Следвайте ни

На изпита по музика след 7. клас: Който пее, зло не мисли СНИМКИ

viber icon

Който пее, зло не мисли. Само малко се притеснява на изпита за проверка на способностите след 7. клас.

55 деца от цялата област се явяват днес по график през 15 минути в СУ „Любен Каравелов“, за да намерят място в музикални паралелки.

Мартин Жеков от асеновградското СУ „Св. Св. Кирил и Методий“ си изсвири добре „Бяла роза“ и бързо свали напрежението, но не и тежкия акордеон.

Момчето е новак в музиката, но вече знае, че иска тя да е пътят му занапред. Само преди 4 месеца на семейно гости чуло мъж да свири на инструмента. Оказало се, че у дома също има един стар акордеон,  който баща му разпъва любителски, като му дойде настроение да попее. И двамата взели решение: тръгва се на уроци.

Преди време Мартин първо опитал гайда, но му се сторило твърде просто да надува меха и сега в акордеона вижда по-голямо предизвикателство. Най-много обича родопските песни и почти не сменя народната музика с популярни парчета. Любима му е „Мила ми е, мамо, драчка ми е“. Един ден Мартин иска да завърши АМТИИ, където е преподавател учителят му по акордеон Ангел Маринов.

Има желание у децата да свирят, но в последните 20 г. се разпаднаха школите и цялата система за обучение, казва Маринов. И предупреждава, че акордеонът е труден инструмент. Но пък може да свири и класика, и популярна музика, и фолклор, и джаз. И докато у нас го свързват с народните песни, по света мястото му е именно в джаза. В България нямаме и качествени инструменти като италианските, добавя Ангел Маринов. Напоследък обаче има деца от семейства с възможности, които са инвестирали в добър инструмент. Един такъв в момента струва от порядъка на 20 000 лева. Учителят по акордеон е оптимист, че полека всичко ще си дойде на мястото.

Надеждата му споделя и таткото на Мартин – Милко Жеков, който е заварчик. Не го тревожи, че момчето ще пътува всеки ден от Асеновград, ако го приемат в музикална паралелка в Пловдив. Не обича чалгата, нито телефоните, по-добре е да се развива в музиката, казва той. А стария лаф, че музикант къща не храни, перифразира така: „Музикант вкъщи не се храни“. 

И бащата, и учителят, искат освен на  гамите и солфежа Марин да се научи да е добър човек. „Музиката много помага за това и е голям шанс за децата, които я изберат – да изразят себе си по-добрия начин. Който пее, зло не мисли“, припомня Ангел Маринов. А и сега границите са отворени, което прави света огромна сцена за изяви.

Александрина Стойчева също е осъзнала това и иска да се развива в областта на изкуството. Но дойде доста притеснена на изпита за проверка на способностите. Фен е на китарата, ала я сменила с тамбура – защото пак е струнен инструмент, но народен. Вече 12 г. Александра играе народни танци, а от 9 – и модерен балет. От тази година пробва и пеене.

Добре е човек да предизвиква себе си, насърчи я учителка на входа на школото, докато дойде редът на Александрина да застане пред комисията. И даже й разказа за Елена Илиева – възпитаничка на СУ „Любен Каравелов“, която започнала с гъдулка, а сега е фурия на бас китарата и свири в групата „Керана и космонавтите“ на финалистката от „Гласът на България“.

Именно с китари на изпита дойдоха Петър, Симеон, Иван и Илия.

„Малко не се дооценява трудността на този инструмент. Не е както изглежда в Ютуб – тичат едни китаристи по сцената и свирят сола. Преди това има години къртовски труд, за да звукне нещо“, току охлажда ентусиазмът им преподавателят по китара Петко Кочев. И им сочи за пример Ал Ди Меола. Възпитаниците му сега са привилегировани – има интернет и всичко е достижимо, само да го поискат. По негово време нямало ноти, само китарите на двата завода от соца – „Пълдин“ и „Кремона“, за които мечтаел всеки гимназист.

Медсестрата на училището върна седмокласниците от полетата на духовното направо в рутината на един ден в условията на пандемия, като стриктно проверяваше на входа температурата на всеки, тръгнал на изпит. Той е също толкова сериозен като националните външни оценявания по математика и български за седмокласниците, но се опитваме да го няма онзи стрес, каза директорката на СУ „Любен Каравелов“ Славка Щерева.

И по време на дистанционното обучение школото продължило да работи с възпитаниците си, а проведе и безплатен онлайн курс за кандидат-гимназисти, в който се включили и седмокласници от други населени места.

Тези, които вече завършват музикалните паралелки, продължават без изпит в АМТИИ и ПУ, а имат и общообразователна подготовка, която позволява да сменят посоката. Има бъдещи доктори, а все повече избират да станат учители. Някои дори вече са се върнали да преподават с своето училище.

Музиката ги прави различни и по-толерантни. В изучаването й има много екипна работа – участие в камерна група, хор, оркестър, танцов ансамбъл. Децата влагат енергията си в нещо творческо и затова няма агресия. Имат и отношение към по-малките – помагат им зад кулисите преди всеки концерт, казва директорката.

Снимки: Атанас Кънев

 

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Остана ли ви отпуск за ваканция през лятото?