4020

Лесен тест по модела на PISA: Деветокласниците искат още изпити на електронни устройства

С по-лесни от очакваните въпроси и без непреодилими технически проблеми мина днес пробният изпит по природни  науки по формата на PISA в пловдивското СУ „Св. Седмочисленици“.  На деветокласниците даже им хареса тест на лаптоп, биха положили така и други изпити.

Общо 5943 деветокласници от Пловдивска област и около 61 000 в цялата страна се явяват на първия подобен изпит, който се провежда на устройства днес и утре. Той е по природни науки  и е своеобразна тренировка за участието на България в следващото международно стандартизирано изпитване PISA през април догодина.

Деветокласниците трябваше да се справят с по 10 въпроса в три модула – по биология, химия и физика. В СУ „Св. Седмочисленици“ изпита държаха две паралелки деветокласници – едната изучава „Софтуерни и хардуерни науки“, а другата „Икономическа информатика“. Само трима не се явиха от общо 51 ученици, отсъстват през целия ден.

Много от отговорите могат да се дадат само от обща култура, смята Теодора. Разбрала го още в първия въпрос, свързан с дишането на човек, който спортува,  и друг - който не спортува. Учениците трябваше да посочат ползите, като се опрат на показатели в диаграма.

Целият тест беше лесен, обобщи Нели. Много й харесало как са структурирани въпросите. В първия параграф е питането. После има текст, в който се съдържа информация.

Ако четеш с мисъл и разбиране, всичко е вътре,

каза деветокласничката.

Ивелина разказа, че в училището правили пробен тест, за да се проиграе влизането в системата. Тогава обаче съдържанието било съвсем различно. Бяха задачи, а сега - въпроси, свързани с живота, направи сравнение момичето.

Теодора очаквала да е като национално външно оценяване и в началото се почувствала точно така. После се оказа страшно лесно, отдъхнала си деветокласничката.

Първите ученици в СУ „Св. Седмочисленици приключиха още в 8,55 – 55 минути след началото на теста, макар че разполагаха с по 30 минути за всяка част, което прави общо 90.

Сред въпросите по физика имаше питане кога ще се забави звукът при разпространяването му на разстояние 1 км – през лятото или през зимата.

По биология пък учениците имаха практически пример с затворени три съда. В единия има растение, в другия – мишка, а в третия – растение и мишка. Трябваше да обяснят защо само в третия няма да настъпи смърт.

Повече ги затрудни задание за електроцентрала, в която трябваше да поставят на съответното място турбина, генератор, изпарител.

Общото мнение на деветокласниците е, че форматът изисква повече прилагане на логика, като се използват базови знания. Проблемът на нашето поколение обаче е, че не ни се мисли много и малко четем, отчетоха тийнейджърите.

Димитър е сред деветокласниците, за които тестът започнал с фалстарт – устройството се оказало без интернет. Свързали го с кабел, но пак нямало достъп. Наложило се да го заменят с хромбук.

В СУ „Св. Седмочисленици“ 9. А и 9.Б клас положиха теста на стационарни устройства в компютърната зала, на лаптопи и хромбуци – всички са на учебното заведение.

Освен да направи тренировка как учениците се справят с практически задачи, с изпита МОН цели да изпробва и две електронни платформи. Днес тестът се проведе в Smartest. Необходимо бе квесторите да влязат в специална за тях платформа с акаунтите си за платформата на МОН – edu.mon.bg. Учениците въвеждат само линк, след което получават QR код. Той се сканира от учителя-наблюдател и чак тогава се отваря тестът.

Беше важно да видим, че няма проблем и всички могат да се справят – и учениците, и учителите,

коментира директорката на СУ „Св. Седмочисленици“ Денка Генчева.

А на деветокласниците им хареса да ги изпитват на устройства. Биха положили така и други изпити. За НВО и матура смятат, че би било проблем - когато трябва да се набира на клавиатурата свободен отговор, теза, есе или интерпретативно съчинение.

Оцени новината

Оцени новината
1/5 от 1 оценки
1/5 от 1 оценки

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?