Следвайте ни

Езиков лагер на море или балкан - отличен избор за лятната ваканция

Онлайн уроците в годината на COVID-19 натрупали речников запас, но не развързали езика

viber icon

С 30% се е увеличил броят на учениците с ранни записвания за летен езиков лагер през ваканцията. Причината е промяна в нагласите на родители и ученици след дългото дистанционно обучение през годината, липсата на възможности за спорт и временно затворените езикови школи и центрове за хоби занимания за децата, обяснява Ирина Христова, дългогодишен образователен консултант и организатор на първия лагер от британски тип на Българското Черноморие -  Zсamp.

Нараства броят и на момчетата с интерес към лагерите,

като актуалното съотношение момичета-момчета към момента е 60 към 40 процента в полза на момичетата. Сред тях най-голям е процентът на записванията на деца на 11 г. (близо 25%), следвани от  учениците на 12 г. (около 22%) и езиковата група между 13 и 15 г. (20%).

 

 

Според проучване на Международната асоциация на частните училища в Европа сред положителните резултати от онлайн обучениeто са ползването на нови визуални методи за преподаване и умения за самостоятелно учене.

 

В същото време обаче страда концентрацията и се наблюдават промени в мотивацията - затова вниманието сега трябва да е върху компенсиране на изоставането, породено от липсата на жив контакт, емоционални преживявания в усвояването на материала. А всичко това да се случва в естествената социална среда за изява на ученика и с възможност той да получи бърза оценка на знанията си.

Сред най-засегнатите дисциплини са тези, които изискват вербална, физическа и комуникационна практика, а именно

езиковото обучение, спортът, изкуствата и извънкласните дейности за личностно развитие чрез хоби.

Основна причина са затварянето и преминаването към онлайн на езиковите школи, в които над 60% от учениците на възраст между 9 и 17 г. извънкласно изучават чужд език.

България е сред първите 20 страни по процент деца, изучаващи английски език в прогимназиален курс, след държави като Румъния, Австрия, Испания, Словакия, Македония, коментира Христова. Според експертите онлайн езиковата подготовка не води до формиране на  лингвистични умения и боравене с езика в конкретни ситуации, а до трупане на пасивен речников запас.

 

На практика учениците разбират езика, но не могат да боравят пълноценно с него и да формират собствено съдържание, коментира Христова. Междувременно за последните 4 г. броят на учениците, положили втора задължителна матура по английски, варира между 25 и 30 процента от общия брой деца, подлежащи на задължителни матури. Тази устойчива тенденция задълбочава интереса към всички извънкласни форми на английски език, включително и през летните ваканционни дни.

 

 

Как се справят по света

Водещи държави в образованието в Европа като Великобритания, Германия и Австрия заделят специализирани фондове за финансиране именно на летни занимания, които да компенсират изоставането, предимно в сфери на езиковото обучение, математика и спорт. В същото време засега у нас финансовите мерки  са насочени към излизането на децата от дома и подпомагане на туризма чрез едноседмични ваканции на море в туристически комплекси и екскурзионна част.

Какъв формат да изберем?

Летният езиков лагер, проведен у нас, но от западен тип, е добър вариант в тази ситуация, препоръчват консултантите на „Интеграл“. Ще се избегне пътуването зад граница с усложненията, които създава то покрай мерките в различните държави. В същото време лагерите по западен модел у нас имат същия комплексен  характер на програмите с целодневно общуване на английски в естествена езикова среда и британски преподаватели, треньори и аниматори. Провеждането на заниманията в малки групи от 12 деца позволява повече комуникация и практика по езика в реални ситуации, по време на спорт, музика и групови занимания за личностно развитие.

Летните програми с пряко съчетаване на целодневна езикова практика със спорт, музика и хоби занимания са най-предпочитани за овладяване на изоставането.

 В центровете от западен тип от вида на Zcamp например се предоставят 25 учебни часа седмично обучение по английски с британски преподаватели в групи до 10 деца, съчетано с избор от над 10 вида групови и индивидуални спортове и хоби занимания.  Сред предпочитаните от децата спортове са плажният волейбол, мултиспорт дисциплините и футбол, а в индивидуалните спортове - плуване, сърф и тенис. От тази година ще бъдат предоставяни и уроци по ръгби и голф. Учене чрез преживяване предвиждат и задължителни седмични теми, както и възможността за избор на групови занимания по интереси като готварство, театър, изкуства и занаяти, игри за ума, проекти, заснемане на филм, музика, журналистика и др.

За първи път в условията на един летен езиков лагер тази година български ученици на възраст от 16 и 17 г. могат да се включат в менторската програма „Млад лидер”, предназначена за изявени деца, преминала вече курс на обучение в Zcamp, която ще им позволи да подпомагат по-малките лагерници и да развият уменията си за презентиране, организиране, решаване на казуси и лидерски задачи. Програмата е съобразена с поведенческите модели на „поколението Z”, характерни със стремеж към бързи и конкретни резултати в различни житейски ситуации и сфери.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?