Новият просветен министър като учителя на село – щом няма физик, преподава химикът
Изчегъртва се нещо, за да се предложи пак то - но от други хора, при това по-неподготвени
- 10:40, 05.08.2021
- 10:35, 06.08.2021
- 29 724
- 23
Кадруването на върха на образователната система заприлича на попълването на дупки в екипа на училище на село: като няма физик, дават часовете на химика; ако не се е явил кандидат с педагогическа правоспособност по география, ще преподава историкът.
Веднага възниква въпросът как ще се отрази това на качеството. Но ако на село става дума за обучението на няколко десетки деца (което не е пренебрежимо малко, защото всяко от тях е важно), липса на капацитет в политиките на държавно ниво ощетява цели поколения. И е пагубно в дългосрочен план за всички сфери, за които един ден ще осигури кадри образователната система.
Ако вярваме на Слави Трифонов, че 3 г. се е готвил да управлява, защо не са му стигнали да се обгради с подготвени кадри? Толкова, че когато спряганият за министър на образованието в последния миг прескочи на пистата за премиер, да има поне една резерва в отбора. За да не се налага просветното министерство да се дава на предишния кандидат за здравен министър Велислава Петрова, понеже няма на кого.
Не мога да разбера и още нещо – защо под подготвени управленски кадри разбираме задължително хора с диплома от чужд университет и с по три езика.
Но сигурно не ми е ясно, понеже моята е българска, което по презумпция я прави непрестижна, а мен - съмнително изучена. Да не забравяме също, че съм част от народа, който кандидат-премиерът тепърва ще прави просветен.
Така че все пак има надежда да ми се изясни за един мандат, ако се стигне до там, как точно образованието на имунолог на Велислава Петрова от Университета в Бристъл и докторската степен по биологични науки, вирусология и имунология от университета в Кеймбридж ще й помогнат да управлява процесите в образованието в родината. И колко я приближава до проблемите на сектора това, че на 31 г. е старши мениджър в екипа по здравна политика в Глобалния алианс за ваксини и имунизациии в Женева.
Може да знае не 3, а 5 чужди езика, но на кой от тях смята да си говори със система, която не познава? Дано всичко да не й звучи на патагонски.
И какъв авторитет ще има пред гилдия, в която и най-слабо подготвеният е повече в час от нея? Да оставим настрани омерзението, което вече се шири в нея.
Ама как да е в час образователният министър, като управляващите изобщо са объркали по кой учебник ще ни преподават просвещението?!
Вчера депутатът Филип Станев обяви, че пълно съгласие между ИТН, ДБ, ИБГНИ и БСП било постигнато в няколко сектора, сред които и образованието. И ето ги основните пунктове: „запазване и доразвиване на институционалния експертен проектен потенциал в институциите, които администрират и създават наука; ефективна интеграция на малцинствените общности; учредяване на стипендии за студенти от малцинствата; строеж на детски градини, където е необходимо; намаляване на броя на ВУЗ-овете у нас; увеличаване на академичния потенциал”.
Много хубаво, но само толкоз ли? И кое от тези неща не беше в политиките на Красимир Вълчев, та се наложи да главим нов министър, при това здравен експерт?
Механизмът за обхват, който да вкара в клас и да интегрира, е в ход още от 2017 г. Друг въпрос е колко объркаха положението онлайн обучението и локдауните, че регламентите имат нужда от ремонт в новата ситуация.
Колкото до ромските стипендии, и сега съществуват, макар и не държавни. Ама проблемът пак е друг – колко деца от общността (като тук трябва да се добави и турската) изобщо завършват средно образование, та да помислят за висше, пък да им е добре дошла тогава стипендията. Дайте първо да ги научим да говорят български и да ги обхванем в детските градини – така ще е по-малка вероятността да отпаднат от училище и да се заженят, когато трябва да са в 5. клас. Тъкмо затова бе взето решението задължително да се тръгва на детска градина на 4 г.
Реформата във вузовете също е в ход от години през политиките на предишните управляващи. Макар че системата я заболя, когато започна орязването на приема в специалности, които не съвпадат с профила на даден университет – за да се стигне до положение, в което всеки обучава само по това, в което е силен. Това автоматично изхвърля зад борда висши училища, които не стоят стабилно в Националната рейтингова система, която мери нивото им по близо 100 индикатора. И намалява шансовете да оцелеят на псевдовузовете.
Науката ли? Не подготви ли именно предишната власт статута за изследователски университети, които да бъдат подкрепени и с допълнителни финанси?! И това е само един пример.
Който пък се вълнува от строежа на нови учебни сгради, да си направи справка с Националната програма за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища. Тя вече е в ход, като от 2020 г. до 2022 г. се инвестират по 70 млн. лв. годишно в образователната инфраструктура.
Накрая излиза, че се изчегъртва нещо, за да се предложи пак то. Да, ама от други хора. При това очевидно по-неподготвени.
Обаче те всъщност други ли са? Слави в периода си на шоумен уж повтаряше: „Надушвам, че сме от една порода“… Но може ковид да му съсипа обонянието, та така и не разбра не само, че не е алтернатива на Бойко, ами че са си лика прилика с поведението в стил „Аз съм голямата работа, ей сега ще ви разкажа играта!“. Егоцентричния евробабаитлък на единия само сменихме с още по-дебелашкия на другия. Джипа – с личната телевизия. Едни грешки – с още по-големи. И така надолу по веригата - до селското училище.
До което в крайна сметка няма да стигнат нито магистралите на ГЕРБ, нито новият просветител на ИТН с учебник по физика или география под мишницата. Или с лаптоп. Ама все същото – не било в тикви, ами в кратуни…
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни