Следвайте ни

Онлайн уроците със задължително включена камера и отсъствия

viber icon

 

Ако новата учебна година започне дистанционно, дотогава трябва да се изработи нов регламент за онлайн обучението - той да предвижда писане на отсъствия, задължително включена камера и надеждно оценяване. За това призовават от синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“.

 

Преди дни зам.-министърът на образованието Таня Михайлова заговори за 3 възможни варианта за старт на идната учебна година - присъствено, онлайн или смесено със занятия в клас и уроци през електронните платформи у дома.

Профсъюзът подкрепя навлизането на технологиите в образователния процес. Ако обаче е постоянна политика, а не кризисно решение, е нужно

МОН да създаде платформа с дигитални уроци и помагала върху поне 90% от учебния материал

за всички класове. Това трябва да стане в срок до 3 г.

„В момента създаването на дигитални ресурси най-много натоварва учителите и води до това те да работят по 12 часа“, каза националният лидер на синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ Юлиян Петров. Анализите показали, че в месеците с дистанционно обучение по време на пандемията 56% от преподавателите са работили по 10-12 часа на ден, като в това време са били ангажирани с подготовка на дистанционни уроци, провеждането на занятията онлайн, подготвяне на материали, изпращане, анализ на получените обратно материали от учениците, организационна работа. 13 на сто са били заети даже над 12 часа на ден. Всеки четвърти е работил между 5 и 8 часа, а 5,6% - около 5 часа дневно.

Дистанционната форма на обучение, каквато беше към завършването на учебната година, е причинила огромно

натоварване на ръба на възможностите за 94,4% от учителите.

Освен това такава заетост надхвърля драстично разписания в Кодекса на труда 8-часов работен ден, обобщава Петров.

От синдиката предупреждават, че ако наесен се приложи смесена форма с присъствени занимания и онлайн часове, ангажираността на учителите още ще се повиши. В Закона за предучилищното и училищното образование вече бе направена корекция, която позволява и в нормална ситуация по решение на учебните заведения 20% от занятията да са онлайн. Електронно обучение в ранните часове сутрин и последните вечер може би ще помогне за минаване на едносменен режим, но така ще се окаже, че учениците и учителите са постоянно ангажирани, ще бъде трудно за организация и ще изисква повече подготвени педагози, включително разкриване на допълнителни щатове в училищата, смята Юлиян Петров.

Плюсове и минуси

Синдикат „Образование“ към „Подкрепа“ отчита като най-големи плюсове на онлайн обучението големия интерес в гимназиален етап и партньорството между родители и учители.

В същото време обаче има и доста негативи - липса на оценяване в началния етап, когато започнаха уроците в дигитална среда, липса на механизъм за отразяване на отсъствия, което демотивира учениците да участват, дълъг работен ден за учителя. Голям проблем е и прилагането на електронното обучение при най-малките ученици в системата.

Няма решение за начален курс и подготваците

Анкетите сред учителите и анализите на МОН показаха, че дистанционното обучение в сегашния си вид не сработва в начален курс. Все още обаче няма решение как ще се процедира с децата от 1. до 4. клас, ако пандемията продължи да набира скорост.  „Нека не говорим засега категорично, че учебният процес ще започне онлайн. Надяваме се да има вариант за нормални учебни занятия наесен. Дано се научим да спазваме дистанция и противоепидемичните мерки. Не можем да мислим, че в начален етап и предучилищната подготовка е възможно дистанционно обучение. Като изключение - да, но не и като редовна практика“, категоричен е Юлиян Петров.

Запитан дали дистанционен старт на учебната година няма да означава изключване от дигиталното обучение на твърде голям брой ученици, Петров отвърна, че делът на необхванатите в онлайн занятията до момента съответства на нередовните и в нормален учебен процес. Ако електронното обучение се наложи като дългосрочна политика, обаче ще са нужни и промени в регламентите на механизма за обхват.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (5)

Асан

Асан

14.07.2020 | 08:27

Ас немам компютер

Отговори
0 0
Асан

Асан

14.07.2020 | 08:26

Ас немам компютер

Отговори
0 0
Асан

Асан

14.07.2020 | 08:26

Аз немам компютър

Отговори
1 0
Оле

Оле

13.07.2020 | 20:21

Не желая да допускам родители и деца в личното си пространство, нито аз грубо да навлизам в тяхното. Министерството - 100 умни глави, плаща им се, така че са длъжни да внедрят най-доброто, не камери, онлайн и годината спасена. Не, няма да е спасена. Да мислят, ако не могат да се махат.

Отговори
2 0
;'8kd5f5

;'8kd5f5

13.07.2020 | 16:24

Преди да измислят какво е задължително ще трябва да осигурят съвременна и работеща техника на ученици и учители, а не само на малцинството, което е все повече нараства. После да осъзнаят, че повечето ученици не разполагат със собствена стая, а я делят с брат или сестра, които също може да са ученици . И на какво основание всички ще надничат по домовете на учители и ученици. Къде стана прозрачността на приема на ученици, и студенти, когато виждаш само номера...чудесен начин за манипулация и още нещо ... И за каква прозрачност може да се говори, когато всеки се крие зад уж защита на личните данни ... и как така в Германия е забранено да има камери и да се снима в училища и офиси, а тук сме по-европейци или правим каквото си искаме и каквото ни отърва и се крием зад "по европейски" ... До кога ще ни лъжат и манипулира некадърници и партийни хлебарки?

Отговори
4 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

За кого бихте гласували, ако изборите бяха днес?