Следвайте ни

Канят на работа първия випуск в дуалното обучение

Френска фирма за врати на "Боинг" проява интерес за паралелка по самолетостроене в Механото

viber icon

Ученици от първия випуск на дуалното обучение вече получават оферти за работа във фирмите, в които в последните 2 г. учиха с ментор на конкретно работно място и на заплата. В паралелката по специалност „Машини и системи с цифрово-програмно управление” в Механото има 16 тийнейджъри, които ще са абитуриенти.

От „Ка инженеринг” вече подсказали намерението си да продължат да работят с двете момчета, които са обучавали. Техни връстници има и в „Шети България”, „Биомашиностроене” и „Китнер”.

Преди 4 г., когато паралелката стартираше, над 10 компании от областта се събраха в школото да обсъдят заедно как да привлекат децата, а после Механото да ги обучи в сътрудничество с бизнеса на знанията и уменията, които са нужни на индустрията.

Не беше лесно през целия курс на обучение, защото тази форма тепърва се налага у нас, учим се в движение и в крачка подобряваме системата, казва директорката на ПГМ „Проф. Цветан Лазаров” Анета Чилингирова. Категорична е, че именно дуалната форма е бъдещето на професионалните гимназии. Затова училището ще продължи приема в такива паралелки.

Френска компания в самолетостроенето проявява интерес към една от тях. Ако се стигне до договореност, школото ще възстанови обучението в специалност, каквато е имало преди. Завършилите ще се реализират в цеховете, където се правят врати за "Боинг". А намеренията на фирмата е в бъдеще да произвежда и носовата част.

Завършващи такава специалност биха могли също да продължат обучението си, тъй като филиалът на Техническия университет в Пловдив предлага специалност „Авиационна техника”.

От предстоящата приемна кампания училищата ще имат възможност да са по-гъвкави след промяна в нормативната уредба. Тя позволява да се сформират паралелки, в които половината ученици са в дуална форма, а останалите - в класическата. Причината за тази стъпка е, че в някои общини е трудно са се осигурят работни места за всички, когато подготовката навлезе в етапа „учене чрез работа” във фирмата. Новата формула 2 в 1 обаче ще позволи да се съхрани приемът в дуалното професионално образование, макар и на по-малко деца.

Тази учебна година Пловдивска област е национален рекордьор с 26 дуални паралелки.

 

Среднистът в цеха печели повече от половината висшисти

 

Вече има трайна тенденция - поне половината от висшистите имат по-лошо кариерно развитие и по-ниско заплащане от един добър специалист, който влиза на 18-19 г. в производствения цех. Понеже работи на машина за няколкостотин хиляди евро. Работи с компютър. Има базови познания по английски. И много ясен кариерен път. Понеже има 200 завода в Пловдив. И получава по-добри пари. Работи в защитено и чисто пространство. Заводите сега нямат нищо общо с предприятията преди 40 г. И има възможност да расте много бързо в кариерата, което е чудесно. Индустриализираните държави това правят.

България напредва бързо в индустриализацията. В момента сме на изключително високи нива. Но имаме да наваксваме спрямо Централна Европа с дял на производството поне още 10% от БВП. Ще има по-засилен интерес към Северна България за по-евтини производства. А в Пловдив ще продължат да влизат по-малки компании с между 100 и 500 заети, но с по-сложни производства, които търсят по-квалифицирани хора и плащат по-добри заплати.

Тук вече нямаме нужда от масови, големи производители, които да наемат много хора и да произвеждат ръчно. А имаме нужда от заводи, каквито влизат напоследък - правят по-технологични детайли, могат да си позволят по-добри заплати, допълнителни обучения.

Не бихме отказали и предприятие за автомобили. Не толкова заради работните места в самия завод за асамблиране, колкото заради системата, която ще създаде. И това вероятно рано или късно ще се случи - именно заради логиката, по която се развива нашата икономика. Имаме пренасищане в Централна и Източна Европа на производства и вдигане на цената на труда. А тук все още няма такава конкуренция. В момента  България е единственото място в ЕС, където можеш да развиваш нови мощности, понеже хората ги има. Има перспектива от 20 г., регулациите не са тежки, а спазваме европейските норми и сме част от големия пазар. Това е конкурентоспособност, която ще работи за нас в следващите 6-7 г. Ако продължим да работим фокусирано, ще привличаме по-умни производства, които имат по-дългосрочна перспектива.

През 90-те се радвахме, че идват шивашки цехове. Те вече се изнасят, отиват на по-евтино място. Първите заводи за части за коли бяха с най-евтиния ръчен труд -връзване на кабели и асамблиране. Има вече 1-2 завода, които излязоха от България. Което означава, че цената се вдига и хората получават по-високи заплати. И идват по-сложните производства. Ако се балансира това в цялата страна, ще е добре за икономиката, няма да има силни миграционни процеси, ще има общински и регионални индустриални зони. А ние тук ще гоним най-доброто - не толкова инвестиции на всяка цена, а по-високи заплати. За да запазим региона и темпа на растеж, така че да имаме догонващ стандарт на софийския. Преди 10-15 г. Пловдив беше на 10-15-о място по доходи, сега е на шесто-седмо. Но при три конюнктурни области с по един сектор, който доминира на пазара на труда  - Враца, Стара Загора и Габрово, които изкривяват картината с несъразмерно високи заплати. В момента сме наравно с Варна, изпреварихме Бургас. Трябва да се доближим до София и София-област.

 

Стефан Стоянов: Това е формулата за професионалното образование

В дуалното обучение имаме абсолютен рекорд тази година - 10 паралелки в Пловдив. Целта е да продължим да удвояваме училищата всяка година. В момента са 8 от 17 професионални. Да помогнем и на училищата  в областта и професионалното образование да мине приоритетно към дуалната форма, защото иначе нищо не правим. Няма какво да се лъжем. И през соца, и сега имаме няколко добри професионални гимназии. Останалото е мъка. Трябва да вкараме бизнеса вътре, който да е партньор и да дава практическата система. Ако за другото образование имаме въпросителни доколко да е практическо и обърнато към живия живот, тук нямаме никакво съмнение. И е кощунство да губим времето и на учителите, и на децата 4-5 г. да учат теория с минимална практика и да казваме, че са професионалисти. Очевидно е, че трябва да имат практики в заводите, където е модерното оборудване. Нито има пари, нито време да се преоборудват професионалните училища. Дори немската държава си е признала, че не може да го прави.

Битката ни е за повече фирми, дуални паралелки и практически ориентирано обучение.  Няма смисъл само от теория. Трябват ни добри специалисти, които да могат да работят и да са адекватни на пазара на труда. Иначе на младите хора им загубваме 5 г. Лъжем ги, че сме ги научили нещо. После даваме на бизнеса хора, които те тепърва да готвят. Те и иначе ги обучават, защото няма някой, който да излезе перфектен специалист от гимназия или от университета. Но колкото по-рано се започне, толкова по-добра е основата.

Имам оптимизъм, защото виждам как се развива интересът и нашият проект за ранно кариерно ориентиране. Не е далеч времето, в което приемът в профилирани и в професионални гимназии ще се изравни. То идва. Само след няколко години. Заради бурното икономическо развитие на Пловдив. Заради доминиращото производство и продължаващата динамика.

Вече имаме десетки фирми, които произвеждат автомобилни части. Имаме компания, която започва да произвежда части за самолети. Имаме редица български компании -правят роботи, мотокари, колелета, медицинско оборудване на супер високо ниво. Повечето от тези продукти се продават по цял свят. Очевидно е, че имаме нужда и от повече работници, обаче квалифицирани. Общ работник вече не върши работа.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще помогне ли извънредното положение у нас срещу коронавируса?