Следвайте ни

Младият Учител на годината: Добрият педагог умее да слуша децата СНИМКИ

30-годишният Боян Бодуров от ОУ "Гео Милев" заслужи приза след 6 г. в класната стая

viber icon

Говори тихо, пести време, следвай насоките на учителя. Ако имаш трудности, потърси помощ. Тези 4 правила поддържат реда в класната стая на 4. а клас в ОУ „Гео Милев“ в Пловдив. Ако няма спокойствие, и перфектната  подготовка на урока, и най-фантастичният метод ще се сринат, казва началният учител Боян Бодуров.

 А той има цял арсенал от интересни подходи към учебния материал. Четвъртокласниците стигат до заданието за домашно чрез кю​ар код, който сканират с телефоните си. Ползват активно технологиите и в час, даже сами заснемат кратки видеа по зададена тема. Заради идеите си и начина, по който ги прилага, едва 30-годишен и само с 6 г. опит в клас, Боян Бодуров получи приза "Учител на годината" на СБУ. 

Голямата му мечта за неговите ученици е 

всеки от тях да успее по своя начин

да натрупа знание, да стане добър гражданин. А за него самия - може би да преведе своите 17 ученици и отвъд техните мечти. Сега за момичетата те се простират до професията на фризьорка и гримьорка. Момчетата искат да станат бербери и единици дръзват да мислят за попрището на полицай или адвокат.

Всички идват от близката Хаджи Хасан махала и в началото са като „слепи“, казва учителят. Не разбират български и битката му за тях започва още с първото правило - в клас да не се говори на ромски или турски, за да се прекрачи полека-лека тази бариера. Често хлапетата са от семейства в неравностойно положение. Много повторения и много нагледна работа стоят зад  всяка малка крачка напред, която за класа е голям успех. „Първо се опитвам да създам емоционална връзка, за да бъда авторитет“, споделя младият учител. Винаги би защитил своите ученици.

Избрал професията, въпреки че е трудна, защото

вярва в силите си да въздейства на децата, водейки ги към доброто.

Първото нещо, за да си добър учител, е да умееш да ги слушаш, бързо узнал Бодуров. Не само какво казват, а да уловиш емоцията, да забележиш какво гори в очите, добавя той. „Ако ти подаде ябълка, не отказвай - съветва колегите си. - Не бива да прекършваш порива. Това е езикът на децата. Те така казват: „Аз те харесвам“. А щом усетят, че ги разбираш, после те следват.“

За класа на Боян Бодуров ученето не е само да отворят учебника на стр. 53., а приключение. Учителят работи по иновативния проект „Уча се, като играя, гледам, правя и мечтая“, като използва няколко платформи. Дисциплината овладява чрез системата за мениджмънт на класа „Class Dojo“. Всеки ученик си избира икона с животинче и получава точки за добро поведение и активност. В края на часа по сбора се вижда кой как се е представил. Някои събират по 100 и получават сертификат, който учителят принтира. Други се оказват с отрицателен резултат. Този подход вкарва игрови и състезателен елемент, като мотивира децата.

Платформата Kahoot пък е приложима по различни предмети. През нея се възлага заданието, а децата отговарят през телефоните си.

Най-весело е с Джампидо, когато например на интерактивната дъска се покажат две кошници, а децата трябва буквално да  „берат“ ябълки и да ги поставят в тях, решавайки така математически задачи. Движението им се следи от системата и тя дава обратна връзка дали отговарят правилно. Пък и всички се раздвижват. По този начин могат даже да играят футбол в час по математика. 

Това обаче не значи, че читанката е забравена някъде в раниците. Четенето от хартиени страници е задължително, а технологиите трябва само да помагат, вярва Боян Бодуров. И предупреждава, че мобилните телефони и компютърните игри насищат допаминовите рецептори и стимулират много повече от обикновената игра навън. Когато децата са толкова стимулирани, обикновените методи им стават скучни. Затова според младия учител

ключът е в добрия баланс,

като съветва родителите да ограничават достъпа до устройства у дома.  А в училище той отговоря да се ползват за образователни цели.

Боян Бодуров влязъл в клас преди 6 г., веднага след дипломирането си в Пловдивския университет, където завършил начална училищна педагогика с английски. Първо преподавал в Кричим, а от 5 г. е в ОУ „Гео Милев“. За това време е установил, че сработва и още нещо ​- с децата да създават заедно късометражни филми. Последният е за добротата. Идеята на класния е така да посвети учениците си в ценности като обич, разбирателство, състрадание, вежливост. Избира темата и предизвиква всеки сам да открие по нещичко за нея. Децата после разказват, изчистват се повтарящите се елементи. Всеки има време да научи думите и смисъла им. Накра​я идва най-хубавото -

всички стават актьори пред камерата, 

а училището се превръща в снимачна площадка. Боян Бодуров  монтира видеото и всички пак го гледат и коментират. „Това им дава възможност за изява, чувстват се важни и успешни. Близо е до тях и простичко“, казва учителят. А покрай кинотреската е успял и да научи на нещо децата за отношенията помежду им. 

Често възниква конкуренция, припламват неразбирателства. Тогава се намесва и педагогическият съветник, за да се успокоят децата и да не се трупа напрежение помежду им. „В такива моменти им казвам, че сме екип, един отбор, приятели. Че всеки отделно може да е слаб, но заедно сме силни“, споделя Бодуров.

Трудно е обаче с родителите, на които понякога се оказва безсилен да въздейства по този начин. А средата е важна. Младият учител внимава много -в махалата са тънкообидни. Отнася се с

разбиране към традициите, културата, вижданията на семействата.

Но и не премълчава, ако мнението им не е за добро на детето. Винаги обаче е по уважителен начин.

Сред големите предизвикателства за Боян Бодуров в професията е да се бори срещу наложени стереотипи в общности, от които идват неговите ученици - за това какъв е пътят към успеха, особено когато минава през Германия, а не през училището, наричано Маразлията. Тази година 4 деца тръгнали за Германия заради финансови проблеми на родителите, които загубили работа в резултат на пандемията. Така се къса връзката с децата и Боян Бодуров няма как да разбере ходят ли те на училище на новото място. Някои не успяват да се впишат и се връщат. Стресирани са, загубата вече е налице и по отношение на учебния материал. 

За да даде най-доброто на всяко дете, учителят прави интерактивни родителски срещи - с електронни презентации и брошури на хартия. Всеки ученик има профил със силните и слабите страни, като подходът към родителите също е индивидуален. Боян Бодуров подготвя отделно за всяко семейство насоки дали трябва да наблегне на възпитанието или на домашните.

Трупа стаж и като баща 

Заедно с опита като учител Боян Бодуров трупа „стаж“ и като баща на двегодишния си син. В момента е на прага да получи магистърска степен по информационни и комуникационни технологии. Остава само защитата на дипломната работа и се очертава да завърши с пълно 6.

Къде се вижда например след 5 г.? Времето ще покаже, усмихва се той.

В свободното време сега може да бъде видян да спортува активно или да се разхожда със семейството. Обикалят България, кръстосват планините. Когато отвори книга у дома, е литература за личностно развитие.

Сред най-трудните неща в ежедневието на учителя е вписването в почти изцяло дамската среда на феминизираната професия. Най-сладкото пък са децата. Всеки ден ми е различен, има динамика и сутрин отивам щастлив на работа, казва Боян Бодуров.

Призът "Учител на годината" е изненада за него. Приема ​го като признание за целия екип на училището. „Т​ой е и знак, че съм на прав път ​- казва педагогът. -Гордея се, че съм учител!“

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?