Следвайте ни

Красимир Вълчев: Децата да са по-малко време пред екраните!

viber icon

Електронните устройства водят до плитко учене, консуматорско ползване на информацията, плъзгане на ума като пръст по смарт телефон, предупреди министърът на образованието Красимир Вълчев. И призова да се намери баланс и формулата за полезното ползване на технологиите в клас и в детската градина, така че ефектът да е оптимален за когнитивното и емоционалното развитие на децата. 

Красимир Вълчев участва в конференция „Влиянието на съвременните информационни технологии върху когнитивните способности и развитието на децата от 3 до 11 г.“

„В последните 10 г. се сблъскваме с шоково навлизане на мобилните и информационни технологии в нашия живот. На прага сме на епоха, белязана от още по-мащабни дигитални трансформации. Това изисква ние да обсъдим най-важните теми - какво и как трябва да учат децата.

Факт е, че електронните устройства ни помагат много, чрез екраните усвояваме все повече информация, но е факт, че ни и пречат.

Колко ни пречат, каква е дозата, зависи от възрастта”, каза Вълчев.

МОН вече разполага с обзор на научни изследвания в тази област, след като още миналата година била постигната договореност министерства да възлагат на БАН да прави оценка на различни политики. В своя анализ учените също предупреждават, че в крехка възраст устройствата могат да нанесат големи поражения върху децата.

Министър Вълчев призна, че днешните подрастващи, които ще са на пазара на труда в следващите 40-50 г., трябва да са с много добри дигитални умения. Но направи уговорка, че подготовката им за това касае две отделни теми – ученето за информационни технологии и ученето чрез тях. „Парадоксът е, че ако искаме да развием у децата  креативност, въображение, абстрактна интелигентност и да бъдат дигитални създатели, те трябва да ползват по-малко екрани, особено в ранна детска възраст, защото екраните малко или много увреждат нервно-психическото, когнитивното и психо-емоционалното, социално-поведенческото и двигателното развитие на децата“, изтъкна предизвикателството той. И подчерта, че дозата трябва да е различна за всяка възраст, като е свързана и  с дигиталната грамотност. Формулирайки политиките, трябва да знаем каква е тази доза и кой е ефективният начин на ползване на устройствата във всяка една възраст, убеден е министърът. 

Той припомни споровете от пролетта дали трябва да има компенсаторно обучение в електронна среда в детските градини. След дебата тогава бе решено това да е в рамките на 2 часа на ден, като само 30 минути от тях са пред екран.

„В предучилищна възраст ние трябва силно да ограничим използването на устройствата, защото те вредят на очите, пречат на образуването на мозъчната кора, на интелигентността, на двигателните умения, на фината моторика.

Много детски градини нямат пари, но купуват телевизори, защото е по-лесно да оставят децата да гледат детско вместо да ги обуят, да ги изведат навън и после да ги събуят. Затова ни е необходим и разговор подходящо ли е да има телевизори в детските градини“,

посочи образователният министър.

Той добави, че в по-голямата си част ползването на устройства не е за образование, а в социалните мрежи или у дома. Обърна внимание и на родителите, в чиито домове телевизорът работи по цял ден в присъствието на детето. Има значение за неговото развитие дали телевизорът в хола е пуснат или не, увери Вълчев. И добави, че се случва семейства да изискват от детските градини и училищата да са перфектни, а самите те правят грешки по отношение на устройствата – от недоглеждане или от незнание за вредите.

Опита на Пловдив с дигитализацията на училищата представи зам.-кметът по  образованието Стефан Стоянов. „Пандемията обърна внимание върху  дигитализацията, но остави погрешното впечатление, че една конферентна връзка е дистанционно обучение. Тя не може да продължи 2-3 часа. Нужно е използването на различни дигитални ресурси, като при всички случаи технологиите трябва да остават средство, а да не се превръщат в самоцел“, заяви той.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

789654123

789654123

24.10.2020 | 19:30

Тези хора нямат място в образованието. Явно имат къса памет. Допреди година, година и половина се опитваха да ни внушат, че електронното обучение, обучението в електронна среда е едва ли не панацеята на съвременното образование, че всичко друго е морално остаряло, че на днешните деца им било трудно да учат по традиционния начин, че учителите, които не използват такива "свръх-, ултрамодерни методи" едва ли не трябва да си ходят от система, а сега запяха нова песен . Докога с това плиткоумие, докога ще подгъзуваме на болни, нагаждачески дребни души, които хал-хабер си нямат от образование,а са се научили само да повтарят като папагали чужди думи, без да влагат и капка мисъл.

Отговори
1 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какви трябва да са следващите мерки срещу COVID-19 в Пловдив?