2374
Следвайте ни

Новите мерки в училищата: Ротация от 5. клас нагоре при 70% заети интензивни легла

Преминаване на начален етап онлайн ще се преценява по още едва индикатора, чак когато заетостта в интензивните отделения достигне 80%

viber icon

"За образованието новият подход за действие в ковид кризата се състои в това, че имаме ежедневен диалог с МЗ, при това с координацията на премиера, което позволява на всеки въпрос бързо да се намери решение".

С тези думи министърът на образованието акад. Николай Денков започна представянето на новия план за действие при ковид криза в образователната система.

Новият подход се изразява в приоритизирането на образователната сфера спрямо другите, отчитайки тежките последствия, които вече забелязваме от случилото се през миналата година. "Проблемът вече не е, че не  е достатъчно качеството на обучението - посочи акад. Денков. -

Изострено е противопоставянето между родителите - присъствено или онлайн да се учи. Това е рана, който ще отнеме време да заздравим чрез последователна политика в интерес на децата.

Другият нов момент е загубата на мотивация на част от учениците да се върнат пак в училище. Това са аргументите, които представих пред МС на оперативното заседание. Помолих да се подходи по друг начин".

Мерките по отношение на дезинфекция, маски, дистанция  остават като преди.

Но в четирите етапа за действие има други изисквания за групово затваряне на училищата.

Ако в паралелката има позитивен тест от лаборатория, тя се карантинира. Тоест на ниво паралелка и училище няма промяна.

Основната промяна е свързана с това, че оценката какъв е рискът в училищата вече е свързан единствино с това имали ли риск хората да останат без адекватни лечебни грижи.

Остава свободата - ако родителите смятат, че рискът е твърде голям, да оставят вкъщи детето, но с цялото съзнание, че няма да е същото качеството на обучение, каза министърът.

Ето и мерките в четирите етапа според новия национален план: 

Етап 1 - при 50%  заетост на интензивните легла - засилва се контролът и това ще се направи през следващите дни.  Заниманията по интереси  с учениците ще продължат без смесване на паралелки. Спират се екскурзии, посещения на музеи, Зелени училища. Олимпиадите и състезанията ще са присъствени при дистанция, Зелен сертификат или осигурена система за тествне на място. Индивидуалните часове за консултации и изпитвания ще може да са присъствени и без изследване, сертификат и тестване, ако са извън редовните занятия.

Етап 2 - 60% - Спират занимания по интереси, с изключение в рамките на занималнята, като пак не трябва да се смесват паралелки. Групови дейности за обща подкрепа за личностно развитие ще има, само ако е проведено тестване. Няма да се тестват, както и досега, притежателите на Зелен сертификат.

Етап 3 - 70% - Децата от 1. до 4. клас учат присъствено. От 5. до 12. клас  са в ротация с въртене на една седмица, защото по-дългите периоди свалят мотивацията. По възможност без ротация и с тестване ще се учи в центровете за деца със СОП, където има по-малко брой деца.

Етап 4 - 80% - 5.-12. клас минават онлайн. За 1.-4. клас ще се решава според два допълнителни индикатора - заболеваемост  в клъстера от области и колко легла има за интензивна грижа за деца.

Министърът отбеляза още една особеност, продължение на досегашния подход - висока е заболеваемостта в областните центрове и ниска в малките населени места. В тази връзка, ако в малкото селище заболеваемостта е 2 пъти по-ниска, отколкото в клъстера, и има достатъчно легла за интензивна грижа, 1.-4. клас може да останат присъствено в училище, дори когато сме в най-високата зона.

В момента сме в първия етап.

 

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (22)

Катя

Катя

14.01.2022 | 11:22

В момента карантинират паралелки, ами помислено ли е за учителите, които влизат в тези паралелки. На ден те влизат за седем часа в различни класове и са контактни с всички. Паралелката я карантинират при заболял, а учителя не. И той разнася де що ковит е пипнал....

Отговори
9 0
Създаденият от САЩ k-19

Създаденият от САЩ k-19

13.01.2022 | 23:30

https://www.marica.bg/tema-v-razvitie/covid-19/publikuvaha-doklad-s-nevijdani-dokumenti-za-covid-19

Отговори
1 0
хора - не вярвам на очите си, че вече на всички им просветна

хора - не вярвам на очите си, че вече на всички им просветна

13.01.2022 | 23:13

браво за готините коментари

Отговори
4 1
чака и се озърта, ех, кмете

чака и се озърта, ех, кмете

13.01.2022 | 21:52

ТОЗИ МИНИСТЪР САМО МРЪНКА. Никога не пожела да носи отговорност, всички думи му са Министерството на здравеопазване нареди или пък решение ще се взема на регионално ниво. Ми, що си министър бе мрънльо. Искаш децата ни да се разболеят, искаш децата ни да умират. Спри ги сега, преди да се е развихрила пандемията, ами тия в Пловдив. Били сме на ръба. Браво, както всеки път - страхливи и безпомощни. Трябва да паднем в дупката, да затънем и тогава ще преминат децата онлайн. Спомнете си миналата година децата от 1 до 4кл ходеха присъствено и то без да се дават пари милиони за тестове, а от 5кл бяха ротационно и онлайн. Всичко беше наред, докато не излезе юмруко и после дойде онази каца. Те разбиха държавата.

Отговори
21 5
Анонимен

Анонимен

13.01.2022 | 21:20

Само да уведомя господин министъра, че моето заразяване и боледуване и това на децата ми преди два месеца дойде точно от училището, където в паралелка в 9 клас имаше болни деца. И това, че не си на някакво легло в болница не ти спестява страданията от боледуването.

Отговори
22 4
Пери

Пери

13.01.2022 | 20:32

Поредната глупост и недомислие.Този е най слабия министър!Да си тръгва !

Отговори
24 3
Професионално

Професионално

13.01.2022 | 21:50

А вие сериозно ли така мислите, както пишете? Бай- после в България един умен, не корумпиран , образован и действащ в МОН специалист, само на образованието не може да се докоснете (ако разбирате думите). И тогава и сега той има повече шансове от всички които не го харесват. По-важно е,:.... , учителят да дойде когато учениците са готови да го разберат какво казва . "

Отговори
3 14
Каква наглост

Каква наглост

13.01.2022 | 20:00

"Остава свободата - ако родителите смятат, че рискът е твърде голям, да оставят вкъщи детето, но с цялото съзнание, че няма да е същото качеството на обучение, каза министърът." Откъде накъде качеството на обучение да е по-ниско при дистанционното обучение? Вашата работа не е ли именно това. да гарантирате равнопоставеност на децата в училище и тези в онлайн среда? Проявявате дискриминационно отношение към децата вкъщи. Те са просто пасивни слушатели и не участват в учебния процес. Вие трябваше да създадете съвсем други условия, за много по-добро онлайн обучение. Вие не си вършите работата, г-н министре? Пригответе се за съдебни дела.

Отговори
22 7
Професионално

Професионално

13.01.2022 | 21:53

От кого? От Полуграмотни родители и неграмотно дете?!?!

Отговори
6 8
достатъчно има

достатъчно има

14.01.2022 | 00:08

Има и грамотни, може да са под 20%, но ги има. Те ще си потърсят правата и няма да чакат неграмотните да прогледнат.

Отговори
8 2
управление

управление

13.01.2022 | 19:46

Делегирането на отговорности надолу по веригата е бягство от отговорност и признак за липса на компетенции. Не може противоепидемичните мерки да се взимат на месътно равнище и то в зависимост от наличието на някави легла в болниците!

Отговори
23 1
Жана

Жана

13.01.2022 | 19:40

Браво министърът Денков, присъствено до дупка, вкъщи не учат!!!

Отговори
11 31
към Жана

към Жана

13.01.2022 | 19:56

Ами вашият щом вкъщи не учи, познайте дали учи в училище? То ученето става вкъщи, там се пишат домашни и се учат уроци. Жана, Жана....личи си колко си учила и ти.

Отговори
27 9
Професионално

Професионално

13.01.2022 | 21:54

И изпити за всички за края на срока.

Отговори
3 7
Родител

Родител

13.01.2022 | 19:33

Малоумие,проредно малоумие!

Отговори
18 7

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?