимката - нима това са хора, които разбират от образование? Най-младата - от американска фондация за България - продажници на България, която винаги е размахвала пръст на министрите на образованието. Може би само директорката на професионалното училище знае за какво иде реч в средното образование, защото промените касаят само него, тъй като висшето има автономия и си плащаш , както казват студентите за всичко и там никой не смее да пипне, че ще удрят през ръцете. Но пък тя не е сложена там, за да дава акъл , а да мълчи и да се съгласява с куп не.кадърници захапали кокала, наречен образование и упражнявайки се върху него.Образованието може и да се оправи, но трябва да се забрани на родителите (с най-разнообразен капацитет и интелектуални възможности) да се месят в него, така както Христос е изгонил търговците от храма.

Отговори
3 0
ДОГОДИНА НЕ ИСКАМ ДА СТЕ ЖИВИ!

ДОГОДИНА НЕ ИСКАМ ДА СТЕ ЖИВИ!

04.12.2023 | 13:16

ПУМИЯРИ БЪЛГАРСКИ!

Отговори
6 2
Родител

Родител

04.12.2023 | 12:52

Все по-зле става

Отговори
15 1
wqra

wqra

04.12.2023 | 12:21

poredniqt glupak za ministyr!

Отговори
12 2

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?