Следвайте ни

Гимназисти изобретиха възглавница за дрямка в офиса

viber icon

Ученици намериха начин за кратка пълноценна почивка на работното място и дори изобретиха възглавница за нея. С продукта си учебната компания „OXXO“ зае второ място в надпреварата за най-добра ученическа компания на форума „Изгряващи звезди“ на "Джуниър Ачийвмънт" - България. Тренировачната фирма е една от ученическите компании, създадени в Школата по мениджмънт към Центъра за подкрепа на личностното развитие - ОДК-Пловдив.

През октомври миналата година, когато създадохме фирмата, още не се познавахме, разказва Петър Борисов, управител на „OXXO“. Той е единайсетокласник от ЕГ „Пловдив“ и събрал екип от връстници от още 3 училища - СУ „Св. Патриарх Евтимий“, Математическата и Националната търговска гимназия. 

Хрумката за иновацията дошла, докато тимът си разменял шегички как се спи в час

„Оказа се, че много хора страдат от лошо качество на съня и недоспиване. Затова започнахме да мислим как да решим този проблем“, казва Петър. Според „Галъп интернешънъл“ само в САЩ загубите от недоспали работници възлизат на 441 млрд. долара. А според Световната здравна организация 43% от хората страдат от недоспиване.

Затова тийнейджърите потърсили наше решение за тъй наречения пауър напинг - термин, с който е наречена дрямката в рамките на 30-60 минути на работното място с цел ободряване. Пловдивските ученици създали специална възглавница.

Тя от дишащ материал - бамбуков плат. Нахлузва се на главата като шлем и има отвори за устата и носа. В пълнежа са добавени и ароматни масла -  за дъх на природа. Освен това изолира шум. 

Прототипът е изработен с помощта на майката на един от младите предприемачи, която работи в шивашка фирма

Ученическата компания се управлява от управител, финансов мениджър, специалист по човешки ресурси и мениджър производство. Много бързо учениците стигнали до своята дефиниция за сработване и работа в екип - не всички да правят всичко заедно, а всеки да прави онова, в което е най-добър. Научихме се да правим компромиси, как да сме предприемачи и как да сме лидери, казва Петър.

Имат амбиции да развият продукта и да се стигне до неговото производство. Разработват уебсайт, който да помогне за рекламата. „Най-ценното, което аз научих, е презентирането.  Клиентът не иска характеристики, а история“, казва Борис.

През лятото екипът ще обиколи фирми и ще търси директно шефовете. Дали няма да затръшнат вратата, че предлагат продукт за дрямка в офиса? Ще го оставим за 2-седмичен тестов период на началниците. И после пак ще говорим, подсмихват се създателите на възглавницата от ново поколение. 

Един бележник замества раница с тетрадки

Един бележник може да замени пълна раница с тетрадки. Как да стане това, измисли учебната компания „Tornado D’s“. И с иновацията си спечели наградата на медиите „Стъпка към успеха“ на форума „Изгряващи звезди“. Бележникът е от специална водоустойчива хартия, с покритие, което позволява върху него да се пише с маркер и да се трие. Изработихме и мобилно приложение, чрез което, щом страницата се напълни, да се сканира и да се запази в паметта на телефон или компютър, обяснява управителят и единайсетокласник от Националната търговска гимназия Димитър Славов.

Тефтерът е тип органайзер - човек може да си планира задачите за деня, седмицата, месеца, годината. Има и мотивиращи цитати. Любимият на Димитър е на Бил Козби: „За да успееш, твоето желание за успех трябва да е по-голямо от страха ти от провал“.

Когато създадохме продукта, търсехме нещо, което да улесни нас самите. Тогава решихме да заменим всички книжни тетрадки само с един хартиен носител, разказва Димитър. Добавили и екстри, за да помогнат на връстници, които не могат да организират своето време и да полагат последователни усилия в планирани предварително стъпки.  Сега компанията разработва и сайт, който ще предлага и обучения за личностно развитие.

Най-трудно до момента било да се изработят първите бройки от тефтера. Учениците обходили много фирми, но те или нямали подходящата хартия, или не се ангажирали. От печатница „Зебра“ приели да произведат пилотните 8 бройки и да подкрепят младите предприемачи. Сега Димитър и колежките му Виктория Попова и Нели Тоскова търсят фирма за серийно производство. Всяко от момичетата съвместява по няколко позиции в ученическата компания. Виктория отговаря за човешки ресурси, производство и маркетинг. А Нели е шефката на продажби и финанси.

„Научихме се да не се отказваме. Имаше моменти, в които бяхме на кръстопът или затъвахме в разногласия. Работата ни научи на търпение и последователност, които са задължителни за успеха“, казват от „Tornado D’s“. Тримата вече са мислили за общ бизнес, но това ще почака, докато завършат висше образование. 

Школата по мениджмънт трябвало да подготви младите за демокрацията

Когато през 1990 г. инж. Огнян Димитров основава Школата по мениджмънт в ОДК, току са започнали промените.

Хората ходеха по митинги с надеждата да се тръгне към по-добро. А ние с тогавашния директор Чавдар Тодоров решихме да направим нещо, за да са готови подрастващите за новото време, спомня си инж. Димитров.

В първата школа у нас първо се записали ученици от Математическата гимназия и електротехникума. „Нямаше програми по мениджмънт. Аз бях завършил патентно право и имах понятие от модерни дисциплини. Записах второ висше, Чавдар Тодоров се записа да следва икономика“, разказва ръководителят. От Центъра за пазарна икономика помогнали с насоки и материали, но трудно се намирали лектори.

За да има практическа реализация, от школата основали ученическа кооперация „Ореон“ 

Учениците купували през лятото кайсии и праскови от Сливен и ги продавали в Пловдив. Общината предоставила места, където ученички продавали сладолед от хладилни чанти. Но кооперацията просъществувала само докато завършат училище първите ентусиасти. После липсвала практиката. Докато през 1998 г. стартирала инициативата на „Джуниър Ачийвмънт“ в подкрепа на предприемаческия дух на младите. Преди 20 г. бяхме първите, които започнаха по техните програми, горд е инж. Димитров. Целта била  децата да се сблъскат с реалностите в бизнеса, за да имат куража после сами да разработят своя бизнес идея и да я продадат.

Оттогава през школата са минали стотици ученици. Успешно са я завършили над 2000. При нас им харесва, защото няма нищо задължително, няма домашни и тестове, но накрая всички полагат изпит, казва инж. Димитров.

Преди 3 г., като станало време да се пенсионира, негови възпитаници се организирали сами. И на импровизираната почерпка се събрали над 40 пораснали момчета и момичета. След първоначалната изненада ръководителят им узнал, че много са намерили своя път. 

Въртят IT компании, фирми в други браншове

Даже помогнали с компютри на школата. Някои са в чужбина. 

Школата първа започнала и практиката, която по-късно навлезе във всички професионални гимназии​ - практическите умения да се усвояват и тренират в ученическа компания, която повтаря структурата и дейността на истинската. Докато обаче често школските са с въображаем продукт и се правят сухи тренировки, младите предприемачи от ОДК ​- ЦПЛР - Пловдив  имат прототипи на истински иновации.

Освен наградените компании с възглавница и тефтер за многократна употреба, още три ученически фирми подготвили продукти за форума „Изгряващи звезди“. Цветелина Кръстева е управител на „Jovial“. Единайсетокласничката от Математическата управлява екип от петима ​души от своето школо. Създали са кръгла преносима печка, която е екологичен продукт. Заимствали практиката на руснаците - да захлупят една върху друга керамични саксии, а вътре да запалят свещ. И я усъвършенствали. 

Печката грее дълго, не надува сметката за ток, не цапа и „гълта“ дима, ако се пуши вкъщи

 Най-полезният опит за Цветелина е, че президентът не бива да се меси във всичко, а само да координира усилията на екипа.

Петър Попеско от Националната търговска гимназия пък се сработил с връстничките си Лили и Валери в ученическа компания „Accencis“. И преди били приятели, което улеснило съвместната работа по лепенка с малко резервоарче, в което има мед, прополис и вода. При поставяне върху рана, то се пука, а съставките улесняват заздравяването. Изолацията в последните месеци беше най-голямото предизвикателство, за да успеем да се подготвим за стартъп форума, казва Петър.

Петър Гавазов ръководи ученическата компания „PTV enterprise“. Тя търси заместител на пластмасовите прибори - от картофено нишесте и глицерол. Те се разграждат, без да вредят на околната среда. А ако случайно бъдат погълнати от добитък, се оказват ядливи, макар и не вкусни. Подобни заместители се произвеждат и в други държави, но в Европа още няма стандарт, казва Петър. Той е ученик в Националната търговска гимназия, както и двамата му колеги във фирмата. Най-ценният урок и за трима ни беше „Бързай бавно!“, казва управителят. 

През годините школата е представяла България на европейски панаири на учебни компании в Унгария, Швеция, Норвегия, Белгия, Франция, Швейцария, Малта. Един от екипите е носител и на специална награда на кмета на Стокхолм за най-иновативна разработка. Възпитаници на ОДК са с трето и пето място от Европейското състезание по компютърна симулация по мениджмънт и икономика. А на световното са девети.  

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Остана ли ви отпуск за ваканция през лятото?