44

Общ час по български за деца от 4. и 5. клас СНИМКИ

Пловдивски учителки събраха в общо занятие четвъртокласници и петокласници – да упражнят заедно, но на различни нива, наученото в час по български език и литература, а и за по-плавна адаптация между начален и прогимназиален етап. Преминаването в пети клас винаги е стресово да учениците, защото вместо началния учител, който преподава по всичко, вече имат нов преподавател по всеки предмет. 

За обединяващо звено старши учителят от начален етап Диана Янкова и главният учител от прогимназията – Мариана Ангелова, избрали пролетните празници Лазаровден, Цветница и Великден. А цялата открита практика показаха като тяхното празнуване – в концертната зала на ОУ „Панайот Волов“. Прилагат компетентностия подход, при който се създават умения, вместо да се учат и възпроизвеждат факти и определения.

Когато подготвяхме урока, съпоставихме държавните образователни стандарти за 4. и 5. клас, за да открием общите и  различните неща, разказват преподавателките. После направили градация – да има общи задачи, но и такива, при които в работата по даден текст заданието за петокласниците да е по-усложнено. Така например в един и същи текст за Лазаровден четвъртокласниците и петокласниците трябваше да отговорят на различни въпрос, по-малките да открият по 3 съществителни, а по-големите – по 3 прилагателни, а после да ги свържат в словосъчетания.

„И да сгрешите, не се притеснявайте – в училище сте, за да го научите“, даде кураж Мариана Ангелова на двете сборни групи с деца от двата класа. После раздаде работни листове с текст за Цветница, от който учениците да извадят цветя, които обаче да са и имена на жени – за да упражнят и правописа на съществително собствено.

Хлапетата научиха и нови думи – какво е пеперудата да пърха и как да разбират израза „спорен ден“. Петокласничка дори се сети, че когато земята пее, това е олицетворение.

За децата беше интересно и продуктивно, отчитат учителките. В края на откритата практика всяко си направи самооценка – дали е било пасивно или активно, дали е било лесно или трудно. Никой не се оплакал, че е изморен, а родителите останали доволни от показаните знания.

За Диана Янкова занятието е възможност да види нивото на петокласниците, а колежката й пък – как върви работата в 4. клас, още преди децата да дойдат при нея в прогимназията.

Резултатът от съвместната им работа е богато описана методически практика – съдържа арсенал от поне 10 различни дейности, средства и подходи за обучение по български език и литература. 

Децата не се смутиха, че са от различни класове и с непознат учител, доволни са преподавателките. Разработеният от тях модел може да се приложи и по друг предмет, в смесена група в занималня, а подобен подход може да се ползва и за прехода между подготвителна група и първи клас.

Събирането на деца на различни възрасти заедно има и още един ефект – това е първата им групова дейност и пред други хора, откакто започна пандемията преди 2 г. За първи път се представят пред учители и родители, при това не онлайн, и дори извън стандартната класна стая, подчертават учителките. За да пресъздадат атмосферата на празниците, превърнаха сцената на концертната зала в школото във фолклорен музей, а Ася, Златка, Йосиф, Гюлбеяз и техните връстници облякоха народни носии.

Снимки: Наташа Манева

 

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?