Следвайте ни

Малката матура: Лесна с двойното Н, трудна заради бланките

viber icon

Не беше никак трудно, отдъхна си 4. А клас от СУ „Любен Каравелов“ след днешното национално външно оценяване по български език и литература.

 Да видим обаче дали това ще личи по резултатите след пренасянето на отговорите в бланките, има едно наум класната Чайка Милушева. 

За първи път тази година на малката матура за четвъртокласниците отговорите се записват на отделен лист, за да се извършва по-лесно електронното проверяване - като на изпитните работи в 7. клас. Най-големите опасения са за куп технически грешки, докато децата са изпълнявали това изискване.

При предварителната подготовка Чайка Милушева никъде не открила примерни бланки на свитъка с отговорите, за да покаже на своите ученици поне как изглеждат. За ориентир им дала бланка от изпитите в 7. клас.

Другият объркващ според нея елемент е отбелязването на верните отговори с Х. Досега в тестовете винаги сме ограждали в кръгче, а грешното е зачертавано така – това също може да е объркало децата, смята учителката. Опасява се, че новите технически изисквания могат много да изкривят резултата при иначе добро справяне на децата, в което за своите ученици тя изобщо не се съмнява.

Диктовката не беше трудна и беше много кратка, обобщи Алекс след изпита. Със съучениците му тренирали с текстове по 120 думи, а на изпита бяха само между 40 и 60. Момчето с лекота открило капана в правописа на двойното Н в словосъчетанието „съвременно дете“. Текстът за диктовката бе посветен на един такъв малчуган, който обича електронните списания  и спортува тенис, като учи и братовчед си. А поуката е, че всяка победа е ценна.

Тази година за първи път диктовката бе на аудиозапис, но Габриела това не я притеснило. Чувала добре и темпото било нормално. 

Изпитният формат съдържаше и 10 въпроса с избираем отговор. За Ваяна станало ясно още при първия прочит как трябва да продължи изречението какво животно е жирафът, като избере между високо, по-високо и най-високото в света.

Даниел не се затруднил и на последната задача, в която четвъртокласниците трябваше да съставят свой кратък текст по картинки, на които се виждат  куче и коте  за риба. Но кучето закачва на въдицата си ботуш. Габриела дофантазирала, че вътре всъщност има рибка, при това златна. А ако трябва да си пожелава нещо, иска шестица на малката матура.

След изпита целият 4. А е заинтригуван да прочете „Приключенията на мотовете“, откъдето им дадоха текст за четене с разбиране, а въпрос 19 бе дали биха искали да пребродят цялата история от край до край.

Това обаче остава за друг път. След изпита хлапетата разтовариха на фитнеса на открито в двора на СУ „Любен Каравелов“, с игра на топка, мост отгоре и даже с циганско колело на противоударната настилка.

Общо 5660 четвъртокласници от Пловдивска област се явиха на националното външно оценяване по български език и литература. По данни на Регионалното управление на образованието неявилите се са 323-ма. За 6 деца под карантина са осигурени специални условия, за да положат изпита.

Учителката: Тестовете за входно и изходно ниво могат да заместят НВО

На изпита е лесно, защото винаги правим предварителната подготовка върху по-трудни задания, обясни Чайка Милушева.  В занималнята с децата работи колежката й Десислава Мънина, която е учител по програмата „Заедно в час“.

„Децата живеят в свой свят и понякога си мислим, че чуват и разбират, а всъщност нещата минават покрай тях. Затова се стараем ученето да е чрез преживяване. Работата е по групи, а задачите – такива, че всичко  мине през ума и през ръцете“, обяснява класната.

Тя е на принципа, че децата може да грешат, защото от грешките се учат. Винаги им казва, че не е важна оценката, а дали са разбрали принципа и логиката. „Именно така могат да се научат да откриват ключовите думи и знанието в един текст. А фактите са на един клик разстояние – няма нужда да им пълним главите с тях“, добавя учителката.

Тя е сред тези, според които НВО в 4. клас е ненужно. „Редовно правим тестове за входно и изходно ниво по критериите на държавните образователни стандарти, като анализът е в проценти на справянето по всеки заложен пункт. Това винаги може да даде общата картина, ако се обобщи“, мисли си Милушева. И добавя с усмивка:

Но както решат в МОН. Моята титла е  само ОУ – обикновен учител!

Вижда, че понякога четенето с разбиране е трудно за учениците й, защото в 4. клас  все още имат малък социален опит. А стана още по-зле след месеците на изолация заради пандемията.

„Децата се трудиха, много са усърдни. Каквото и да са показали, аз ще съм доволна, защото знам какъв бе процесът и няма да съдя само по верните отговори на едно моментно изпитване, което е и по нов начин“, категорична е Чайка Милушева.  Затова и предварително успокоила всички, че изпитът не е решаващ.

Много държи и децата да не се конкурират и надборват кой е с по-висок успех. От първолаци им повтаря, че всеки си има своя пътечка и ще получи помощ да върви напред по нея със своите крачки. Винаги има лидери, но не бива да има „смачкани“ деца, вярва учителката.

В СУ „Любен Каравелов“ много помага това, че децата от различни класове се срещат в репетициите на музикалните формации на училището. Там се научават да се сработват, докато всеки се стреми да покаже най-доброто. Класната на 4. А редовно води школските концерти и вижда зад кулисите как по-големите успокояват и обгрижват по-малките.

Снимки: Елица Кандева

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

КОЧО

КОЧО

27.05.2021 | 14:03

ДЕЦА В 4 КЛАС НЕ МОЖЕ ДА ПОЛАГАТ МАТУРА,МАКАР И НАРЕЧЕНА"МАЛКА"!!! САМАТА ДУМА"МАТУРА" ОЗНАЧАВА "ЗРЕЛОСТ",А ТАКАВА В 4 КЛАС НЕ ВИЖДАМ. ЕДНО Е ВАЖНО ОБАЧЕ,А ИМЕННО,ЧЕ МНОГО НАТЯГАНЕ И ЧЕТЕНЕ Е ВРЕДНО ЗА ДЕЦАТА!!!ДА РИТАТ ТОПКА ПО ЦЯЛ ДЕН Е КЪДЕ КЪДЕ ПО- ПОЛЕЗНО ОТ ЧЕТЕНЕТО. И ПО-ИНТЕРЕСНО.ЩО ГУМЕНКИ ИЗТЪРКАХМЕ В ДВОРА НА ТЪРГОВСКАТА ГИМНАЗИЯ КАТО РИТАХМЕ ТОПКА И ВЪПРЕКИ ТОВА СТАНАХМЕ ХОРА,КАКТО СЕ КАЗВА,КАТО ХОРАТА!!!!

Отговори
6 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?