3906

На матурата по философия: Зрелостници бранят Дебора, критикуват политиците и медиите

Зрелостници избраха да се дипломират с матура по философия. А  изпитът днес се оказа проверка не само на това какво са научили и разбрали от теориите на различни мислители и школи, а и на личната им позиция и морал.

Държавният зрелостен изпит по философия е вторият най-масов в Пловдивска област след матурата по английски и събра в изпитните зали ученици от паралелки по обществени науки, но и по природни науки, че даже и от IT-специалности.

Последната 32. задача от втория модул ги предизвика с дилемата на един млад човек, който току-що е завършил университета, започва работа и се сблъсква с реалността. Борис е завършил журналистика, увлича се по съдебната тематика и иска да се реализира в професията. Получава работа като водещ на телевизионно шоу и трябва да интервюира известен политик. Знае обаче  какъв е събеседникът му г-н Гаврилов. И трябва да избере между цензурата и свободата на словото, а от решението му може да последва и уволнение.

Петя Николова, която завършва паралелка по информационни технологии в СУ „Св. Седмочисленици“, избра да работи по този практическия казус, вместо да напише есе по цитати на двама философи. По лесно е, пък и мога да кажа как и аз виждам нещата, обясни тя. А на своите 18 години вече е свалила розовите очила и може да разпознае, когато й пробутват пиар, новини под диктовка на определени интереси или скалъпени зрелища за привличане на вниманието.

Разсъждавайки по проблема на Борис, направила връзка с теорията на Платон за илюзиите и сенките, които хвърля огънят. Такива илюзорни светове рисуват днес и политиците, а често и медиите, смята дванадесетокласничката. По тази причина, още преди да има право да каже своята дума на избори, е загубила интерес към политиката и обществения живот. Чета това, което ме вълнува и касае самата мен, обяснява тя.

Основният източник, от който се информира, е интернет. Но знае, че и там е пълно с фалшиви думи, затова внимава. На нищо не вярва на сто процента.

Петя още търси своите истини и себе си. Затова смята да поработи след дипломирането и абитуриентския бал. Ще се подготви за университета догодина – тогава вече трябва да е решила дали да избере медицина или педагогика.

Надежда дойде на матурата пресипнала. Не стигат празненствата около шампионската титла на любимия й футболен тим „Ботев“, ами с приятели решили да полеят матурата в аванс снощи – пък на изпита, каквото стане. На излизане се оплака от труден първи модул, в който почти не открила познатото от учебника. А какво е писала по казуса й е трудно да обобщи.

Дванадесетокласничката е от активните млади хора. Не гледа телевизия, но всеки ден чете информационните сайтове, особено с пловдивски новини. Обичам да знам всичко, споделя тя. Обаче има лош опит на какви теми реагират медиите. По време на коид пандемията с приятеля й си купили билети за кинопремиера с участието на известни актьори в пловдивски мол. А на входа се оказало, че четецът не реагира на зеления сертификат на момчето. Не допуснали младежите в залата, а платили скъпи билети. Тогава търсили помощ от репортери. Никой не откликнал и Надежда се разочаровала.

Малко се дразни, че щом отвори сайт, веднага почват да валят криминални новини. А й е интересно да прочете и научи за нещо, което ще се случи в Пловдив и тя също може да го преживее – например какви събития има през уикенда. Колкото до каузите – смята, че са само на думи, и не ги вижда в решенията и действията на политиците и облика на медиите.

Надежда се чувства вече достатъчно зряла, за да отсява информацията. Може да си говори свободно с връстници, ала намира общи теми и с хора на възрастта на майка й. Но смята, че училището трудно може да помогне в това, за което през последните години толкова много се говори – изграждане на медийна грамотност, критично мислене, емоционална интелигентност, социални умения. Звучи добре, но ако децата са апатични, се налива вода в пясък, смята Надежда.

За своя випуск 2024 смята, че е от сравнително активни млади хора. Класът й успял сам да организира великденска и коледна акция в помощ на болно дете. А в последния учебен ден миналата седмица всичките 20 абитуриенти били в час. Разбихме мита, че сме несериозни, доволна е Надежда. „Но по-малките от нас не вървят на добре“, казва тя.

Чувства се готова да вземе живота в ръцете си и вече работи в офис на фирма за климатици. Смята да изкара там лятото, докато приключи активният сезон – поне до октомври, а в университет може да кандидатства и догодина.

Дванадесетокласничка от СУ „Христо Смирненски“ в Брезово завършва паралелка по предприемачество, но се яви на матура по философия, повлияна от учителя си Георги Костов. Помагаше ни през цялото време, включително с това какво да изберем за свой път, обясни тя. И на излизане от матурата не съжали, че е избрала философия. Зрелостничката предпочела да не работи по казуса, а да създаде есе по един от двата цитата на философи – този, който поставя въпроса дали неукият човек може да бъде свободен.

„Смятам, че не сме свободни, и сме неуки – казва момичето. –

Браним нашето право, чак когато ситуацията стане безизходна, и се обединяваме като нация, когато вече не е останал избор.

А с времето все повече забравяме историята и ценностите на достойните българи. Когато една нация е неука, тя лесно се манипулира, потъпква и ограбва. Ако е свободна, защитава историята си, езика си, себе си днес.“

За да свърже размишленията си с реалния живот, зрелостничката дала за пример случая с Дебора. Надигнахме се да я защитим, чак когато се стъписахме от 400-те шева след гаврата на приятеля й. Преди това нищо не е било чуто, показано, направено, казва момичето.

А на нея й се живее по друг начин. Самата тя е активна. Участва в благотворителни акции, увлича се от каузи. Вярва, че

ако повече млади хора са като нея, има надежда обществото да се промени към по-добро. И това е единственият начин. С избори не става.

Момичето от Брезово вече е гласувало веднъж след навършване на пълнолетието си. Сега пак има право, но не е сигурно дали да иде до урните. Не вярва на политиците, а вижда и колко много хората у нас са разочаровани от действителността, която постоянно се възпроизвежда и е далеч от техните проблеми. 

Обаче може да помогне нещо да се промени – ще стане учителка и така може би ще повлияе на поколенията, които идват.

Оценяването

Матурата по философия се състои от два модула. Първияте  от 20 въпроса с избираем отговор и 7 със свободен. Във втория има 4 въпроса въз основа на даден философски тест. Най-много точки - 35, носи работата по последната задача - да се напише есе по един от два философски цитата или да се разсъждава по практически казус.

При оценяването на казуса се взимат предвид анализът на фактите и обстоятелства, описанието на учестниците и възгледите им, формулиране на проблема. Най-голяма тежест има нивото на разпознаване на психологически, естетически, философски, научни възгледи и теории. На по-висок резултат могат да разчитат зрелостници, които са посочили две алтернативни позииции, направили са избор и са го обосновали, като същевременно са преценили и последиците. От значение са също владеенето на философската терминология и книжовната норма.

Оцени новината

Оцени новината
3.7/5 от 3 оценки
3.7/5 от 3 оценки

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?