Следвайте ни

Обученията на учители и директори - може и онлайн

Атестирането ще става до 1 г. след първата проверка на учебното заведение от Националния инспекторат

viber icon

Освен в присъствена форма, допълнителните квалификации на учителите вече може да се извършват и онлайн – под формата на синхронно обучение в електронна среда от разстояние. Това предвиждат изменения в Наредба № 15 за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти .

Тя регламентира условия, при които курсовете ще се считат за редовно проведени. Трябва да се използва виртуална стая за видео- и аудиовръзки; разговор, чат, споделяне на екрана на преподавателя, визуализация на текст, презентация, изображения, мултимедия. Необходимо е също да има възможност да се направи запис и той да може да бъде споделян котролирано.  Платформата, предложена от образователната организация, трябва да поддържа вход със служебните акаунти, създадени от МОН за всички учители. Друго изискване е да има категоризиране на типовете потребители - обучител, участник, експерт, като всеки от тях има достъп до необходимите за него  функционалности и ресурси. 

Образователните центрове, които ще предлагат онлайн квалификационни курсове, трябва също да осигурят възможност за създаване  на тестове за завършване на обучението с възможност за автоматична оценка, запис на резултата и обратна връзка за всеки отделен курс.

След промяната в  Наредба 15 са готови и приложенията, в които фирмите, които предлагат обучения, трябва да представят в МОН своите програми, описание на материалната база и квалификацията на екипите, за да бъдат вписани в регистъра на обучителните организации, които имат право да квалифицират учители.

Атестирането - до година след инспектирането

Друга промяна в наредбата касае атестирането на учителите, което трябваше да започне тази година, но бе отложено заради пандемията след споразумение между МОН, синдикатите и работодателските организации. Новият момент сега е, че първото атестиране на учители, директори и другите педагогически специалисти в училища и детски градини трябва да бъде извършено до 1 г. след провеждане на първото инспектиране на институцията.  Това вероятно ще означава доста голямо забавяне, защото към момента Националният образователен инспекторат е инспектирал едва 69 учебни заведения в цялата страна. 

За специалистите в центровете за подкрепа на личностното развитие, какъвто е бившият Общински детски комплекс в Пловдив, и в Регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващо образование (бившият Ресурсен център) атестирането ще се извърши през следващата учебна година. 

За всички в системата на  образованието то представлява периодично оценяване на базата на рутинна работа, постижения и допълнителни квалификации, които педагозите събират в свое професионално портфолио. Оценката има значение за възможността им за кариерно развитие – например старши и главен учител, което би променило и възнаграждението. За всички е задължително натрупването на определен брой кредити между атестациите, което става с курсове за обучения и участия в конференции. Когато оценката е незадоволителна, се дават препоръки за допълнителна квалификация, която трябва да се извърши в следващата година. Ако отново не се покрият изискванията, може да се поиска освобождаване на педагога. 

 

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Знаете ли коя е ОСНОВНАТА причина за заболяванията, свързани с тютюнопушенето?