Годишният доклад за 2020 г.: 46% от 15-годишните нямат функционална грамотност и практически умения по математика и природни науки

Последният мониторингов доклад на „Образование 2030“ показва, че 46% от 15-годишните у нас нямат базови умения по четене с разбиране, математика и не се справят със задачи, които касаят умения от реалния живот. Учебните програми все още са фокусирани върху знанието, а НВО и ДЗИ продължават да оценяват именно това заучено предметно знание, обобщи изводите Златка Димитрова от „България Образование 2030“.

Тя подчерта, че промяната във форматите на НВО и ДЗИ е само един елемент от въвеждането на компетентностния подход, като тестовете трябва да отговарят на 3 изисквания: да мерят придобитите знания и умения, да са средство за оценяване на напредък или липсата му, да дават възможност за отчетност в системата.

Именно по тази причина реформата в образованието от 2016 г. насам върви в посока ключови компетентности. Това е важно, за да се постигне повече от заучаване на даден материал, знанията да са насочени към реалния живот и да могат да се трансферират в различни области и в решаване на различни проблеми, посочи Димитрова.

Изводът от доклада е, че това ще стане възможно, ако са налице 3 елемента:

нов подход за учене и преподаване, подкрепа за учителите в прилагането на компетентностния подход, промяна в начина на оценяване.

Докладът прави препоръки за ясни учебни програми, за които се знае точно какви умения трябва да развият. „Образование България 2030“ предлага това да стане, като се създаде т. нар. Учебна рамка (Curriculum framework), изпитните формати да се ориентират към оценяване на компетентности, а не само на знания, а учителите да бъдат подкрепени в новия начин на преподаване.

Като алтернатива на сегашния начин на оценяване организацията предлага два варианта. Единият е т. нар. формиращо оценяване. При него се дава проект, задача или се изисква поставяне на проблем от реалния живот, като се използва критично мислене, креативност, работа в екип, управление на времето.

Друг вариант са форматите на PISA, които мерят функционална грамотност, умения в областта на природните науки, математиката, но във всички тези области с фокус справяне в реалния живот. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
Десен

Десен

24.02.2021 | 18:05

Това е от все повечето " иновации" в българското образование. И от т. Н. Приобщаващо образование.

Отговори
1 0

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?