4232

Искат по 4 точки за всички зрелостници на задача с техническа грешка на матурата

Техническа грешка, каквато е допусната в изпитните варианти на някои зрелостници на матурата по български език и литература, не е от съществена  важност за окончателната оценка. Но в официална позиция директорите и зам.-директорите от Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България (СРСНПБ) призоваха на всички ощетени да бъдат присъдени служебно 4-те точки, които се полагат за задачата.

Проблемът е възникнал от липсата на диаграма в последната задача от първия модул, която съдържа необходимиге данни, за да се даде нужният отговор. При разпечатването в училищата на места тя е липсвала в раздадени изпитни варианти. Една от потърпевшите абитуриентки е сезирала МОН.

Оттам обясняват случилото се с технически проблем, свързан с настройките на принтерите, и са готови да направят проверка по всеки конкретен сигнал. Допълват още, че при изпращането на изпитния вариант от министреството всичко е било наред и директорите също е трябвало да направят проверка при размножаването в училищата.

Подобен казус възникна миналата година на националното външно оценяване по математика в пловдивско училище. Там част от децата получиха разпечатка, в която липсваше едната страна на фигура, което променя вярното решение. Тогава МОН отсъди оценяването да бъде според това, което реално е имало пред себе си всяко от децата, а не според точното условие на задачата. Не бе прието настояването за унифицирано решение  по отношение на казуса - задачата да не се зачете или на всички с грешно условие да се присъди максимумът от точки.

Ето позицията на директорите по тазгодишния казус с дванадесетокласниците:

Според нас, МОН е редно да отреди на всички зрелостници 4 точки или да бъде анулирана задачата с техническа грешка от изпита.
Няма никакво значение дали грешката е при предварителната подготовка (форматиране) на изпита или не е констатирано по време на отпечатването на училищно ниво.
За да сме максимално точни техническата комисия при отпечатването на задачите има важна роля за размножаване на материалите, но не отговаря за съдържателната част. Нито комисията, нито директорът знаят дали трябва да има диаграма към задачата или не трябва да има.
При провеждането на изпити винаги е възможно допускането на технически грешки. Важното е те да не са от съществено значение за окончателното оценяване на явяващите се.
В настоящата ситуация, при която за МОН е ясно, че съществува мултиплицирана техническа грешка е съвсем уместно да се вземе решение на национално ниво и това да не се отрази върху оценката на нито един зрелостник, както и да не бъде основание за оспорване на крайните резултати.
Позиция на директорите и заместник-директорите от СРСНПБ

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?