Следвайте ни

Обучението от разстояние свали успеха с една единица

При половината педагози учениците често не остават докрай в занятие онлайн, в часовете на 40% редовно има отсъстващи

viber icon

Обучението от разстояние в електронна среда е довело до дефицити в подготовката на учениците. Директори са разтревожени от резултатите, показани на тестовете за входящото ниво в началото на учебната година. Успехът на тях е с около единица по-нисък. Такава е приблизителната оценка на екипи от различен тип учебни заведения – и обединени училища, които събират деца от няколко села, включително от малцинства и уязвими групи, но и елитни пловдивски гимназии, където приемът е със сериозен подбор.

Още няма "инструмент“ за обективно сравнение и измерване на нивото на подготовка след трите месеца обучение в електронна среда. А системата отново превключва на този формат.

Резултатите от матурите и националните външни оценявания не показаха големи отклонения спрямо миналата година в 12. и 7. клас. От изпитните варианти обаче бе изключен материалът,  взет от март до края на учебната година, когато училищата бяха затворени заради пандемията. Такова измерване на подготовката изобщо не се състоя за четвъртокласниците, за които НВО бе отменено. То тепърва предстои за настоящите петокласници, но само в представителна извадка.

Тревогите на директорите след тестовете за входящо ниво са в унисон с резултатите от сондаж на Института за изследвания в образованието. По поръчка на МОН той е направил оценка на въздействието на обучението в електронна среда и други неприсъствени форми – от март до юни. Обхваща 135 училища и техните директори, 4448 ученици от 5. до 12. клас, 5403 родители, 1885 учители. Подборът  осигурява представителност на резултатите за гимназиален и прогимназиален етап. Началният не е включен поради спецификата на инструментариума, но данни за учениците от до 4. клас са събрани чрез мнението на родителите.

По отношение на ефективността на преподаването от разстояние едва 36% от учителите определят ученето през този период като пълноценно. Всеки втори посочва, че много от неговите ученици са изпитвали затруднения, а 71% – че децата са имали нужда от допълнително време за разбиране и усвояване на материала. Изключително малка част от учителите (4-9%) смятат, че обучението в електронна среда е било по-ефективно в сравнение с присъственото от гледна точка на резултатите на учениците.

Почти 44% от родителите посочват, че детето им е получавало повече задачи, отколкото при присъствено обучение. Родителите като цяло смятат, че децата им по-скоро не са успели да усвоят учебния материал в същата степен като в клас. Преобладаващ дял (58%) са скептични дали обучението от разстояние е успяло да постигне същата ефективност на ученето при техните деца, каквато би била при присъственото. Само 29% смятат, че ефективността на усвояване на материала при двете форми е еднаква.

По отношение на учениците резултатите са притеснителни. При обучение от разстояние в електронна среда всеки пети (21%) има ниска поведенческа ангажираност – това най-общо е склонността на детето да участва активно в учебния процес и да влага повече усилия при подготовката си. Всеки четвърти (24%) има ниска емоционална ангажираност, свързана с интереса към учене. А почти една трета от учениците (30%) в електронна среда показват ниска когнитивна ангажираност, която по принцип се изразява в ефективни стратегии за учене, задълбочено разбиране и осмисляне. Учениците с висока когнитивна ангажираност са склонни да полагат повече усилия и да отделят повече време за учене, те са значително по-мотивирани и самостоятелни.

И трите показателя са с по-високи при момичетата. Поведенческата и емоционалната ангажираност рязко намалява в гимназиален етап. За разлика от тях, когнитивната ангажираност показва по-голяма динамика, като най-висока е в 12. клас, а най-ниска – в 7. клас. Седмокласниците имат по-ниски нива и на поведенческа и емоционална ангажираност.

По време на онлайн обучението учениците са били пред екрана между 4 и 6 часа на ден.

Мотивация

Едва 1/5 от учителите отчитат по-висока мотивация и ангажираност на децата с ученето от разстояние в сравнение с присъственото. Половината посочват, че част от учениците често не са оставали докрай в онлайн часовете, а в часовете на 40% от учителите редовно е имало отсъстващи. Също толкова педагози смятат, че при обучение от разстояние по-малко деца са подготвяли редовно домашните си. Въпреки това, 50% от учителите преценяват, че учениците им са усвоили нужните нови знания (54%) и умения (68%).

Само 20% от родителите смятат, че децата им са показали по-висока мотивация онлайн. По-скептични са родителите на учениците от 1. до 4. клас и тези с високо образование. 64% от родителите на ученици в 7. клас отчитат по-ниска мотивация на децата.

Половината от родителите не наблюдават промяна в емоционалната ангажираност. Отново най-скептични са висшистите, като само една четвърт от тях посочват, че децата им са показали по-висока емоционална ангажираност.

Самооценка

Правят впечатление и данните за самооценката на учениците, която е свързана с начина, по който те възприемат себе си, с чувството за компетентност и успешност, с увереността, че могат да се справят.

Делът на учениците с ниска самооценка е значителен – 40%. А тези с ниска самооценка, посочили ромски и турски като езика, на който общуват у дома, са още повече - съответно 65% и 50%.

Най-ниска е самооценката в 7.  и 12. клас, а най-висока – на петокласниците. Съществени са разликите между момичетата и момчетата. По-висока е при момичетата, с изключение на 12. клас, когато рязко намалява.

Удовлетвореност

Едва 51% от учениците са удовлетворени от начина, по който е проведен учебният процес от разстояние. 42 на сто все пак смятат, че са имали възможност да учат пълноценно. Само 15% от учениците посочват, че са усвоили добре материала по всички предмети, а 44% – по повечето.  26 на сто смятат, че не са усвоили добре материала при обучение от разстояние.

84% от учителите са доволни от организацията онлайн в своето школо. Сравнително високо е и нивото на удовлетвореност на учителите от работата им в новите условия – 69%.

Почти половината от родителите (49%) декларират по-скоро удовлетвореност. Също половината  смятат, че децата им са добили нови знания (53%)  и нови умения (55%).

Един от плюсовете на кризисното превключване се очаква да е повишаването на капацитета в системата. Според изследването 89% от директорите считат, че натрупаният опит ще се развие в трайни иновации. Само 33% обаче могат да посочат конкретна промяна.

Подкрепа

Според директорите сред основните фактори, допринесли за ефективно осъществяване на обучение от разстояние, е сътрудничеството между родителите, учителите и училището.

Изследването сочи, че 47% от родителите са имали по-големи затруднения да помогнат на детето, отколкото при присъствена форма. Но всеки пети не е имал активен контакт с учителите. От друга страна, почти половината родители казват, че са получавали обратна връзка от педагозите. Технически консултации са направили 38%, всеки четвърти е сигнализирал за технически проблем. Най-слабо застъпената форма на взаимодействие е предоставянето на насоки за психологическа подкрепа на детето. Въпреки значимостта й по време на криза, едва 10% от родителите са получавали съвет от психолог.

От своя страна 43% от учителите са усетили подкрепа от родителите, 29% не са, а 28% не се ангажират с мнение.  2/3 от педагозите са доволни в една или друга степен от взаимодействието с родителите, но напълно удовлетворени са едва 20%.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (4)

Учител

Учител

12.11.2020 | 11:15

Глупости! И да има такива случаи, причината не е дистанционната форма. Вместо да излизат сутрин за училище и после да избягат по зали и МОЛ-ове, учениците са в къщи и в час. Имат социални контакти но нямат физически. Друг е проблемът с родителите, на които им е все тая но сега имат още една причина за лошия успех на децата си. При дистанционната форма също се правят проверки и се пишат отсъствия

Отговори
3 0
Родители

Родители

11.11.2020 | 12:04

Истината е, че материалът е свален и сгъстен в 5клас. Неща, които са се учили 8 клас е свален надолу. Явно за да може децата в 10клас да са завършили.

Отговори
2 0
да е само това

да е само това

11.11.2020 | 10:45

но дистанционното обучение доведе от вдигане успеха на доста баби по компютърни науки ,както и до силен стрес зради ежедневните уроци

Отговори
2 0
5555

5555

11.11.2020 | 13:00

Това означава, че родителите при присъствено обучение нехаят какво учат децата им, дали са се подготвили за следващия ден, дали имат някакви проблеми, дали са си написали домашните. От 1990 до ден днешен слушаме едно и също: родителите нехаят, но иначе имат претенции като на "спецове" по всичко, само не и по носене на отговорност за детето, което са създали и липсата на домашно възпитание.

Отговори
6 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какви трябва да са следващите мерки срещу COVID-19 в Пловдив?