Следвайте ни

Как работи компетентностният подход: Правят Олимпийски игри в час

viber icon

Историк се облече като Зевс, физкултурник - като Хера    

Калин Танев определя себе си като „свеж“ преподавател - с малко опит като учител, но вече прилагащ компетентностния подход.

„Ученето е за цял живот и колкото по-рано родителите разберат, че на децата им трябват умения, а не зубрене за високи оценки и техническо справяне с изпитни формати, толкова по-добре“, казва той.

Танев е сред учителите, които не се ужасяват от идеята за промяна на изпитните формати, а подкрепят включването на задачи, които мерят тъй наречените меки умения.

Самият той преподава по компетентностния подход. Понятието звучи сложно и непонятно, но

в неговите часове намира много простичко изражение.

Миналата година с петокласниците исках да изляза от рамката на задължителното знание, разказва учителят по история. Отправил предизвикателството към колегата по физическо възпитание и спорт. Танев се облякъл като Зевс, а другият учител - като Хера. Заедно с децата хвърляли копие и диск. Обяснили началото на олимпийската идея в исторически план, а учениците поупражнили и двигателната култура.

„Другите преподаватели се оплакаха, че сме били доста шумни, но идеята беше децата да са шумни. Това преживяване със сигурност няма да го забравят като прочетен урок от учебника“, категоричен е Танев.

Тази година искал да надгради с подобен интердисциплинарен час за викингите и техните спортове. „За 2 години трябва да постигнем чрез междупредметни връзки децата да придобият знания, да направят връзките между различни факти и да добият реални умения.

От това ще им остане повече, отколкото, ако преподавам в стил „One man show“ в класната стая,

убеден е Танев.

В новите условия през тази учебна година планира с колегата по английски съвместен урок, който включва понятията конформизъм и опортюнизъм. Заемките от английския ще постави в контекста на урок по история и гражданско образование.

Проблемът на децата днес не е достъпът до информация като на нашето поколение, казва Танев. Спомня си как тогава трябвало постоянно да ходи в библиотеката. Човек трябваше да носи цялото това знание в себе си, защото нямаше бърз начин да го получи. Сега

в морето от информация по-скоро учениците трябва да получат умението да я отсяват.

Заради това свое разбиране Калин Танев много се дразни, когато чуе да наричат историята „разказвателен“ предмет. "Тя не е "разказвателен предмет", тя е четене с разбиране, анализ на документи, сравняване на информация от различни източници. Трябва да научим децата да четат малките букви - и образно казано, и буквално, в един договор с банката", обобщава Танев.

Признава, че когато в неговото училище прохождал проектно-базираният подход, родителите възроптали:

„Претоварвате децата, ще изпушат, вече не могат да спят от проекти!“.

Постепенно обаче и те се заинтригували. Последният проект на петокласниците бил на тема „Какво щеше да е светът без колелото?“. Обединява история, техника, боравене с езика, презентативни умения, работа в екип, дигитални умения и др.

„Когато изучават Българското възраждане, децата много трудно правят връзка с литературните произведения. Наблягат на литературата може би защото по нея има НВО, а по история не ​- забелязал е Калин Танев. ​- А могат да „облекат“ един автор в контекста на времето. Ние, историците, можем да сме полезни точно в „обличането“ в цвят и форма на всяка тема. Именно историята може да помогне в изграждането на междупредметни връзки“.

Танев вижда и още един голям плюс в нов формат на НВО ​- че ще отпаднат частните уроци, защото никой няма да може да предвиди каква точно практическа задача ще бъде възложена. И така от само себе си би могло да се преодолее сегашният проблем - че не се учи заради самото знание, а как да се преодолее даден изпитен формат.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?