Следвайте ни

Идват 8585 нови устройства за училищата в Пловдивско

Започнаха обучения на педагози, деца и родители как да ги ползват, ако пак се превключи онлайн

viber icon

Училищата от Пловдивска област ще получат общо 8585 устройства по проект „Равен достъп до училищно образование в условия на кризи". Още към средата на юли са доставени 6697 от тях.

Както "Марица" писа, това е само една от дейностите в 3-годишния проект, който стартира през февруари и възлиза общо на 109 562 542 лв.  Финансирането е по механизма на Европейската комисия за реакция на ковид кризата - REACT-EU. Благодарение на него 20 000 нови устройства ще бъдат разпределени между учителите в страната, а с 60 000 ще се допълнят фондовете на учебните заведения.

Техниката ще се предоставя за временно ползване на ученици и педагогически специалисти при евентуални нови преминавания към обучение от разстояние в електронна среда, за да не се прекъсва учебният процес.

"На директорите беше предоставена информация за вида устройства и техническите характеристики. Доставят се с предварително инсталирана операционна система и софтуер. Тези услуги са включени в общата цена, така че няма да натоварват финансово училищата", обясниха  от МОН за "Марица".

Доставките предизвикаха известен ропот в гилдията, че техниката може да се ползва само с профилите в платформата на МОН. Това се възприема като налагане на учебните заведения да използват точно определена платформа, а не най-функционалната според тях. 

Устройствата са с добри характеристики, като за учителите са по-висок клас. Има лаптопи, хромбук таблети. Моделите са: Lenovo ThinkPad L14; DELL Latitude 3190 ducation 2-in-1; Lenovo Tab M8 НD (2nd Gen); Tablet T1 Windows 10; Lenovo IdeaPad Duet Chromebook; Acer Chromebook Spin 511 (R752T), уточниха от МОН.

Стотина за големи учебни заведения,  по 3-4 на село

В първата фаза от проекта разпределянето на устройствата става пропорционално на големината на учебните заведения и броя ученици. Това  е същият принцип, по който се поделиха 12 млн. лв. от държавния бюджет за нови устройства за деца и учители в края на миналата година. Така най-много получават големите училища, които обикновено са и в големи градове. В масовия случай това са и учебните заведения, в които е налице по-голяма осигуреност с техника, а и семействата са с по-висок социален статус, поради което учениците имат свой телефон, таблет или лаптоп.

В Пловдив например  в Математическата вече са пристигнали 140 устройства. За Хуманитарната са отредени 87 за ученици и 17 за учители. 

В същото време в НУ "Васил Левски" в Иганово са пристигнали 2 таблета и 2 лаптопа за ученици, като се чакат още 4 за учители. С финансирането от държавата миналия път бяха осигурени само 2 устройства. Школото обаче е купило таблети и със свои пари. Затова директорката Минка Дринкова смята, че вече е налична нужната техника - при 53 деца в школото да има устройство за всяко семейство. Фамилиите обикновено са с повече от един ученик. "Нямаме повече потребност от техника, но има драстична нужда да се научат да я ползват, казва Дринкова. 

Както "Марица" писа, в проекта "Равен достъп до училищно образование в условия на кризи" са включени и обучения - на общо 20 000 педагогически специалисти, както и на 210 000 родители и медиатори.  В Иганово учителката по информационни технологии го е преминала и на свой ред организирала обучения на второкласниците и третокласниците. "Не бива да се заблуждаваме, че в резултат на това могат сами да влязат в тиймс (Тeams). Дори да обучим и семействата, съм скептична, защото при неграмотни родители подкрепянето на децата е въпрос и на ценности", казва директорката.

В момента МОН актуализира информацията за потребностите на училищата от устройства. В зависимост от актуалната картина ще прецени как да задоволи потребностите, отвърнаха от там на въпроса на "Марица" дали ще има промяна в принципа на разпределянето.

 

Според МОН трябват още 43 575 за страната, според директорите - 103 674

 

И след първата фаза от проекта "Равен достъп до образование в условия на кризи" са необходими още 103 674 устройства в системата на образованието, за да бъде тя обезпечена технически за ново превключване в онлайн режим. Това сочат анализите на център "Амалипе", който работи с мрежа от 300 учебни заведения с концентрация на деца от уязвими групи, предимно в малки населени места.

След като през юни миналата година бе събрана информация от регионалните управления на образованието в цялата страна, се оказа, че към онзи момент са нужни 166 031 устройства.

Впоследствие са били купени 86 023 - с пари от държавния бюджет, по първата фаза на проекта по REACT-EU и със средства от школските бюджети. Въпреки това остава необходимостта от още над 103 000 устройства, казва Деян Колев от "Амалипе".

Това е с около 60 000  повече от потребностите според разчетите на МОН. По данни на министерството заявената към юли необходимост е за 43 575 устройства, от които 31 235 за уязвими групи. В същото време 1471 училища са посочили нужда от осигуряване на интернет. Към момента достъп до нета нямат 34 175 ученици в цялата страна.

Лично поставих въпроса в Комитета по наблюдение на оперативната програма относно начина за разпределяне на устройствата по "Равен достъп до образование в условия на кризи" и получих разбиране, че основен принцип трябва са потребностите, каза Колев. За следващата фаза се очаква промяна в подхода, който да отчита и нуждите.

Междувременно е дадена възможност в ситуация на ново превключване училища с повече устройства да заемат техника на учебни заведения, на които не им достигат.  Лично аз се съмнявам дали това ще се случи, скептичен е Колев. Директори вече имат лош опит с повредена техника. Новата им се води и въпреки създадения механизъм временно да бъде зачислена на друго школо, опасенията от евентуално повреждане са големи. Родители също отказват да поемат отговорност за скъпи устройства.

Те са защитени от злоупотреба и евентуални опити за препродаване - може да се ползват само с акаунта на училището. Така, ако бъдат заложени или продадени, новият потребител ще се окаже без достъп, дава пример Деян Колев.

В много училища от мрежата "Всеки ученик ще бъде отличник" на "Амалипе" вече са в ход обученията за повишаване на дигиталните умения. Те са в рамките на 2 астрономически часа за родители и 4 за ученици.

 

 

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?