44
Следвайте ни

На разходка до Луната, но стъпили здраво на Земята

Още 3 пловдивски училища са референтни на Гугъл

viber icon

Още три пловдивски училища са в групата на новите 8 български учебни заведения, които получиха статут на Гугъл референтни училища. Това са СУ „Св. св. Кирил и Методий“, ОУ „Яне Сандански“ и ПГ по хранителни технологии и техника. Статутът е признание, че са сред най-добрите, които използват новите технологии в клас по „умния“ начин.

Това е много елитна група от няколко хиляди училища в света, от които досега в Централна и Източна Европа имаше само две  - ЕГ „Иван Вазов“ под тепетата и столичната Втора английска гимназия. Първото у нас и на Балканите бе именно под тепетата ​- Руската гимназия получи статута през юни 2019 г. Тогава новината бе обявена лично от мениджъра на  Гугъл по внедряването на образователни приложения в Европа, Близкия ​изток и Африка - Дийн Стоукс.

Кандидатите за статута доказват пред Гугъл , че използват технологиите по смислен начин: имат паралелки по метода 1:1, въвели са облачните технологии в администрацията и в образователния процес, имат сертифицирани обучители и поне един сертифициран трейнър, който обучава колеги. 

Когато през 2107 г. учителите от СУ „Св. св. Кирил и Методий“ минават вътрешно обучение как да работят по-ефективно, се оказват пред организационен проблем - често информацията закъснява или се изкривява. Точно по това време директорката Таня Николова получава покана от Центъра за творческо обучение да присъства на представяне на облачните технологии.

Тогава се говореше за прилагането им в образователния процес, но аз видях колко полезни могат да са в администрацията и започнахме първо оттам, спомня си тя. Още същата година са създадени акаунти на всички учители и дискове с папки. Това позволява всеки служител да влезе в облака и да получи информация, където и да се намира.

Ефектът се усетил веднага. Дотогава било трудно да се организира среща на колектива, защото всеки има часове по различно време, налагало се оставане в късния следобед. Изведнъж вече всеки можел да отвори даден документ, да отработи своята задача в удобно време и всичко това да е видимо в облака.

След като учителите започнали да използват технологията, по естествен път дошла и нуждата да валидират уменията си със сертифициране. След старта през май в началото на следващата учебна година през облака вече се подавало всичко - от разпределенията до молбите за отпуск. От март 2020 г. всичко е в общото пространство.  И в началото на учебната година амбицирани учители решили да въведат технологията и в учебния процес - първо в гимназиален етап, където купуването на учебниците е по-трудно, а навикът да се носят тетрадки се позабравя.  "Ще има направя виртуална класна стая -да не се оправдават, че нямат учебник и не могли да намерят заданието", зарекла се преподавателка. И предизвикала шок първия път, когато изискала: "Извадете си телефоните!".

В момента моделът 1:1, при който всеки ученик е с персонално устройство и всички работят във виртуална класна стая, се прилага в една паралелка осмокласници. Училището напредва внимателно и с убеждението, че всичко в големи количества постига обратен ефект.

Не бива технологията да става самоцел. Каквото може да се пипне, трябва да продължи да се прави по този начин,

убедена е Таня Николова. И макар в някои училища вече да има класове без хартия, в СУ "Св. св. Кирил и Методий" не бързат да "пенсионират" тетрадката нито по български, нито по английски. 

Целият ресурс е в електронен вариант в хромбука, но в училището комбинират ползването му с практическата работа. Трябва колбата да ти задими в ръцете, убедена е директорката, която преподава химия. 

Четвъртокласниците могат да наблюдават виртуално опитно поле чрез облачните технологии, но в двора има и съвсем истинско, в което садят лук и марули.

"Използването на устройствата на 100% създава риск от потъване в дигиталния свят, който не е истински. Именно съчетаването му с реалния прави възможно да се види разликата между двата и е още една полза от модела 1:1", казва Николова.  

Петокласниците имат цял раздел за планетите и в първия час от него тя винаги използва виртуална реалност - за да попътуват сред планетите. Това обаче не може да измести класическите методи и е удачно само за въвеждане, за да заинтригува, смята директорката. И след първата стъпка на Луната разходките продължават "по Земята". 

Бъдещето е в класната стая, с книжна тетрадка и устройство, като се съчетават най-добрите страни на различните методи,

вярват в СУ "Св. св. Кирил и Методий". Ще продължат да използват удобството за предаване на проекти в Гугъл класрум. Това пространство се превръща и в добро портфолио на ученика, който преподавател може да сподели със следващия колега. 

Дигиталните умения се повишиха с 55%

Откакто Професионалната гимназия по хранителни технологии и техника прилага облачните технологии, регистрира осезаемо подобряване на дигиталните компетентности на десетокласниците. Промяната е "измерена" чрез резултатите им от националното външно оценяване по тази дисциплина.

Преди въвеждането на метода 1:1 в първата паралелка, докато още се преподавало изцяло по класическия метод, 28,5% от десетокласниците получили след матурата сертификат за дигитални компетентности от МОН. Година по-късно, след като хромбуците били използвани един учебен срок, училището отбелязало 40,05% ръст и 68,61 на сто от десетокласниците покрили изискванията за сертификата. Още една учебна година по-късно, при пълноценно използване на модела 1:1, подобрението е с още 55,04% - 83,61 на сто от десетокласниците получили сертификат за дигитални компетенции.

В ПГХТТ облачните технологии се прилагат от 2017 г. Тогава зам.-директорката Любка Славова и нейна колежка по информационни технологии отишли на среща  за запознаване с Гугъл инструментите. Когато после разказали на директорката Людмила Ганчева, тя не се поколебала: "Това е бъдещето!".

До февруари 2018  г. били обучени 16 учители - за работа в облака и създаване на електронно съдържание. Междувременно започнало и Гугъл сертифицирането, като Светослава Шишиньова достигнала нивото Гугъл трейнър. Облачните технологии в учебния процес били внедрени през втория учебен срок на 2017/2018 г. В момента гимназията има 7 паралелки по модела 1:1, по който първата започнала обучение през 2019 г.

Междувременно училището участвало в много проекти за устройства. А скоро предстои да открие и STEM център. 

Да направиш сайт в 7. клас

ОУ "Яне Сандански" е сред първите училища в Пловдив, които започнаха прилагането на облачните технологии - още през 2016 г. След в​ъвеждането им в администрацията, сертифицирането на учителите и осигуряването на устройства през 2018 г. започва работа по модела 1:1 в първата паралелка петокласници. В момента той се прилага в по една паралелка в 5., 6. и 7. клас. Всички те обаче не са класове без хартия, комбинираме класическите с модерните методи, казва Десислава Минкова. Използват се активно инструментите на Гугъл, но по някои предмети не може без добрите стари и изпитани подходи.

Седмокласниците в края на раздела за химичните елементи създали сайт за тях, използвайки за това инструмент на електронната платформа. Петокласниците пък майсторят мисловни карти с друг - Гугъл дроуинг. А ученици в 6. клас направили тъй наречения подкаст - четат "Малкия принц" по роли. После това се вгражда в презентация, раздвижва се и се добавя звук - за да стане като театър.

Да се направи с електронни инструменти хидрограма на Струма, Велека и Дунав е друг начин за онагледяване, практическо упражнение, усъвършенстване на дигиталните умения и междупредметни връзки. По този начин развиваме уменията на 21. век, казват от училището, в което половината учители са сертифицирани с първо ниво, 32% са покрили второто, а има и един Гугъл трейнър.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?