Следвайте ни

МОН пита как е минало онлайн обучението, ама честно

Анкетни карти са разпратени до директори, родители и ученици

viber icon

Директори на учебни заведения, родители и ученици ще дадат своята оценка за протичането и  последствията от обучението от разстояние в електронна среда. МОН изпрати въпросници за всяка от трите групи, за да анализира различни аспекти от ОРЕС. Отговорите ще бъдат използвани, за да се преценят нуждите и да се набележат действия за преодоляване на  дефицити, за подобряване и обогатяване на обучителните практики и повишаване на ефективността на обучението през следващата учебна година. Анализът се прави от Института за изследвания в образованието по поръчка на МОН.

Въпросниците са анонимни, а от МОН подчертават, че няма правилни и неправилни отговори, като разчитат да се изрази честно мнение, за да се очертае коректно реалната картина.

Подобни анкетни карти бяха пратени и миналото лято. Тогава обаче бяха установени случаи на недобросъвестното им попълване. Както „Марица“ писа, родители реагираха, че в ПГТ „Гоце Делчев“ ръководството е изискало от учителите да попълнят и анкетните карти на родители и ученици. След като разпространиха разговори във Вайбър, които доказват, че е била спусната такава задача, директорката се оттегли от поста си.

Сега в допитването до директорите те трябва да посочат  каква част от екипа и децата имат устройство и интернет у дома, дали учебното заведение е предоставяло служебни устройства и как са били осигурени те. Други въпроси са свързани  с това дали училищата са се ангажирали да осигурят интернет на свои ученици и педагози в домовете им и с какви средства. Анкетните карти проверяват също какви ресурси ползват училищата – електронен дневник, собствена платформа за онлайн обучение, училищни имейли на повече от половината ученици и учители, платформа за онлайн комуникация между школото и дома. Директорите трябва да посочат дали са организирали в последната една година обучения за екипите си – за дигитални компетентности, за работа с конкретни технологии, за провеждане на учебен процес в електронна среда от разстояние, за специфични методи на преподаване, за диагностика и оценяване на напредъка на учениците, за работа от разстояние с уязвими групи и за повишаване на мотивацията на децата. Събира се информация също дали учебният процес е провеждан синхронно, асинхронно или хибридно, включително какъв дял от учениците са участвали в изцяло синхронно обучение в реално време и колко изобщо не са се включили в уроците от разстояние. Като вземат предвид типична учебна седмица в ОРЕС, директорите трябва да посочат приблизително какъв процент от учениците са присъствали редовно в онлайн часовете. Събира се информация за графика, по който са се провеждали, и ползваната платформа.

Директорите трябва да дадат оценка доколко са се справили, като се съгласят или отговорят отрицателно по няколко опорни точки: че са се справили по-добре от първоначалните очаквания, че се е подобрило значително сътрудничеството със семействата, че новият режим е дал възможност за въвеждане на нови технологии и иновации, че са се променили или не нагласи на ученици и преподаватели, дали училището разполага с нужните технологии, имат ли педагозите умения и мотивация да ги ползват, налице ли е подкрепа от родителите, било ли е ефективно обучението в ОРЕС.

Директорите трябва да посочат какво е помогнало за провеждане на онлайн уроци и какви са били пречките.

Ще дават оценка и на последствията от ОРЕС върху мотивацията на учениците да учат, ангажираността им, знанията, уменията им с технологиите, академичните резултати, приобщаването на уязвими групи, мотивацията на учителите.

Ще трябва да докладват и дали екипът им има умения и ресурси да подкрепя в ученето от разстояние ученици на родители с ниско образование, с различен от българския майчин език, със СОП, с ниска мотивация за учене, с редовно отсъстващите, с деца с девиантно поведение.

Като имат предвид опита си, школските шефове накрая трябва да изразят становището си дали има нужда от мерки за компенсиране  дефицити в подготовката за следващата учебна година. Дадена им е възможност да препоръчат какви точно.

 

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?