Следвайте ни

Ивайло Старибратов: Дистанционното обучение ще доведе до трайни пропуски

viber icon

С дистанционното обучение се отвори една сериозна пробойна в знанията, уменията и компетентностите на учениците, а и на студентите. Необходимо е да има политически консенсус как ще се реагира за попълване на дефицитите, защото вероятно до месец-два ще има ново държавно управление, а пандемията ще ни принуди да продължим обучението от разстояние в електронна среда.

Това коментира дългогодишният директор на Математическата гимназия и доцент в катедра „Обучението по математика, информатика и ИТ“ към Факултета по математика и информатика в Пловдивския университет Ивайло Старибратов. 

Предвид дългогодишния си преподавателски опит той е на мнение, че тези натрупани дефицити ще оставят трайни пропуски, особено по предмети като математика и физика, а най-вече в практическите умения, заради липсата на присъствени упражнения и стажове в реална среда. Според Старибратов трябва да има дългосрочна стратегия за преодоляването им, тъй като тепърва ще се установи, че немалък брой деца изобщо не са се включили в образователния процес, а онлайн обучението доведе също до социална изолация и липса на мотивация.

„Особено сериозно се усещат пропуските при подготовката на бъдещите учители, които трябва да усетят педагогическите ситуации и прилагането на компететностния подход“, коментира Старибратов, който е и ръководител на Катедра „Методика на обучението и квалификацията“ към Департамента за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти в ПУ.

Като добра възможност за преодоляване на пропуските той вижда удължаването на стажовете във висшите училища, особено за педагогическите специалности. Които да са в рамките минимум на един месец в III курс и три месеца в IV курс.

„Не по-малко важно за развитието на висшето образование е подобряването на връзките с бизнеса, особено що се отнася до внедряване на технологични новости в производствата. Един от популярните световни модели в тази посока са технологичните центрове. И у нас бе направен опит за създаването на такива, но все още е твърде плах. Науката и висшето образование трябва да отговорят на нуждите на бизнеса. В това отношение се усеща най-голямо изоставане, затова и младите хора избират да търсят реализацията си зад граница. Много голяма част от талантливите учениците заявяват, че им липсва именно възможността да експериментират и развиват иновативните си идеи и избират да продължат образованието си в чужди университети“, смята Старибратов.

Той е категоричен, че е крайно време да бъде сменен фокусът на обучението от преподаване на знания към развиване на ключови компетентности, включително критично мислене, решаване на проблеми, творчество, гражданска компетентност, учене през целия живот. За да се осъществи този преход, е необходимо да се променят учебното съдържание, методиките на преподаване и формата на външното оценяване на учениците, както и да се създадат повече условия за иновации и за екипна работа.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (5)

951

951

02.04.2021 | 21:34

"А къде е моята изгода?" -това е въпросът, който този господин задава, когато влезеше в дирекцията на гимназията и отправиш някакво предложение. и сега се гласи за народен - явно има изгода.

Отговори
0 0
6589

6589

01.04.2021 | 21:11

Това го казва специалистът, който преди години смяташе, че учителите щели да станат ненужни, щом се създаде платформа за дистанционно образование и се изработят електронни материали и уроци. Явно партийката, към която принадлежи му е казала, че трябва да има друго виждане, за да седне на топло в София.

Отговори
2 0
Лидия

Лидия

01.04.2021 | 15:03

Много правилно казва г-н Старибратов! Дано го чуят!

Отговори
2 1
Павле

Павле

01.04.2021 | 11:01

Ще доведе и до трайни психически отклонения. Не само при учениците!

Отговори
6 1
Николай

Николай

01.04.2021 | 10:45

Един с акъла си !

Отговори
6 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?