Следвайте ни

Министърът на образованието с емоционална защита на системата след дебат за бюджета

viber icon

Дебатите на извънреден онлайн Национален съвет за тристранно сътрудничество подразниха министъра на образованието Красимир Вълчев. Придържащ се винаги към умерения тон, този път той си позволи остри и емоционални думи, като категорично застана на страната на цялата учителска гилдия.

 Реакцията е резултат от  дискусията по проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2021 г. и Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2021-2023 г. като мотиви към него.

На извънреден брифинг в МС Вълчев призна, че има безпрецедентен ръст на разходите за образование. „Очаквахме да чуем колко важни  са именно разходите за образование.

Но чухме, че наливаме пари в неформирани сфери, че разходите са разхищаващи и конюнктурни, безсмислени. Чухме, че в момента трябва да се пести, защото иначе крадем от бъдещето

обясни Вълчев. - На всички тези икономисти и политици с широка експертиза ми се иска няколко неща да отговоря. Първо, разходите за образование са с най-висока степен на обществена възвръщаемост – норма, която надвишава нормата на частните инвестиции, която надвишава и лихвата по дълговото задължение. Тоест, дори да заемаме, разходите за образование подобряват благосъстоянието на едно общество.Зависи и как се инвестират.

Всички работещи  в системата на образованието или част от тях – заемащи ръководни позиции, ги обижда това да се говори, че образованието не е реформирано.

Препоръчвам на всички тези политици с широка експертиза по-задълбочено четене и да се запознаят какво се случва в образованието в последните години.

Извършиха се реформи във всички сектори, подсектори и сегменти на системата, в почти всички дейности".

Министърът обясни, че тази година е направена значителна крачка в системата на висшето образование. Догодина ще бъдат увеличени възнагражденията, минималната заплата на асистент ще стане 1300 лв.  и вече няма да изостава от учителската заплата.Но това ще бъде обвързано със споразумения за ангажименти. Тази година за първи път имаме политики със стратегически цели и задачи във висшите училища, които съдържат сериозни мерки за промени в учебните планове и програми и свързаност, добави Вълчев.

"Всичко това е аргумент, че тези разходи са обвързани с реформи - заяви той. - Но дори и да не са, инвестицията в преподаватели е най-важната инвестиция в системата на образованието и в едно общество. Защото най-важният фактор е бил и ще остане добре подготвеният, мотивиран преподавател.

Да, тези разходи са свързани с избори, но с изборите от 2017 г. Те не са конюнктурни. 

Правим поредната, четвърта крачка, за увеличение на възнагражденията, защото вярваме, че можем да имаме добро образование, само ако имаме добри учители, ако мотивирме най-добрите ученици да станат учители. Следващата година средната учителска заплата ще достигне 125% от средната за страната. 

Проблемите ни в образованието са следствие от това, че в предишни години пестяхме от образование и най-вече от учители. Днес сме твърдо решени да направим четвъртата крачка. Не смятаме, че трябва да пестим. Напротив – най-голямата кражба от бъдещето би било днес да спестим от образование и от учители.

Тъй като чухме, че имало кражба от бъдещето.

Нормално е от опозицията. Нейните представители във властта назад във времето не са показали особено отношение към учителите. Най-ниските заплати като процент от средната заплата бяха през техните години на управление, когато беше и най-голямата учителска стачка. Това е очаквано от тях, но в средите им има и хора от системата на образованието. Дано чуят техния глас и да използваме темата образование, за да водим в по-голяма степен положителен, смислен разговор за бъдещето.

Да, избори ще има, има обща политическа ситуация, но ние все пак, от време на време, трябва да водим разговори за нашето общо бъдеще. И то позитивни разговори. В най-голяма степен това може да се случи по темата образование.

И много ще се радвам, ако има общ политически консенсус и някои  хора успеят да надмогнат краткосрочните си политически интереси“.

След тези думи Вълчев благодари и дори не оповести заложените допълнителни средства за образование. 

Те са:

-        360 млн. лв. за увеличение на възнагражденията на учителите и 57,8 млн. лв. – за непедагогическия персонал;

-        70 млн. лв. – за изграждане и реконструкция на детски градини, детски ясли и училища;

-        38 млн. лв. – за подпомагане заплащането от родителите на такси за хранене на децата в задължителното предучилищно образование и за компенсиране на разходите за децата, които не са приети в детски градини, поради липса на места в държавните и общински градини и училища;

-        36 млн. лв. – за разширяване достъпа и обхващане в задължителното предучилищно образование на 4-годишните деца;

-        20 млн. лв. – за модернизацията на училищните кабинети и изграждане на STEM среда;

-        65,9 млн. лв. – за продължаване на реформите и осигуряване на устойчиво развитие и разширяване на достъпа до висше образование, в т.ч. 48,7 млн. лв. – за увеличение на възнагражденията на най-ниските академични длъжности във висшите училища.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какви трябва да са следващите мерки срещу COVID-19 в Пловдив?