Следвайте ни

Кочо и Гинка стават млади ромски педагози

Ще дават пример на децата и родителите им от общността как човек може да успее, като се изучи

viber icon

Двама млади хора от ромската общност дръзнаха да надскочат това, което тя обикновено чертае като добро бъдеще за тях - голяма сватба, сродяване със заможно семейство и пълна къща с деца.

Гинка Тодорова и Кочо Димитров се наемат да се подготвят усилено в следващите месеци за кандидатстване в педагогическа специалност в Пловдивския университет, да я завършат и да станат учители. За да убеждават децата и семействата от своя етнос, че образованието отваря път в живота. И самите те да бъдат пример за това.

Възможността да го сторят им дава проект „Млади ромски педагози”, който се реализира от Национално сдружение за социални дейности, обучение и образование в партньорство с ДГ „Щастливо детство” в кв. „Изгрев” и с финансиране от Тръст за социална алтернатива.

По него се поемат разходите за 1 г. подготовка и 4 г. следване, като през този период бъдещите педагози ще участват като доброволци в различни инициативи с деца. Кочо и Гинка вече се включиха в работилнчки в ДГ „Щастливо детство”, в които родители на деца от ромски, турски и български етнос майсториха коледна украса, разпродадоха я на благотворителен базар и събраха 400 лева, с които да помогнат за изграждане на нова Детска клиника на УМБАЛ „Св. Георги”.

Комисията го кръсти Благия

36-годишният Кочо е завършил СУ „Найден Геров” в „Столипиново” и вече 20 г. работи в неправителствения сектор. Един от големите проекти, в които е натрупал опит, е инициативата за десегрегация на деца от махалата. Между 2005 и 2013 г. по него фондация „Рома” извеждаше деца от гетото в училища извън махалата, за да имат равен шанс с връстниците си. Именно Кочо правел подбора на хлапетата и семействата, убеждавал ги колко е важно да се учи, да се преодолее капсулирането и малчуганите да се социализират. Бях приет от екипа на СУ „Паисий Хилендарски” без предразсъдък, спомня си Кочо. Натрупал много опит и в изграждането на доверие с хората от общността, и в овладяването на знания за това как е устроена системата на образованието. В последните 5 години Кочо работи като медиатор в Общностния център, който предлага безплатни услуги за деца до 7 г. и техните семейства.

 

 

„След работата си по проекта за десегрегация вярвам, че за да се интегрират децата от малцинствата, трябва да са по 2-3 в клас. А опитът ми в последните 5 г. ме убеди, че интеграцията трябва да започне още от яслите и детската градина”, казва Кочо. Постоянно прави това - убеждава родителите и търчи с документи. „Обяснява, ксерокопира, носи. Даже когато възникне административен казус при нас, си казваме: „Кочо!”, разказва директорката на ДГ „Щастливо детство” Евгения Попиванова.

Младият мъж впечатлил много комисията по подбора на участници в проекта „Млади ромски педагози”. Начинът, по който се представил, им дал основание да го наричат помежду си Благия.

Как успява да убеди родители от общност, в която образованието не е ценност? „Най-често те се боят, че в градината ще бият децата им. Обяснявам, че госпожите са добри, че децата ще научат български език, вместо да стоят пред каналите на турските телевизии. Че ще е полезно за самите тях. Вътрешно вярвам, че това е пътят. И се радвам, че аз мога да имам принос”, обяснява Кочо.

 

 

Момичето от Брезово: Трудностите са начин да постигнеш мечтата

Пътят на Гинка към учителската професия пък тръгва от Брезово, където завършила гимназия. От дете мечтае да бъде учителка, но по финансови причини не успяла да се изучи.

Все пак влязла в училището, но като чистачка. До момента, в който решила, че иска нещо повече за себе си. Миналото лято младата жена се решила да обясни на родителите си, че заминава за Пловдив, ще кандидатства в Пловдивския университет, ще учи и ще успее. Какво ще кажат хората, притеснили се в дома й. В ромската общност момичето го напуска, когато се омъжи. Иначе й имат пълно доверие. „Молех се на Бог да ми направи път”, споделя Гинка. Пуснали я със свито сърце и с очакването, че сама ще се върне скоро.

27-годишната кандидат-студентка издържала изпитите и дори я приели, но не в най-желаната специалност - предучилищна и начална педагогика. Тогава Гинка трябвало да вземе още едно трудно решение - става студентка на всяка цена, но учи нещо, което не й е на сърце, или продължава да упорства за своята мечта.

За 15 дни трябваше да си намеря и работа, и квартира, връща лентата тя. Днес е категорична, че човек се изгражда именно така - като се отдели, сам поеме отговорностите и почне да си плаща тока и водата.

Работа, с която да си осигурява доходите за самостоятелен живот, потърсила в jobs.bg. Така се появила възможността в кухня-майка в ДГ „Щастливо детство” Почнала на 4 часа и още в началото предупредила, че има амбиция да следва и в бъдеще може да се наложи да съчетава двете неща. Очаквала, че това ще е пречка при наемането. Вместо това директорката Евгения Попиванова й казала: „Думите ти са балсам за душата ми”. Гинка вече е на пълен работен ден. Справя се сама и твърди, че вижда плодовете на своето решение.

Когато й казали за програмата „Млади ромски педагози", си помислила: „В такива проекти се влиза само с връзки. Аз съм от Брезово. Кой ще ме забележи...”.

Но не само че видели в нея и в Кочо промяната, ами от донорската организация посочили пловдивския проект като заявка да стане най-успешният в страната след първото съвместно обучение на млади ромски педагози във Вършец.

Самото реализиране на програмата под тепетата е пробив, тъй като обикновено се финансират малки населени места, където възможностите за младежите от малцинствата да надскочат възпитанието и порядките в общността си са още по-ограничени.

Кочо и Гинка са наясно, че ги чакат трудности - тежко кандидатстване и следване, а и нелека професия. „Когато човек има цел, трудностите са само начин да я постигне”, казва обаче Гинка. През целия път с бъдещия й колега ще имат до себе си ментори и подкрепа. А мечтата им е да убедят своите, че е ценно да се учи и да дадат възможност да се изяви най-доброто у всяко дете.

 

70 кандидатствали за 5 места

През януари ще има втори подбор

70 младежи кандидатствали за включване в програмата „Млади ромски педагози”, която дава възможност и на тийнейджъри, които още са в училище, да взимат уроци, да издържат матурите и да кандидатстват педагогика. При подбора ни водеше принципът, че не е важно колко ще влязат от първия път, а колко ще излязат от проекта подготвени да бъдат учители, казва Евгения Попиванова.

През януари предстои още един цикъл за набиране на документи, обясни Кольо Костов, председател на Националното сдружение за социални дейности, обучение и образование. Вторият подбор ще даде шанс на още трима да влязат в програмата. В момента има една резерва - млада жена, която е прекъснала да учи навремето, но сега й предстои да вземе диплома за средно образование.

 

 

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?