4232

Нова офанзива гони телефоните от класните стаи

Синдикат зове родителите и училището да подписват споразумение

Родителите да подписват договор с учебните заведения, в който се ангажират, че децата им няма да използват мобилните си телефони в учебните часове. Такава промяна в закона предлага Синдикат „Образование", така че ползването на устройствата да е категорично забранено в час и семействата също да се ангажират със спазването на това правило.  

По данни на синдиката смартфони притежават 95% от учениците и приблизително  толкова имат профил във Фейсбук, Инстаграм, Тик​ток и др. Моделите и цените на ученическите смартфони обикновено надвишават тези на техните родители, а средната им цена е доста над минималната работна заплата.  "Използването на мобилни телефони в учебен час е новият обществен дебат, в който  родители и учители кръстосват своите усещания за възпитание и социализация, а МОН неутрално цитира текста от училищния закон, който в чл. 172 йезуитски е отсякъл: „Учениците да не използват мобилните си телефони по време на учебните часове“. Разбира се,

няма никакъв механизъм, който би могъл да гарантира прилагането на този текст",

гласи позиция на профсъюза. В нея се прави и преглед на регулацията по света. Нуждата се появява още през 2008 г., когато над 50% от българските ученици вече имат смартфони. В световната практика има два модела - на  санкциите и на консенсуса. 

 

"Франция е поредната страна, прозряла, че само препоръките на директора и учителя не вършат работа и трябва да се намеси негово величество законът. Премиерът Макрон е поел риска от обществения реваншизъм за това действие. Защото Франция е демократична страна, страна на свободите, които се гарантират със задължения. Във френските училища се подписва договор между семейството и училището и част от него е изключване на мобилния телефон в училище. Ученик, който не спазва правилото, се предупреждава и следва „изключване“ за 3 дни. Родителите нямат опция за несъгласие или намеса в училищните политики. Френските родители и по-голямата част от младежите приемат нормално правилата, защото толерират формирането на гражданските умения да се случва в училище", посочват от профсъюза.

 

В Англия също е забранено използването на мобилни телефони в училище, като за учебни цели се ползват таблети с регулиран достъп до интернет. Според родителите им те нямат време за мобилни телефони и все пак използването на личен телефон в час е абсурдно. Но ако все пак някой не спазва училищните правила, с него се заема не учителят, а помощник-учителят, който комуникира с родителите и предлага наказания. Английските ученици се изключват по много олекотена процедура, по която родителят не може да въздейства. Ако ученик отсъства безпричинно, на родителя му веднага се завежда съдебно дело

и се осъжда на глоби в хиляди паунди. 

 

Учениците трудно се отлепят от телефоните
Снимка: Наташа Манева

 

Родителите са партньори в училищните дейности и са най-активни в доброволчеството.

 

В Германия в повечето провинции е изрично забранено учениците в основен курс да влизат с телефон в училище, има дежурен телефон за връзка с родителя при нужда.

В Полша има забрана за ползване на мобилни телефони в час, която се налага с вътрешните правилници на училищата. За неизпълнение  се намалява поведението, което влияе върху избора на училище. 

И в Полша, и в Германия е абсурдна мисълта за неспазване на училищните правилници поради строгите безкомпромисни санкции към ученика и родителя и безспорния авторитет на учителя. 

"В българските училища вече ще има достъп до интернет на цялата територия на училището, според МОН, надяваме се регулиран - казват от "Подкрепа". - Но има ли семейна регулация и надзор към децата на възраст до 14 г. за техни профили в социални мрежи и опазване от дигиталния тероризъм? За ползване на Фейсбук има изискване за възраст, но повечето родители толерират своите деца за създаване на профили и достъп до социалните мрежи."

Българското семейство трудно създава правила за регулиране на достъпа до глобалните мрежи и превенцията от огромните опасности, които съществуват там. Но българските родители вече не одобряват евентуалната забрана на мобилните телефони в час. 

"Текстът от ЗПУО за забрана на ползването на мобилен телефон по време на учебен час не действа. Българските ученици могат и  

си играят на смартфоните или си чатят по време на час. 

 

Защото няма инструменти за противодействие. Защото виждаме несъгласието на повечето  от българските родители към всички ограничения към техните деца. И защото законотворците не целят създаването на правила, които да се спазват, а предпочитат такива, които звучат красиво. Не можем да пропуснем някои образователни институции, които са създали правила и в часа „молят“ учениците да поставят телефоните в къщички за телефони. Това е чудесна практика, но трябва ли една птичка да прави пролетта", обобщават от профсъюза.

Синдикатът очертава два изхода: "Да продължим да се давим в океана от формални текстове и да си мечтаем, че не сме стигнали дъното на упадъка на българското образование или да използваме отдавна откритата „топла вода" и да създадем действащи правила.  

Но преди това трябва категорично да подредим йерархията в правилата и задължения между ученици, родители, учители, директори и министерство. За да се случи това, законотворците трябва да овладеят страховете си! Защото сега правилата към ученици и родители са спорни и неефективни! Предложението на Синдикат „Образование“ е за промяна в ЗПУО, като се вмени задължение за подписване на договор между образователната институция и семейството, който да включва и изрична забрана за притежание и ползване на мобилен телефон в учебен час". 

Във връзка с политиката за дигитализация МОН по-бързо трябва да осигури дигитални устройства на образователните институции за работа в час като таблети, монитори, интерактивни дъски и др., които да привлекат интереса на децата и учениците.

 

 

Министър Цоков прехвърли топката на училищата

Министърът на образованието при посещението
си в пловдивското училище “Найден Геров”

 

"Използването на телефони в класните стаи е забранено в Закона за предучилищното и училищното образование още от 2016 година. В много правилници на училища има забрана и за използване на телефони в междучасията и в рамките на целия ден“, заяви служебният образователен министър проф. Галин Цоков в ефира на бТВ. 

 

По думите му, МОН много внимателно наблюдава този процес, като е разработена и обща визия за дигитализацията в образованието. Въпреки забраната обаче много ученици използват телефоните си в час.

"Това е задача, която трябва да решим в диалог. Само забраната няма да постигне резултата, който ние искаме - децата да бъдат по-мотивирани и по-концентрирани", поясни министърът.

Според него пътят на дигитализацията е да бъде смислена и в помощ на учениците, затова той подкрепя дигитализацията в класните стаи, но не и ненужното използване на телефоните в час.

По думите му, необходим е диалог и с родителските организации, защото родителите се притесняват за децата си и често търсят обратно обаждане от тях или SMS. Решението за забрана за използването на телефони е по-добре да бъде на всяко училище, отколкото на национално ниво, смята министърът.  

"Много от родителите са тревожни и вярват, че има пропаганда на нетрадиционна сексуална ориентация в училищата. Искам да заявя, че такава пропаганда не е имало", каза образователният министър по повод на спорния закон за забрана на пропагандата на нетрадиционна сексуална ориентация в училище.  

По думите му, откакто е министър на образованието, в парламента е отговорил само на един въпрос по темата - свързан с една брошура, намерена в лекарски кабинет на частно училище.

"Тя беше размахвана, когато се обсъждаше законът. Този проблем е изяснен. Не е имало пропаганда в училището. Това е брошура, която е стояла във въпросния лекарски кабинет, и бе обърнато внимание на училището", поясни проф. Цоков..

Електронните дневници ще бъдат същите като миналата година, като ще бъдат доразвити, за да могат да бъдат модерни и интерактивни. Ръководството на МОН и социалните партньори, с които са дискутирали проблемите, са за това училищата да имат правото на избор към кой електронен дневник да се включат, поясни проф. Галин Цоков. Предвижда се в държавната система за електронния дневник да има и колцентър. 

Министърът обясни, че учебната година ще бъде открита на 16 септември и малко над 700 000 ще са учениците. Малко над 50 000 ще са първокласниците. През настоящата година има много сериозни ремонти по отношение на десетки и стотици училища - на около 1100 училища в цялата страна, посочи проф. Цоков. В малко над 100 училища ще продължат ремонтите и след 16 септември.

 

 

Асоциация "Родители": По команда не става, само ще се влошат нещата

 

Антоанета Василева

 

Забраната за телефони в училище само ще влоши нещата, категорична е  Антоанета Василева от Центъра за безопасен интернет и от Асоциация "Родители". 

"Въпросът е за по-големите. Те са по-самостоятелни и имат телефони. От гледна точна на Центъра за безопасен интернет и от Асоциация "Родители" забраната само ще влоши нещата. Убедена съм, че точно за една седмица децата ще намерят начин да преодоляват тези забрани. По отношение на тревожността на учителите, че не са фокусирани в час - честно казано, ако телефоните и устройствата се включат в учебния процес по начин, който да е интересен за децата, ще имаме съвсем друг разговор", твърди Антоанета Василева. Тя добави, че тийнейджърите могат да се разсейват и без телефон, например, като драскат в тетрадка или гледат през прозореца. 

"През последните години българското училище намери много добър вариант телефоните да не са такъв фактор, като ги взимат в началото на часа. Аз мисля, че това е начин да научим децата да имат мярка докъде стигат границите", каза още Антоанета Василева. 

 

 

Диян Стаматов, председател на Съюза на работодателите в системата на просветата: 

Ще изостанем драстично, ако не ползваме технологиите

 

В категорична защита на мобилните телефони в училище се обяви бившият зам.-министър на образованието Диян Стаматов. От години той е директор на столичното 119-о СОУ и председател на Съюза на работодателите в системата на просветата. 

"За" или "против" мобилните устройства в училище? Докато по-възрастните се радваме на Фейсбук, по-младите учители и родители са в Инстаграм, а учениците - в TikTok. Ще кажеш: какво толкова? От година chatgtp-4 (AI) прави истински чудеса - след заснемане пресъздава сценарии, строи мостове, предлага хипотези, дори и представя избираеми платформи. Казват му изкуствен интелект. За 3-4 години напредъкът е огромен. Вместо забрани смело и съвсем отговорно е добре да работим към използване на всички технологии в образованието, за информация, за напредък. С всеки изминал ден технологиите стават силна част от всичко около нас. А след години, смее ли някои да предположи… В страната ни изоставаме. Страшно изоставаме… След поколение време ученик без гъвкаво дигитално мислене, без два чужди езика и без силна комуникация не би бил конкурентен. Времената се променят. Стремглаво. Ако попитаме ученик или студент “За" или "против" мобилните устройства в училище?”, ще получим еднозначен, но противоположен отговор от този на възрастните", коментира Стаматов. 

Становището му обаче предизвика гневни коментари на много родители в социалните мрежи. Те настояват, че вредното влияние на мобилните телефони е огромно, и дават за пример, че в София вече има разкрити няколко центъра за екранна зависимост на деца. Специалисти по невронауки и терапевти работят с най-малките чрез методите на психотерапия (и не само), като целта е мъниците да се откъснат от екрана в дългосрочен план. 

 

 

Турският опит: Комшиите махнаха от чиновете всички цифрови устройства

Турското министерство на просветата забрани ползването на мобилни телефони, лаптопи, таблети и други цифрови устройства от ученици в класните стаи в учебните часове. 

Нареждането беше публикувано в навечерието на новата 2024/2025 учебна година.

"Хаберлер" коментира, че подобна забрана съществува в много страни, както и че в доклад на ЮНЕСКО през 2023 г. е било препоръчано да не се допуска ползването на мобилни телефони в училищата заради това, че влошават представянето на учениците и оказват отрицателно въздействие върху емоционалното им развитие.

20 милиона ученици и 1,2 милиона учители в южната ни съседка започнаха новата учебна година  в  74 000 училища с актуализирани учебници, включващи интерактивно съдържание и акцент върху енергийната ефективност и екологичните инициативи в училищата.

Като част от образователния модел "Векът на Турция", новата учебна програма ще бъде приложена за първи път в предучилищна възраст, както и в първи, пети и девети клас. Тази учебна програма опростява съдържанието на урока с 35 процента. 

Новите учебници включват дейности, анимации, симулации, дигитална история, добавена реалност и поддържани от приложения с изкуствен интелект (ИИ) чрез QR кодове, целящи да помогнат на учениците да учат, без да се нуждаят от допълнителни ресурси.  

Основен акцент за учебната 2024-2025 г. ще бъде професионалното и техническото образование съгласно философията „Всеки трябва да има професия“.  

Оцени новината

Оцени новината
5/5 от 4 оценки
5/5 от 4 оценки

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?