44

Математическата в Пловдив на 50+1 СНИМКИ

Математическата гимназия става на 50+1. След като ковид пандемията отмени тържествата по повод историята от половин век миналата година, сега школото добавя още една единица и дава старта им утре. В 15 ч. среща на випуските ще събере в двора различните поколения, а вечерта е балът в хотел "Санкт Петербург". На 2 май маратонът продължава с тържествено честване на Античния театър с вход свободен. Всеки може да се присъедини и да послуша Стефан Вълдобрев, да види как директорите през годините ще получат почетни плакети, да се хване накрая на хорото с ансамбъл "Тракия". На концерта ще присъстват и внуците на патрона акад. Кирил Попов. Следващият ден пък е неговата рождена дата и патронен празник на школото. Ще бъде отбелязан с ученически концерт в Драматичния театър, след което гимназията ще гледа "Укротяване на опърничавата" от репертоара на пловдивската трупа.

На 5 май предстои тържествено Общо събрание - само за педагозите и непедагогическия персонал през годините. Всекиго от участниците настоящият директор Веселина Карапеева кани лично и вълнението й е голямо. 

Получих скъпо наследство и трябва да продължа традициите, като поставя началото на нови в едно училище, което е символ не само за града, а знаково и за страната с ежегодните постижения на своите ученици, казва тя. Правим го, както винаги е било - в името на децата, те са нашето всичко, добавя директорката.

Новият STEM център на Математическата гимназия

 

Много може да говори за иновациите в МГ, но в контекста на последните години натежава готовността, с която училището прекрачи във виртуалните класни стаи от първия ден, когато това се наложи заради пандемията - 16 март 2020 г. Отдавна ползваме самостоятелна платформа, но в този момент нашите класове заработиха реално във видеосреда и беше пълноценно, докато други още се учеха, казва Карапеева. Гордее се се с иновативните методи и проектите за още иновации.

Училището бе сред пилотните 4 у нас, които заработиха с паралелка по модела 1:1 по проекта "Skill for Innovation". Провежда STEM уроци по природни науки, технологии и математика чрез проектно базирано обучение, като единайсетокласниците учат чрез личния си опит,  изследват и любопитни теми от роботиката и дори математика на пандемията. Всички учители са минали специално обучение, а след като Община Пловдив получи ноу-хау от 70 такива урока, предстои да разшири обхвата на училищата. В Математическата гимназия са доразвили и надградили предоставеното учебно съдържание, защото училището е единственото с математика и информатика като профилиращи предмети във втори гимназиален етап.

В началото имаше известен скептицизъм, но 75% от всички колеги в нашето училище вече работят по този начин, за да избегнем класическия фронтален метод, да дадем фундаменталното знание на учениците и после да ги оставим сами да стигат до изводите, да търсят информация, да анализират, казва директорката. Проучванията им за теорията на пандемията ще бъдат публикувани в края на годината заедно с още разработки.

Училището не спира да работи по проекти по програма "Еразъм+". Някои от мобилностите бяха заменени с онлайн срещи заради пандемията, но след разхлабването на мерките ученици пътуваха до Португалия, Гърция и Италия. Връщат се удовлетворени и вдъхновени от различния начин на работа в професията и пълни с предложения за промени тук, споделя Карапеева.

МГ "Акад. Кирил Попов" разширява обмена между иновативните училища по програма "Иновации в действие", като от миналата година провежда ежегоден форум "STEM и иновации и още нещо", който дава възможност за докосване не само до постижения в характерните за гимназията области, но и до спортната и творческата дейност.

Училището работи и в сферата на технологиите и предприемачеството, като е активно с учебно-тренировъчните си фирми. А директорката е член на Сдружението на учителите по предприемачество.

Много е активен и Ученическият съвет. Първенците на школото водеха занимания по интереси през лятото на миналата година, ще има и през тази ваканция.

 

Единственото, което не достига, е пространството. Сегашната сграда не е подходяща за предизвикателствата, които си поставяме, казва Карапеева. STEM центърът, който бе създаден по националната програма на МОН и заработи от есента, има специализирани кабинети по химия, физика, информатика, биология, роботика - с модерната трансформираща се среда и висок клас устройства. Но не стига.

А в последните 3 г. нашите ученици, стигнали до национален кръг на олимпиади, расте и бяхме първенци по успех на десетокласниците, изтъква Карапеева. В името на тези деца и за да им осигурим нужните условия за развитие, се надяваме скоро да се разреши този проблем, пожелава си за празника Веселина Карапеева. И благодари за усилията на целия екип и учениците.

Как ученик накара зам.-директор да брои 3 пъти плочките на двора

Много преди образователната система  да заговори за иновативни методи и проектобазирано обучение, едно момче от Математическата гимназия ги изпитва и двете на свой гръб. Годината е някъде към 2003-а и Делян Капитанов е избран с гласуване от съучениците и учителите да бъде директор на училището за един ден в едно от първите издания на Деня за ученическо самоуправление.

Дотогава такова нещо не е правено никъде и изведнъж в едно майско утро Деян получава накуп цялата власт. Дадох му папките, представих му зам.-директорите и отидох да си купя баничка от лавката отсреща, разказва тогавашният директор Кирчо Атанасов, който е ръководил школото 35 г. Колегите и учениците са свикнали с неговите изненади, но никой не подозира какво е намислил тъкмо в тоя ден - да се обади на приятел в Общината и да го убеди да звънне в гимназията - уж, че ще сменят плочките в двора. Вдига, разбира се, току-що „назначеният“ директор и с готовност приема задачата - да бъдат изброени плочките, за да се направи разчет и да почва офанзивата.

Броят, докладват, а от другата страна: „Има някаква грешка - при нас справката е с друга цифра“, разказва през смях днес Кирчо Атанасов. Втори път ученикът-директор праща истинския зам.-шеф на двора да прави проверка. Бройките излизат пак същите. „Вие сте Математическа гимназия, как може един двор да не можете да изброите!“, ядосва се науж общинарят.

Деян се притесни, прати пак човека на двора за трети път. Заместникът ми тръгна по стълбите, а той отгоре се провикна: „И ако пак е грешно, ще те уволня!“,  разказва Кирчо Атанасов.

„Педагогическата задача във всякакви такива инициативи беше учениците да бъдат заинтригувани - обяснява дългогодишният школски шеф. - Безинтересно им е, ако не участват реално, а са само слушатели. Учителят се мъчи отпред, чудеса прави и пак губи вниманието. Това може да се промени само ако се намери начин децата да бъдат провокирани да станат активни и лично да се включат". След разговори с Педагогическия съвет тогава се решило да се започне с Деня на ученическото самоуправление. Включвали се по 300 ученици за два дни. Всеки трябвало да преподава, а истинският учител сядал на последния чин без правото да се намесва - каквото и да говори приемникът му.

Опитал се Кирчо Атанасов да обясни на тогавашния министър на образованието колко добре работи това за мотивирането на младежите. Трябва да го направим в цялата страна, настоявал. Но Даниел Вълчев оставал скептичен.

Който не си е имал работа с Кирчо Атанасов обаче, той не познава упоритостта му. Така Вълчев склонил да дойде да види в училището със собствените си очи. Влязъл първо на урок по английски, после по физика. Нещо да не сте нагласили предварително, почнал да се усъмнява. Когато видял как шестокласничка  обяснява задачите по математика, признал: „Не съм очаквал. Подгответе заповедта, пускаме я веднага!“.

Налага 16 национални иновации

Математическата гимназия е поставила началото на най-малко 16 национални иновации, прави сметка днес Кирчо Атанасов, а може и още да са станали, откакто неговите приемници поеха щафетата. 

Освен Деня на ученическото самоуправление, школото първо направи и състезание за преобразяване на класните стаи, а някои паралелки стигнаха дотам, че ги преправиха на хол и влязоха по пантофи.

По едно време се появиха вълнения в Математическите гимназии да се учи английски интензивно - като в езиковите, връща лентата Кирчо Атанасов. От МОН го посъветвали да направи учебен план и програма. Така през 1989 г. математическите гимназии в Пловдив и Варна първи въвели профилираното обучение - по математика, физика и интензивен чужд език. После понятието „профилирана“ паралелка влезе в закона и сега такива има в цяла България. А тогава дошла комисия да провери качеството на подготовката. Сложила на катедрата няколко дебели книги и отваряла напосоки - където попадне, учениците да превеждат текста. Всички се справили.

Друга победа на Кирчо Атанасов е строежът на втория корпус на школото в двора. Това пък се случило, когато през соца се въведе системата на УПК - в последните два класа от гимназията да се избира професия. В училището на оправния школски шеф се спрели на лазарна техника и роботика. Обаче трябват лаборатории, поставя той ребром въпроса пред главния секретар на БКП Иван Панев. Той привикал окръжния секретар: "Дай пари на това училище". Обаче се оказало, че в плановото стопанство на соца не може току-така, насред петилетката, за която се е заложено друго. Атанасов се претръшкал, че не може да чака. Ще го направим като стопанска дейност на училището, но вие ще дадете материалите, предложил вариант.  И тръгнали камионите към обекта. Обаче да се разтовари един, отнемало 4 дни. Кирчо Атанасов събрал Ученическия съвет и попитал искат ли децата да помогнат. Останало само да купи 150 работнически манти. По график  всеки ден по 3 паралелки се нареждали по стълбите във верига и почвало предаването от ръце на ръце на плоскостите от товара. За 6 часа били качени до третия етаж. За 2 г. построихме корпуса, доволен е директорът. Днес сградата е преобразувана, като на двата етажа е модерният STEM център на Математическата гимназия.

През 1983 г. направихме първия компютърен урок в страната, първи стартирахме професия „Програмист“ през 1982 г. и „Компютърна графика“ през 2008“ г., изброява още Кирчо Атанасов. За него няма начин да няма начин. Събрал родителите и ги питал дали са съгласни децата им да учат 4 часа повече на седмица. Назначил учителя Румен Манолов, който и сега преподава  „Компютърна графика“. Ама как така сте го въвели без МОН, реагирали оттам, като дошли на проверка. „Законно“, извадил решението на Училищното настоятелство директорът.

Той първи върна ученическите униформи, които бяха отменени с идването на демокрацията. А едно от нещата, с които най-много се гордее, е домакинството на Световната олимпиада по математика през 2009-а. Дотогава само университети са били домакин, Математическата е първото средно училище, което прие гениите на държави от всички континенти.

Вечният директор оставил Стената на славата в школото с 60-ина портрета на изявени възпитаници на МГ с постижения на различни национални и международни състезания. Днес са 73, знае с точност той. И вярва в силата на добрия пример.

Да се здрависаш с всеки ученик

И до днес бивши ученици на Кирчо Атанасов му се обаждат от цял свят -  онзи ден звъннал национален първенец от олимпиада по физика, който сега завежда катедра чак в Австралия.

Как се печели толкова уважение и обич? „С топло отношение. Не е лесно“, гласи краткият отговор на Кирчо Атанасов. В дългия списък има още два спомена. Винаги на 15 септември заставал на входа и лично се ръкувал с всеки ученик поотделно му казвал и „Добре дошъл!“. Те влизат в училище, а аз съм домакин, длъжен съм да ги посрещна с това внимание, категоричен е Атанасов.

А щом биел звънецът, каквото и да прави го зарязвал и излизал по коридорите сред децата. Докато се движат от кабинет на кабинет, подпитвал как са, как се справят. Пък и чувал за какво си говорят. Така бях в техните проблеми и можех да помагам, казва директорът.

 

 

Ивайло Старибратов: Децата си създадоха своя вселена

Най-добрите ми спомени от Математическата гимназия винаги са били свързани с колеги или ученици, казва бившият директор Ивайло Старибратов. 25 години от неговия път са минали в училището, 13 от тях е бил директор.

В Математическата гимназия  винаги са идвали много мотивирани деца. Но особено приятен ми е споменът за седмокласник, който стана първи на 4 олимпиади и втори на още една, като всички бяха по различни дисциплини - математика, физика, български език и литература, химия и информационни технологии, разказва Старибратов. Когато тв екип попитал момчето как е успяло да се подреди в Топ 3 на 5 олимпиади на толкова високо ниво, той отвърнал: „Просто си знам математиката. И оттам нататък всичко останало е ясно“.

След него имахме още такива деца - серия от ученици с изключителни постижения по различни дисциплини, добавя Старибратов. За него всички ученици в МГ са забележителни, дори и тези без толкова ярки изяви. „Много отидоха в чужбина, други останаха тук. Но всеки, който е бил в училището, е изградил себе си. Гимназията възпитава хора, не само да трупа знания. Този дух е, което я отличава от другите“, казва Старибратов.

Първенците на последния конкурс на МОН за млади учени вече са ментори на по-малките. „Те сами си създадоха цяла своя вселена - добавя бившият директор. - Ние им дадохме свободата и не поставихме ограничения да предават щафетата нататък и едни други да се учат и предизвикват. Това дава това усещане за принадлежност. Възпитанието на учениците да бъдат общност е едно от най-характерните за МГ неща. Където се акцентира на духовни традиции и изграждане на общност, тази училища неизменно са сред най-успешните“.

Дълго време в МГ наричали Старибатов Строителя - заради вечните опити за подобрения и лобистките битки за нова сграда. Той самият счита за най-голямото си предизвикателство като директор стачката от 2007 г., когато учителите спряха работа за 3 месеца с искания за повишение на заплатите. „Тогава бях млад директор. Не беше лесно да лавирам между интереса на професионалната гилдия и натиска от МОН, че саботираме учебната година“, спомня си школският шеф. И добавя, че всъщност винаги се е чувствал учител, а не директор. Другото е само трупане на опит и административен капацитет. Когато се видим на срещата на випуските, ще си спомним именно за учителите, всеки от които беше школа, добавя Старибратов.

Бялата мечта - за нова сграда

Поколенията от Математическата гимназия си имат една Бяла мечта. Така я наричат помежду си. А бялата мечта е да се построи нова сграда, за която е определен терен още през 1982 г. и е създаден проект, утвърден от 3 експертни съвета на МОН още през 1988 г., казва Кирчо Атанасов.

В началото на своя мандат кметът Здравко Димитров се беше запалил по идеята за изграждането на нов кампус на гимназията зад хотел SPS. Намерението обаче продължава да бъде една мечта, която скоро няма да се сбъдне.

По предложение на администрацията Общинският съвет реши през миналата година да предприеме друг вариант, според който нова сграда ще се строи за ОУ „Драган Манчов” и след като учениците  се преместят, зданието на Математическата основно ще се ремонтира и разшири.

Миналия месец обаче кметът на ЖР "Тракия" Костадин Димитров предложи, а Общинският съвет гласува имотът до SPS да бъде отреден за изграждане на нова сграда на Математическата. 

 

 

 

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
3 коментара
Мг-то е символ на сила и знания

Мг-то е символ на сила и знания

01.05.2022 | 06:10

Върнете старият директор Старибратов за да осъществи нашата бяла мечта. Само той може да организира и построи новата сграда на Мг-то. Той работи със знание и любов. Новата директорка е просто едно недоразумение. Тя не става за нищо, дори не умее да е учител.

Отговори
5 9
mfrg4s

mfrg4s

30.04.2022 | 18:19

Кирчо Атанасов е Директорът, който имаше визия и може да разказва много, като и хората работили с него. Някои от тях познавам. А сегашната директорка е едно бледо недоразумение, което освен жажда за власт, получена с помощта на партията и роднината си Киркова друго нито знае нито умее.При нея доносниците и нагаждачите са във възход и ги правят главни учители. Жалко е че училището пое по този път.

Отговори
8 8
Kакви

Kакви

30.04.2022 | 12:37

са тези маски???????????

Отговори
3 0

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?