Следвайте ни

Направи си сам гора в класна стая под дървото СНИМКИ

Щъркелите отлитат на юг, защото не са им купили кожено яке, откриха подготвачета от ДГ „Малкият принц“

viber icon

В гората е трудно да се иде, защото трябва рейс. Пък и 6-годишната Сияна е на детска градина. 

Но можеш да си я направиш сам, особено когато имаш Класна стая под дървото, листата са на една ръка разстояние около липата, върбата и ясена в двора на ДГ „Малкият принц“, а октомври грее така през клоните, че докато апликацията е готова, вече си съблякъл якето.

Подготвачета си направиха сами гора в класна стая на открито. Урокът по изобразително изкуство за есента се състоя хем в естествената среда от багрите на сезона, хем според мерките срещу пандемията – навън. А и направи връзка с други образователни направления – Околен свят, математика, музика, български език и литература, физическо възпитание.

Класната стая под дървото в ДГ „Малкият принц“ е оформена с 5000 лв. по проект „Обичам природата. И аз помагам“, финансиран от МОСВ, разказа директорката Анелия Божанова.

Има си съвсем истинска дъска, върху която се пише, дървена къщичка за книги, че дори и мостче с 6 стъпала и въжета отстрани – за раздвижване.

Хлапетата с охота насядаха по пейките около дървени масички в жълто и синьо.

Урокът сред природата започна с малко математика – децата преброиха петте дървета около тях. После изследваха по какво се отличават те от храстите до оградата. С мостри на различни видове листа, пресовани в найлонов плик и хванати набързо с магнитче за бялата дъска, старши учителят Диана Панчева ги предизвика да назоват цветовете. И им показа как природата създава чудеса, като е събрала розово и зелено в едно от листата.

Бъдещите първолаци чуха вятъра от мини уредба, попяха за есента и докато се поклащат в такта, узнаха коя мелодия е приспивна и коя скоклива. В Класната стая под дървото бяха направени и още открития. Например, че не само мечките, а и хората, могат да ядат горски плодове, обаче първо трябва да ги измият.

И още: щъркелите отлитат на юг, защото не са им купили дебело кожено яке.

А през есента вали дъжд, понеже и дърветата трябва да пият вода, сети се Ивайла.

Заедно с това кои птици са прелетни и зимуващи, Нора установи и още нещо – как се променя сянката й, когато размаха ръце срещу слънцето. А Антон  направо тръгна след лъчите му, местейки столчето в класната стая на открито.

Покрай понятията пълноводна река и диви животни учителката припомни и правилата за поведение – когато един говори, другите го изслушват. „Важи и за големите!“, уточни Диана Панчева. Лъчко веднага схвана и изискването да отговаря с цели изречения.

По картинките в ръцете на учителката си децата разпознаха врабче и гълъб, а по звуците от уредбата – врана и кълвач. Играта за пернатите завърши с разгромяваща победа в  полза на децата. 

Преди да се впуснат да апликират с есенни листа таралеж и бухал, хлапетата  си припомниха и геометричните фигури – за да им сложат кръгчета за очи. В урока по изобразително изкуство „Есен в гората“ се родиха и чудни пейзажи –  с големи листа на преден план и малки – отзад. Понеже в далечината всичко изглежда по-дребно, бързо разбраха децата.

А какво е галерия? „Галерията е една голяма лента!“, рипна с отговор Антон. Учителката поясни, че е пространство, в което се редят картини, пишат се имената на авторите, а и цените, за да може някой да си купи.

Но Антон също се оказа прав – защото на опъната лента между две дървета в края на урока с връстниците му окачиха своите творения. 

В документите след тъй наречената открита практика педагозите ще впишат, че са използвани методите беседа, демонстрация, диалог, а подходът е бил фронтален, личностен и групов. Че е работено върху следните знания: „Детето да има изградена представа за промените в природата през есента. Да умее да залепва природни материали, различни по форма, големина и цвят. Да съчетава изрязване и накъсване на елементи по модел. Да изразява оценъчно и естетическо отношение към резултата. Да използва цветовете като изразно средство на характерните за сезона цветосъчетания и  за предаване на есенното настроение“. 

Всички тези сложни думи обаче са за възрастните.  А за 4. Б група остана радостта и удоволствието, които така ги увлякоха, че аха да забравят за игрите и обяда.

Снимки: Наташа Манева

 

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какви трябва да са следващите мерки срещу COVID-19 в Пловдив?