Следвайте ни

Ето ги първенците по 3B в онлайн обучението: взаимопомощ, взаимодействие, възможности

Още 4 училища въвеждат наесен хромбука и системата 1:1

viber icon

Паралелки в още 4 пловдивски основни училища от тази есен въвеждат системата 1:1, при която всеки ученик е с персонално устройство, което замества тетрадките и учебниците. Обучението се води във виртуални класни стаи по различни предмети, има опция за групов чат и работа по проекти у дома, като средата е защитена и училището контролира до какво съдържание да имат достъп класовете. Новото попълнение в отбора 1:1 под тепетата са ОУ „Христо Г. Данов”, ОУ „Димитър Талев”, ОУ „Алеко Константинов” и ОУ "Кочо Честеменски". Така училищата стават  9.

Това, че хартията няма да е водеща, няма да пречи, технологията ще добави нови елементи и ще предизвика още интерес, коментира зам.-кметът Стефан Стоянов.

Психолози вече биха тревога, че има нужда от сериозно преосмисляне как се прилага системата 1:1, защото може да има и негативен ефект по отношение на социалните умения на учениците. След  онлайн обучението по време на извънредното положение пък МОН отчете, че в електронна среда то не е ефективно за начален курс. На въпрос доколко е уместно при това положение тотална дигитализация в малките класове, Стефан Стоянов отвърна, че всяко училище прави преценката, децата от ранна възраст вече имат дигитални умения и при всички случаи трябва да се търси балансът.

Всяка система сработва в най-много 60% от общността, а ние имаме вече 60% разбиращи и ползващи облачните технологии учители и директори, добави Стоянов. И подчерта: „Технологията е само средството. Масова заблуда е, че Скайп и Месинджър са дистанционно обучение. Вече не е проблем да се свържем с 20 деца, а да направим съдържание и да има какво да качим в платформите. Истинското дистанционно обучение са уроците и ресурсите, които се споделят във виртуалната класна стая”. Лесно е да се овладее работата с хардуера и софтуера, но с това работата още не е свършена, призна зам.-кметът по образованието и насочи вниманието към нужда от фокусиране върху създаване на подходящи ресурси и проектно-базирано обучение в дигитална среда.

Стефан Стоянов вметна, че когато преди 4 г. стартира общинската програма за дигитализация, никой не е очаквал пандемия и електронно обучение от разстояние, а само допреди година все още разговорите за дигитализация били в бъдеще време. „Ако не беше възникнала кризата, дори и в следващите 2 г. нямаше да достигнем 30 000 акаунта и 8000 виртуални класни стаи. Направихте много бързо ресурси, които да се ползват от всички. Така се прави и това е истинският учител – прави нещо добро и го споделя”, обърна се той към преподаватели от Гугъл едикейтър груп – Пловдив. И ги увери, че това е помогнало на стотици учители да повярват, че има смисъл да се подготвят за онлайн работа с децата. В същото време предупреди нищо да не се прави самоцелно, а по умния начин. И изрази надежда наесен  Пловдив да има готови модели, които да помогнат на гилдията в цялата страна.

Гугъл общността с канал в Ютуб, 80 000 гледали видеата

В месеците на дистанционно обучение Гугъл едикейтър груп в Пловдив мобилизира своите сертифицирани учители и трейнъри, разказа Елена Вързилова. Преподавателката от ЕГ „Иван Вазов” е сред тези с най-голям опит в използването на облачните технологии в училище и на свой ред обучава колеги, след като е сертифицирана за това от Гугъл.  

От март до сега GEG е създала насоки за ползване на облачните технологии от всички учители, включително необучените. Към момента сертифицираните са около 900.

 Записани са и обучителни видеа за работа с инструментите на платформата на Гугъл за образование G-Suite.

Стартира и канал в Ютуб в подкрепа на учителите, които използват активно облачната платформа. Над 80 000 имат видеата, създадени само за една седмица от трейнърите.

Стотици учители и директори се включили и уебинарите,  организираните в партньорство с Община Пловдив и Центъра за творческо обучение. Заради ограниченията колко участници може да има в жива връзка, над 1000 желаещи получили след това запис от онлайн тренинга. Над 80 участници събрал уебинар за чуждоезиково обучуение чрез облачните технологии, проведени са и уъркшопи за създаване на учебно съдържание.

Излъчват най-добрите в трите В: взаимопомощ, взаимодействие, възможности

Конкурс за учители и директори с най-високи постижения в облачните технологии бе обявен на срещата на Гугъл едикейтър груп. Той ще върви до догодина по същото време в три категории: взаимопомощ, взаимодействие, възможности. Това са трите думи в слогана на GEG. Критериите в раздел „Взаимопомощ” ще са: съдействие за подготовка и сертифициране на учители, провеждане на вътрешна квалификация в училище, създаване на електронни ресурси.

Победителите в категория „Взаимодействие” ще се определят според споделените от тях уроци с колеги, работата в екип и организация и участие в уъркшопи и уебинари. А в раздел „Възможности” ще бъдат отличавани активни учители и директори, които са инициирали да са домакини на събитие, партнирали са в инициативи на GEG и са съдействали в споделяне на практики. От организацията припомниха, че вече са създадени онлайн формуляри за домакинство и споделяне на практики, които обаче още стоят неизползвани в сайта.

На срещата бяха отличени и първите, които вече покриват критериите.

В гилдията на учителите това са: Гергана Стефанова, Надежда Цанкова, Велислава Гоцова, Дафинка Русинова от ЕГ „Иван Вазов”, Калина Иванова, Десислава Минкова и Станислава Стоянова от ОУ „Яне Сандански”, Евелина Раднева, Величка Караджова и Цветелина Пацева от СУ „Черноризец Храбър”, Георги Стоев от ОУ „Любен Каравелов”, Светослава Шишиньова и Михаела Стоенчева от ПГХТТ, Биляна Вълева от ОУ „Екзарх Антим I”, Милена Симеонова от СУ „Св. св. Кирил и Методий”, Георги Сивриев от СУ „Никола Вапцаров”, Петя Петрова от ЧДГ „Андерсен”.

Измежду директорите наградите са за: Вихра Ерамян (ЕГ „Иван Вазов”), Екатерина Василева (ОУ „Екзарх Антим I”), д-р Маргарита Бозова (ОУ „Яне Сандански”), инж. Людмила Ганчева (ПГХТТ), Радка Ватева (СУ „Черноризец Храбър”), Таня Николова (СУ „Св. св. Кирил и Методий”), Славка Щерева (СУ „Любен Каравелов”), Елена Александрова (СУ „Никола Вапцаров”), Гергана Аврамова  (СУ „Христо Г. Данов”).

Най-добрият училищен екип в работата с облачните технологии е на Руската гимназия, която първа въведе системата 1:1 и стана първото референтно на Гугъл училище у нас. Наградата получиха директорката Вихра Ерамян и Мария Атанасова, която бе отличена и за цялостната си работа по създаването на ресурси, организиране на обучения и съавторството си в националните насоки за оценяване в електронна среда. Сега едва започвам, зарече се тя. Признание за създадените от тях електронни ресурси получиха и Станислава Долапчиева и Иван Петров от Центъра за творческо обучение.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

ПЕНЧО

ПЕНЧО

08.07.2020 | 18:35

Даскалки-синоним на мисирки

Отговори
0 0
Енчо

Енчо

08.07.2020 | 17:48

Стефчо Къде ти е маската

Отговори
0 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво очаквате от промените в кабинета "Борисов 3"?