Следвайте ни

Хлапета влизат в килийното училище на Данов

Каравелов и д-р Богоров им разказват как са съжителствали българи, турци, арменци

viber icon

С образователни програми, ателиета и прожекции Регионалният исторически музей подава ръка на училищата. Може да провежда и дискусии, викторини, срещи с интересни личности. Това дава възможност за по-успешно приобщаване към историята, детайлно изучаване на родния край, развиване на визуална грамотност и творчески способности, емоционално отношение и самостоятелна оценка, казват оттам.

Програмите са за три възрастови групи, най-голямо е разнообразието за начален курс. В експозицията „Съединение на България” във въвеждащо занятие „Аз посещавам музей” уредникът развежда из експозицията и запознава как се ражда една сбирка, какво е експонат и колекция. Следва „Игра на детектив” за правилно ориентиране из музейните зали.

В модула „Късчета памет” пък една от темите е „От нашия пратеник в миналото”, в която уредникът разказва легенда за възникването на Пловдив. Чете извадки от описания на пътешественици. Децата се запознават с имената на града, тепетата и реката. Върху карта бележат с цветни карфички разположението им.

Други варианти са запознаване с пловдивската възрожденска къща, с градското облекло през Възраждането и „Писмото и неговите спътници - марка, клеймо, печат”, в което децата правят и свои проекти за пощенска марка. Сред най-вълнуващите е „Урокът на оръжието”, в който се показват оригинални експонати.

Друг вариант е класът да влезе в експозиция „Българско Възраждане” в Стария град. Програмата там включва цикъл „С любов и майсторство през вековете”. Първото занимание запознава с елементите на възрожденската къща - еркери, алафранги, резбовани тавани, фризове, долапи, за да се привлече вниманието върху прелестта на декорациите. Вторият урок е практически в 3 групи. Едната рисува елемент от алафранги, дръжки-чукчета от ковано желязо, външен изглед на къща „Георгиади" и избира най-добрите рисунки за изложба. Другата съгражда къщата с пъзел-макет. Третата решава игрословица, като реди разбъркани букви в термини - мангал, долап, одая, оджак, хает, кобилица, миндер.

В експозицията „Книгоиздаване на България през втората половина на  XIX и началото на  XX в.” децата от начален курс могат да видят пособия и книги, ползвани в килийните училища.

Любопитни са им някогашните наказания, за които разказват спомените на Христо Г. Данов от килийното училище в Клисура. Учениците работят с  неговите взаимоучителните таблици, коментират  четивата за здравето и доброто поведение. Заниманието е във възстановената класна стая от Възраждането в дома на книгоиздателя Христо Г. Данов.

От РИМ са заложили дългосрочно разгръщане на дейностите. Така децата, които в начален курс са били на занятие „Аз посещавам музей”, в прогимназията могат да „вземат” втората част от този модул. Той вече включва теми „Как живеят вещите в музея” и  "Как да си направим музеен кът в училище?" в Музея на Съединението. А в Музея на Възраждането надграждането е с програма „Всички заедно” с фокус върху етническото многообразие. Разказът е на езика на Любен Каравелов, д-р Иван Богоров, Константин Моравенов. Учениците се запознават с облеклото, храната, нравите, поминъка на етносите. Разпознават петте азбуки -кирилица, гръцка, арменска, еврейска, арабска, и правят портрет на етнически групи. 

Уроците за гимназисти са най-усложнени - с дискусии, прожекции, попълване на музеен фиш, игра на екскурзовод, изработване на плакат. Тийнейджърите учат история „на среща с главния управител на града” или пък „на среща със Захарий”. По атрактивен начин поглеждат към Съединението и към създаването на ЕС. В Музея на Възраждането ги запознават с елементите и символиката на православния храм - нартика, наос, апсида, олтар, иконостас, купол, владишки трон, амвон, емпория. Лекцията е в храмовете „Св. св. Константин и Елена”, „Св. Неделя” и „Св. Димитър”. Във второ практическо занятие поемат на тур из 5 църкви, като изучават тяхното построяване и украсяване - строители, дърворезбари, иконописци.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?