На матурата по български език: Мрежата - като дневната доза хипноза
- 14:21, 19.05.2023
- 16:25, 19.05.2023
- 20 215
- 2
Не са разбирали Петя Дубарова във времената, когато е писала стиховете си. Трудно я разбраха и днес на матурата по български език и литература. Последната задача в изпитния вариант предизвика зрелостниците с интерпретативно съчинение на тема „Пътят на посвещаването в любовта“ по стихотворението й „Посвещение“.
Но спасителна ръка се протегна към 4286 зрелостници в Пловдивска област и връстниците им в цялата страна – алтернативата да напишат есе на тема „Живот в мрежата“.
Никол Мерджанова от СУ „Константин Величков“ не си е и мечтала задачата на матурата да е толкова близо до това, което я вълнува.
Много съм ядосана, че децата в момента не разбират какво е емоция и детство. Пълното щастие за тях са социалните мрежи, а за родителите – едно бреме по-малко.
И никой не си дава сметка, че това е всъщност дневната доза хипноза, казва дванадесетокласничката.
Има лична кауза да променя това чрез музиката и танца. Никол танцува от 4-годишна, а на 14 г. започнала и да преподава като помощник-треньор в пловдивска школа. Постоянно е с деца на възраст до около 10 години. „Виждам, че се интересуват повече какъв телефон имат, какво приложение са си изтеглили, отколкото един от друг, какво са научили днес и как са си изкарали заедно - казва Никол. –
Щастливи са само с телефоните. А през останалото време очакват пак времето с тях. И пропускат детството си, не могат да се порадват на истинските неща.
Никол се старае да ги разсее от това и смята, че й се получава. Когато влязат в залата, пусне модерна музика на момичетата и покаже фигури от брейка на момчетата, изчезва не само виртуалният свят, а онзи отвън.
Доволна съм, че имам влияние над децата, споделя Никол. Забранила е на себе си да влиза с телефон в залата за танци. Същото правило важи и за групата.
Така се учат да се забелязват взаимно – не през профилите и чата, а като правят нещо заедно,
обобщава момичето. Забелязала е, че когато са провокирани по този начин, измислят много неща, забавлявате с тях, а така развиват себе си.
Смята да направи следващата крачка в мисията, която си е избрала – ще кандидатства педагогика в Пловдивския университет. След матурата днес й предстои и приемен изпит, после ще използва по-високата от двете оценки. Не я затруднява езиковата норма, затова не я плаши и изпитният формат в ПУ, който набляга на езиковата култура.
Лъчезар Колев от ПГ по хранителни технологии и техника също избра да пише есе. Животът на всекиго от нас е мрежа – от приятели, семейство, а за някои и в интернет, дава си сметка абитуриентът от специалност „Контрол на качеството и безопасност на храните“. За самия него, ако няма онлайн връзка, няма комуникация. Признава, че 90% от запознанствата му са в мрежата. Затова вижда по-скоро плюсовете на живота в нея. Колкото до опасностите, в есето си вмъкнал риска от вируси и кражба на самоличността.
Отворените въпроси в изпитния вариант се оказали малко трудни за Лъчезар, но има усещането, че се е справил. Иска да стане учител по физическо възпитание и спорт, ще кандидатства в ПУ „Паисий Хилендарски“. Резервният вариант е да продължи със своята специалност в УХТ. Първо обаче трябва да вземе и втората матура, която за учениците от професионалните гимназии е по теория и практика по професията.
Таня Цанова от ЕГ „Иван Вазов“ е чела стиховете на Петя Дубарова, но й е трудно да ги анализира. Не бях подготвена точно за такава тема, призна тя. Въпреки това избрала да пише интерпретативно съчинение, имайки пред себе си творбата. Всичко друго в изпитния вариант й се сторило лесно.
Доволна излезе и още една бъдеща лаборантка от ПГХТТ: „Исках темата да е свързана с любовта и така се случи“. И тя писала по стихотворението на Петя Дубарова, но вмъкнала и свои разсъждения. Най-трудна днес й се сторила задачата да се сравнят две литературни творби по една и съща тема, но с различни тези. И вечните уловки от типа „в кой ред НЕ е допусната грешка“.
Резултатите ще са ясни до 9 юни.
"Съчинението винаги се пише върху изучавана творба. То предполага зрелостниците да разкодират ключовите думи в заглавието и да интерпретират зададената тема спрямо текста. От тях се очаква да формулират ясна теза, да я аргументират, да коментират използваните изразни средства в произведението - обясниха от МОН. - Темата за есе не е обвързана с конкретен литературен текст и при нейното интерпретиране няма ограничения.
В първата част на матурата по български език и литература се набляга върху прилагането на книжовните норми и четенето с разбиране. Във втората част се изисква познаване на изучаваните литературни произведения и способност за тяхното тълкуване. В една от задачите се очакваше зрелостниците да открият темата в неизучавана творба, а в друга – да съпоставят интерпретацията на една и съща тема в изучаван и в неизучаван текст („Молитва“ на Атанас Далчев и „Молитва“ на Борис Христов“).
В цялата страна 47 650 младежи бяха допуснати до държавния зрелостен изпит. Явиха се 45 889 от тях, което е 96,3 %.
В Министерството на образованието и науката до момента са постъпили девет сигнала за нарушения. Три работи са анулирани в Кърджали, две в Благоевград, две в Пазарджик и по една в София и във Варна. Матурата се проведе в 750 училища, като навсякъде бяха осигурени квестори и видеонаблюдение.
Изпитният вариант бе генериран в 5:45 часа в МОН сред близо 6 милиона комбинации.
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.