Следвайте ни

Облачните технологии – пълен напред или крачка назад?

Вече всичките 52 общински училища под тепетата са ги въвели, но едва 10-12 го правят активно

Училището в облака е по-интересно за децата и те са по-мотивирани да учат. Но дали с устройствата в ръце няма да понижат грамотността си? Къде е мярата между модерното и класическото в клас? Защо има пари за квалификация на учителите, а те се дърпат от обучение за прилагане на облачните технологии? Имат ли основание притесненията на родителите, че във виртуалната класна стая децата още повече се пристрастяват към смартфоните?

 


Тези трудни въпроси се чуха на среща между директорите на училища, които вече са в облака, със зам.-кмета по образованието Стефан Стоянов.

 


Вече всичките 52 общински училища под тепетата са въвели облачните технологии, като 50 от тях ползват платформата на Гугъл, а 2 - на Майкрософт.  Едва 10-12 обаче го правят активно, в останалите засега е по-скоро формално.

 


В последните години Община Пловдив води последователна политика за дигитализация в учебните заведения и към момента Пловдив разполага с 620 обучени учители, 104 администратори и 160 сертифицирани преподаватели. Всеки десети в гилдията е минал поне един курс и има базови понятия как да ползва технологиите в образователния процес.

 


Работата с платформите гарантира сигурност на данните, интересна е за децата и им показва как технологиите могат да се ползват по полезния начин, изтъква предимствата зам.-кметът Стефан Стоянов.

 


Заедно с това обаче расте опасността от интернет зависимост и кибер тормоз между учениците. Да мислим и в тази посока, защото родителите се притесняват, призова директорката на СУ „Любен Каравелов” Саша Щерева.

 


„Като се учим да караме кола, първо се научаваме как да не блъскаме останалите на пътя. Децата мислят, че интернет е Фейсбук, Инстаграм и игрите. Част от процеса е да им обясним какво още се случва в това пространство и как да го ползват. Ще решите проблема, като контролирате средата”, посъветва учителите зам.-кметът по образование. Той призна, че липсва модел как да се ползват технологиите и всеки се учи сам, а всъщност това трябва да се преподава в училище - защото е единственото може би в цялата учебна програма, което порасналото дете ще ползва всеки ден в живота си. Шансът ни е да вкараме технологиите, като създадем платформи по история, география и другите дисциплини, обясни Стефан Стоянов.

 


Весела Русева, която е регионален мениджър на Центъра за творческо обучение в Пловдив, опита да разсее съмненията и с личен пример. Тя разказа, че когато големият <210> син станал студент, при записването във вуза първо му поискали имейл, чрез който да кореспондира с университета. Малкият пък е в училище, което ползва активно облачните технологии, и има свой профил в платформата. Аз обаче не мога да му пиша на този мейл, защото това е защитена сигурна среда, която поставя ограничения докъде е достъпът на детето, обясни Русева.

 


Според шефа на Центъра за творческо обучение, който квалифицира учителите в процеса на дигитализацията - Александър Ангелов, интернет зависимост има отдавна, но сега родителите започват да я свързват с училището, защото то става технологично.

 


Застъпниците на облачните технологии в клас обясниха, че идеята на прилагането им е например едно 10-годишно дете да има устройство, през което вероятно ще може да влезе и в Ютуб, но там ще са също домашните му, уроците и постоянната връзка с учителя и съучениците.

 


Без да се противопоставя на навлизането на модерното в училище, директорката на ОУ „Елин Пелин” Татяна Вангелова все пак настоя да се търси баланс между ползването на технологиите и класическите методи - на фона на резултатите от националните външни оценявания, които показват лоша грамотност, ниско ниво на четене с разбиране, трудности да се съставя текст.

 


Работата с платформата изисква друга организация на учебния час, подчерта пък директорката на ОУ „Яне Сандански” Маргарита Бозова. Тя сподели, че среща огромна съпротива у част от колегите именно по тази причина.

 


Ако не направим тази промяна, още в първия учебен ден ще губим половината от децата, повечето за 12 години, каза Стефан Стоянов.

Елица Кандева

Редактор-репортер екип „общество“

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?