Класен ръководител сезира МОН и социалните: Учители удрят петокласници в школото в Болярци
Полицията в Асеновград и Регионалното управление на образованието проверяват сигналите
- 09:40, 01.10.2024
- 15:29, 01.10.2024
- 6319
- 0
Учители удрят и унижават ученици против всякакви педагогически и морални правила и норми и се опитват да прикрият случилото се. Това написа в жалби до Държавната агенция за закрила на детето и МОН класен ръководител на деца от ОУ „Георги С. Раковски“ в с. Болярци, община Садово. Твърди, че в училището има вербално, физическо и психическо насилие срещу ромчета.
Случаите са от миналата учебна година, когато учителят по изобразително изкуство Денис Чилингиров бил класен ръководител на паралелка петокласници. В жалбите той пояснява, че подава сигнала сега, тъй като искал да даде възможност на директора и замесените учители да постигнат помирение и да се преустановят нередностите. Още след първите случаи родителите реагирали бурно. Класният обаче ги увещавал
да не тръгват на саморазправа, а по законовия ред.
Уверявал ги, че институциите ще се произнесат. Това обаче не се е случило до момента.
Възпитанието и моралът не ми позволяват да пренебрегна и загърбя насилието върху деца, физическо, психическо и вербално,
чувствителна тема за цялото общество и целия свят, на което, макар и като непряк участник, съм свидетел, и съм безкрайно разочарован“, пише в сигнала до ДАЗД.
Учителят разказва, че първият случай бил през ноември 2023 г., когато учителката по английски език Елена Митрева поляла с течност главата на петокласник. Класният обяснява, че децата в школото са от ромски произход, понякога имат провокативно поведение и провалят добрите намерения на учителите. Допуска, че учителката може да си е изпуснала нервите в опит да овладее класа. По обяд дошла майката на момчето и се срещнала с директорката Даниела Хубчева. На следващия ден дошъл и бащата, да подаде жалба. Класният го уверил, че случилото се е инцидентно и няма да се повтори. Обяснил, че учителите също са хора и се случва да не овладеят емоциите си. Разговаряли пред още две преподавателки в учителската стая. Елена Митрева се разстроила и се извинила на бащата, а той проявил разбиране и не подал жалба. Класният приел, че проблемът е решен, но скоро му направило впечатление, че момчето има 4 оценки по английски, две от които слаби, а до този момент в класа нямало двойки.
Чилингиров пише в жалбата си, че през март 2024 г. учителката по музика Леонора Чингова ударила същия ученик след конфликт за телефон. Тя обяснила, че го е „пернала с ръка“, но според майката и съучениците момчето е било ударено по главата. Бащата твърдял, че е видял запис от камерите в директорския кабинет. По думите на Чилингиров,
скоро след това някой поставил хартия на обектива на камерата.
Направило му впечатление, че до края на юни учителката не написала нито една оценка на момчето, а то отсъствало само 3 пъти.
В края на април майката на детето се обадила на класния и във връзка с инцидент в часа по български език на Даниела Коватлиева. Обяснила, че по ръцете на момчето има червени петна, а то се оплакало, че е щипано и дърпано. Признало, че и то е посегнало на учителката. След случката ученикът не отишъл на занятия повече от седмица, а семейството обяснило по телефона, че е стресирано и отказва да ходи на училище. Класният твърди, че е последвала конфронтация с майката и „репресии срещу другите деца от класа“, които са го защитили и са казали какво са видели.
Паралелката е с най-добри показатели - децата рядко отсъстват, редовни са и посещават целодневно обучение, подчертава Чилингиров. „Следейки успеха в електронния дневник обаче, установих, че макар да са по цял ден в училище, имат изключително нисък успех по БЕЛ - 3.00 през първия срок и 3,36 към края на месец май, а преди година е бил 4,47. Разликата е огромна, смайваща! По математика преди година успехът е бил 4,26, а през втория срок на тази учебна година - 2,93.Същото е по история и география“, пише класният в сигнала.
В края на април при него отишло момиче, притеснено и плачещо. Разказало, че не могло да изпълни задание в часа по физическо поради неразположение. По думите на детето, учителката му казала груба фраза, посочена дословно в жалбата,
написала му двойка и отсъствие едновременно.
Вечерта майката телефонирала на класния, спряла детето от училище за няколко дни и поискала среща с директорката. Учителят твърди, че подобни случаи е имало с още няколко момичета и с момче със специални образователни потребности.
Чилингиров пише в сигнала си, че силно възмущение у родителите предизвикали разказите на децата как минават часовете по история и география на Златка Начева. Описвали, че тя се занимава с телефона си, позволява и на децата да играят със своите, праща ги в час да й носят закуски и кафе от фурната, кара ги да й правят масажи и да преписват учебника, вместо да преподава.
Притискали учителя за пише тройки на "мъртви души"
Освен от тормоз по отношение на него, в жалбата си до МОН Денис Чилингиров се оплаква и от пренебрегване на дисциплината „Изобразително изкуство“, на която в училището се гледало като на предмет, който не е важен и в който учениците си почиват. Той твърди, че директорката възлагала на свои приближени часовете по изобразително изкуство по национални програми. Заявява, че дейността на школото като иновативно 4 г. е била формална, оспорва доколко адекватна и ефективна е работата по „Заедно в изкуствата и спорта“ и „Иновации в действие“, за които школото е получавало финансиране от МОН.
По думите му, допълнителната квалификация се е свела до „ходене по ресторанти и СПА хотели“, с което се „прахосват ресурсите по програмите на МОН“. „Всяка година се правят абсолютно ненужни и безсмислени обучения в СПА хотели - в последния момент, само и само да се изразходват парите по програмата “, пише Чилингиров. Твърди, че в тях се включва целият персонал заедно с чистачките, внуци и съпрузи, за които се твърдяло, че си плащат сами.
„В училището от 5-6 г. няма нито едно вътрешно квалификационно обучение, но
всяка година се отчита провеждането им в безумни лъжливи фалшиви протоколи, отчитащи дейност, която не се е осъществила. Имащи за цел да измамят системата при евентуално атестиране и често се използват като актив при диференцираното заплащане в края на годината,
описва Чилингиров.
Като разказва случаите на тормоз и посегателства срещу деца, той добавя, че същите учители в края на годината написали „тройки дори на "мъртвите души" - ученици, които трайно не посещават училище и се водят като редовни или се появяват само на изпити“. Такива има по двама-трима в почти всеки клас, твърди учителят. И посочва конкретни имена - две момичета били прехвърлени в неговата паралелка заради отсъствия през първия срок, а през втория се случило същото и пак им било наложено наказание. На поправителната сесия през август им писали тройки по всички предмети, „независимо че не са идвали на училище цяла година, нито на консултации“, разказва учителят. Цитира и името на ученик в самостоятелна форма.
Бях заплашен, шантажиран и изнуден да му напиша тройка, като фалшифицирам през август протоколи от изпитната сесия през юли 2023 г.,
като напиша нови такива един месец след проведения вече изпит", описва Чилингиров. Освен това му били представени за подпис изпитни протоколи от училище в Садово, в които били написани оценките и дори рецензиите, като в протоколите учителят бил посочен като председател на изпитната комисия. „Нито тестовете са мои, нито съм присъствал на проведен изпит“, твърди Чилингиров. Алармира, че е имало опити да бъде въвличан в документна измама, като и други учители са били притискани, за да запазят работните си места.
Учителят пише още, че ръководството не реагирало на сигнал за възможно разпространение на наркотици. В негово присъствие родители информирали директорката, като посочили ученици, които вече са употребявали дрога. Смут и страх сред семействата предизвикала смъртта на бивш ученик на школото от свръхдоза през май, в акции на МВР и ГДБОП в селото е открита нарколаборатория за канабис.
Какво е предприело училището, какво твърдят родителите, каква е позицията на учителите и какво са установили две проверки на Регионалното управление на образованието - в свързаните новини.