Следвайте ни

Обучихме цяла армия за Монтесори, а няма кой да преподава по методиката

viber icon

Колкото е трудно да се намери добър учител по традиционната система, двойно по-трудно е, когато става дума за алтернативен подход в обучението. Най-фрапиращият пример е с Монтесори педагогиката, в която Община Пловдив инвестира вече 5 г., като е първата у нас, която я въведе в публичните детски градини и в общинските учебни заведения. Местната власт пръсна хиляди левове за квалификация на учители, но в крайна сметка те не обезпечават класовете и групите по Монтесори.

По данни към април са обучени 186 педагози, като 153 от тях са преминали курса на подготовка за детска градина, а 33 учители - за работа в начален курс в училище. Обученията са по съвместна програма на Община Пловдив и Нов български университет, като Общината поема разноските на всеки пожелал педагог, които възлизат на над 1000 лева на човек.

Целта на тази политика е все повече учители да възприемат алтернативен подход, при който

детето е в центъра, а педагогът само го подкрепя.

То учи чрез личния опит и преживяване, а не чрез класическия фронтален метод, като това се случва в специално подготвена среда с образователни материали, които позволяват включване на сетивността. Освен това, системата изисква индивидуален подход според възможностите и темпото на детето, а не преподаване на един урок на еднаква скорост и с еднаква сложност на целия клас, като се очакват и еднакви резултати от всички.

Тази армия от изучени педагози обаче след приключването на курса няма ангажимент да влезе в Монтесори клас или група. Оказва се, че няма как такова задължение да бъде вменено и то да е юридически издържано. И след като местната власт е инвестирала в обучението, подготвените преподаватели избират да продължат по класическата система. Квалификацията им вдига заплатата, но не осигурява подготвени Монтесори учители за класовете и групите по тази методика. Има случаи обучените, дори и да са се справяли спорно в общинското учебно заведение, да излизат от публичния сектор и да отварят частен център - дори, когато

 не припознават Монтесори философията и даже я отричат.

В същото време в Монтесори групите и класовете не може да влязат педагози без специалната подготовка за прилагане на системата, защото тя предполага тотално различен подход и инструментариум.

При това положение, в условията на липса на кандидати за Монтесори учители, директори са принудени да назначават млади и неопитни хора. Условието е с постъпването си интензивно да започнат Монтесори курсовете. В някои случаи им се зачислява и наставник, с което и учебното заведение инвестира в педагога. След месец-два обаче  той заявява: „Това не е за мен“. И всичко започва отначало.

Именно за да не се правят компромиси, към момента е на стоп разширяването на обхвата на Монтесори групи и класовете - за да се даде възможност на педагозите да натрупат опит и да вдигнат качеството. Към момента обаче по тази система вече са обхванати 1500 деца в Пловдив: в детските градини - 44 групи с 1251 деца, в училища - 6 паралелки и 1 подготвителна група със 138 деца,  в детски ясли - 3 групи със 73 деца. Приемът за следващата учебна година автоматично ги увеличава, а някои детски градини вече са изцяло Монтесори. Това изисква сериозно обезпечаване с педагози, и то в дългосрочен план.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?