Следвайте ни

Електронна платформа учи децата да четат, като създават електронни книжки

WriteReader повишавна успеваемостта с 15%

viber icon

Електронна платформа помага на децата да се научат да четат и пишат, като в процеса на усвояване на тези умения създават електронни книжки и развиват дигитални компетенции.

Няколко училища и детски градини вече са пробвали възможностите на уеб базирания образователен инструмент WriteReader. Предстои популяризирането му чрез уебинари и промотиране в учебни заведения, казва Радосвета Гюлева, която го разпространява у нас.

WriteReader стъпва на уменията на 21. век и използването на технологиите. В съвременния свят децата започват да боравят с клавиатурата на телефона, лаптопа или играчката, която ги имитира, много преди да започнат да пишат. По същия начин, преди да се учат да изписват бастунчета и ченгелчета, вече са запомнили някои печатни букви, които виждат в ежедневието. Много от тях познават тази, с която започва тяхното име.

Платформата използва точно това „предварително“ познание, което децата са усвоили съвсем естествено. И го комбинира с позитивния подход. На хлапетата се казва, че те всъщност могат да пишат. И са стимулирани да наберат на клавиатурата на устройството букви, които знаят. Или пък им се казва дума, а те трябва да натиснат клавиш с букви от нея, които разпознават. Така набират комбинация, която в масовия случай е грешно изписване на дадената дума.

Учителят или родителят сравнява буква по буква написаното с вярното и коригира. По този начин детето се учи игрово, като се и забавлява, казва Гюлева.

Методиката върви от голямото към детайла и дава увереност на децата, че могат да се справят, дори и първоначално да правят грешки. В този смисъл кореспондира с философията на Валдорфдската и Монтесори педагогиката, обяснява Гюлева.

Задължителен е принципът да не се дава негативна обратна връзка на детето - къде е допуснало грешка, а да му се показва вярното, като се използва и дигитализацията.

По света електронната платформа много широко се използва и в работата с деца от малцинствата и мигранти - когато усвояват език, който е основен за мястото, където живеят, но не им е майчин. Платформата има опция и за гласов синтез - когато детето напише дума, компютърът може да го поправи и да каже как се произнася правилно. 

Чрез WriteReader,  пишейки на клавиатурата, то може да добавя и илюстрации. Или пък да нарисува нещо, което с помощта на възрастен да бъде сканирано и прикрепено към текста. Така се раждат електронните книжки, които са другата опция на уебинструмента. Той е изключително подходящ за създаване на читателски дневник, ролята на родителя и учителя е редакция на написанoто от ученика, добавяне на въпроси, коментари или бележка към всяка страница от книжката.

За целта педагогът използва регистрацията си в Google, създава собствен клас, добавя учениците и споделя с тях 4-цифрен код на класа. Ученикът използва своя акаунт и кода за достъп до профила си. След това може да създаде своята електронна книга, да впише заглавие и автор, да оформи  корицата, добавяйки изображения и цветен фон. Вмъкване на снимка и текст е възможно на всяка страница, като се оставя и специално поле за коментари и бележки от преподавателя.

Учителят има възможност да види работата на всеки ученик или да разгледа книгите на целия клас, да поправя в тях и да пише коментари.

Използването на WriteReader в никакъв случай не изключва писането на ръка и класическите методи за ограмотяване, а е допълнение към тях, подчертава Радосвета Гюлева.

Все още платформата не е преведена на български. Учители от наши учебни заведения са я пробвали, като са ползвали английски. 

Пет училища вече са създали електронни книжки, свързани с географията и с емоционалната интелигентност. Четвъртокласници от разградското ОУ „Иван Сергеевич Тургенев“ направили електронна книжка „Нашата красива България“, като всеки ученик  подготвил по една страница със забележителност по избор.

С платформата работят още ДГ „Слънце“ в град Левски, учителките на III б  клас Донка Кючукова, Розалина Паскалева и Йорданка Първанова от ОУ „Петко Р. Славеков“ в Стара Загора. Своите първи опити е направил и III г клас от столичното 145. ОУ „Симеон Радев“. Запалили са се и ОУ „Васил Левски“ във Велинград, ОУ „Гоче Делчев“ в Петрич, ОУ „Христо Ботев“ в село Крумово, ОУ „Георги Бенковски“ в Бургас, СУ „Христо Ботев“ в Козлодуй.

Повишава успеваемостта с 15%

WriteReader е продукт, създаден в Дания преди 10 г. В момента се прилага в повече от 40 държави. Платформата е спечелила няколко конкурса за иновации.

Две години преди да проходи у нас, е изпробвана по време на занимания с деца на възраст от 4 до 10 г., както и с малки ученици, които изучават чужд език.

А изследванията за ефекта от прилагането й в чужбина показват, че децата, които я ползват, имат 15% по-висока успеваемост от останалите.

Уроци по емоционална интелигентност

Работата с платформата пред екрана не изключва живия контакт, казва Радосвета Гюлева, която прави и специални ателиета, свързани с допира и сензорите.

Тя е завършила психология и води обучения за емоционална интелигентност на базата на похвати и игри от Невро-лингвистично програмиране, Валдорф, Монтесори и свои  разработки. Автор е на книгата "Изящна комуникация с другите и себе си - НЛП и кибернетиката" заедно с баща си Иван Гюлев. Написала е и разказ със същото заглавие  - "Изящна комуникация", като направила по него аудио и видео. Разказът е отличен в конкурс и ще бъде включен в алманах „Нова българска литература“. Използван е като основа на обучение "Живот с доверие" за жени, пострадали от насилие. Проектът е представен и на Националната конференция за глобално образование, отличен заедно с още 30 сред 150 участници в раздел „Дигитален образователен ресурс“. Книгата и разказът са представени от писателката Здравка Евтимова.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?