Следвайте ни

Корпус от учители доброволци да помага при смесено обучение - присъствено и онлайн

Раждат се нови професии: дизайнер на учебни ресурси и образователен гейммастер

viber icon

Към училищата да се създадат Корпуси от учители доброволци, препоръчват от Педагогическия факултет на Пловдивския университет. Идеята е в звеното да бъде "подкрепление" за евентуален хибриден модел между присъствено и онлайн обучение, а в него да влизат пенсионирани учители, безработни педагози, докторанти по педагогически науки, четвъртокурсници по педагогика, семестриално завършили специализанти, обучаващи се за квалификация учител, представители на НПО с квалификация учител с изрично съгласие на РУО. Освен това да се включват участници в програми на МОН - например по проект „Студентски практики“ третокурсник или четвъртокурсник да реализира практическото си обучение в реална среда присъствено, а учителят наставник ​-виртуално. Или пък педагози от националната програма „Мотивирани учители“ да преподават присъствено, а колегата наставник - онлайн.

За доброволното участие в обучението от разстояние в електронна среда училището трябва да подава информация в РУО, а то ​- в МОН, като издава и сертификат за доброволно учителстване, който да има стойност при назначаване на работа. За учителстването в Корпуса на учители доброволци се води регистър в РУО.

Доброволната структура може да оказва подкрепа, но процесите трябва да управлява и контролира отделен екип за всеки етап на образование. Той се ръководи от школския директор или зам.-шеф, а в състава му влизат от 2 до 4 главни учители, специалист по информационни технологии, психолог или педагогически съветник, учител синдикалист, ресурсен учител, родител от обществения съвет, медиатор, ученик от Ученическия съвет, а при необходимост - и социален работник и личен асистент.

Екипът организира при принудителни ситуации провеждането на смесено обучение  или само на обучение от разстояние в електронна среда. Предлага зелени коридори до и от училището в определени часове със съдействие на местната власт; създаване на еднопосочни зелени коридори вътре в училище за спазване на социална дистанция от 1,5–2 м; създава и контролира правила и открояващи се визуални и звукови маркери - стикери, табели с указания; осигурява препарати за дезинфекция и  поставянето им; прави план за дните, в които учителите имат обучение от разстояние в електронна среда и проследява да не им се залагат часове за присъствено обучение; формира групи от 10-15 ученика за присъствено обучение, без делене на братя и сестри, и прегрупиране за занятия по интереси; контролира включването на всички в електронната платформа; осигурява условия за ресурсните учители за ситуации на редуване на присъствено обучение и обучение от разстояние в електронна среда; проследява включването на ресурсния учител, който работи с ученици от училището в електронната платформа и във виртуалните класни стаи; осигурява различно време за започване и приключване на учебните занятия за учители в начален и прогимназиален етап, ползване на различни входове за ученици и учители; определя отговорници от учители и ученици за спазването на мерките, при присъствено обучение в училище и при спазване на Наредбата за приобщаващо образование е желателно да се осигурят условия за ученици с образователни дефицити – с тях да има придружаващ ученик или учител, който да им помага в спазването на мерките.

Авторите на мащабното изследване на ПУ, което очертава 4 възможни модела за смесен тип обучение през новата учебна година,  подчертават растящата нужда от специфична квалификация на педагозите: за използване на платформи и разработване на ресурси, за работа с родители при обучение от разстояние в електронна среда и за управление на процеса.

Очаква се да възникнат нови професии: учител-дизайнер на учебни ресурси; образователен гейммастер; дизайнер на STEM училищна среда, учител-дизайнер на приобщаваща образователна среда; учител-дизайнер на образователна виртуална реалност; учител-дизайнер на образователни роботи; учител-дизайнер на интелигентна образователна среда за ученици със СОП.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

ha ha

ha ha

28.07.2020 | 21:11

тези от ПУ да си въвеждат глупостите в университета.Това образование го разшутихте,нищо не остана от истинското образование.МИСЛЕТЕ ЗА ДЕЦАТА СИ >НЕ СЕ ПОКЛАНЯЙТЕ НА ЧУЖДИ ИДЕИ

Отговори
0 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?