Следвайте ни

Експерименти правят науката забавна: STEAM и еко у дома

Чрез опити в ботаническа лаборатория и метеорологична станция децата учат природни науки и отговорно потребление

viber icon

Природни науки, технологии, инженерни дисциплини, математика, изкуства. Българското училище вече закрачи по дългия път към иначе кратката дума за всичко това - STEAM образование. Учебните заведения полека усвояват парите по първите спечелени проекти за изграждането на такива центрове - от 5000 до 300 000 лв., които се отпускат по националната програма на МОН. Други тепърва кандидатстват. В тези звена ще се учи чрез опита, с експерименти, в лаборатории, с трансформираща се модерна среда, с работа в групи.

Докато станат обаче, има начин за STEAM образование и у дома, след като и производителите на образователни играчки погледнаха в бъдещето и посветиха усилия на ученето чрез правене. Нещо повече - вече поставят акцента не върху консуматорството чрез нови модерни технологични играчки с ограничен набор функции, които бързо омръзват, а и на ековъзпитанието, фокусирайки  вниманието върху глобални проблеми, климатичните промени, ресурсите и отговорното потребление.

Хубавото във всичко това е, че никой не назидава децата, а те сами

стават откриватели, конструират, залагат опити, следят показатели, водят си записки като истински учени.

За да открият накрая сами как се образува киселинният дъжд, какво е фотосинтеза или пък как се създава зелена енергия.

Един вариант за такива домашни STEAM занимания например е ботаническа лаборатория. Както и другите комплекти с такава насоченост тя е по силите на всяко хлапе над 8 г.  Конструира си самичко оранжерия и наблюдава жизнения цикъл на растенията, следейки как се повлиява от температура, влажност и осветление.

Оранжерията е само един пример от серията „Направи си сам“ за обучение чрез образователния подход STEAM, разработена в крак с новата тенденция в науката и образованието, която включва и изкуствата към учебната програма STEM (Science-Technology-Engineering-Mathematics).

Как става това? В играта с оранжерията са

заложени няколко познавателни нива.

Първото е конструиране, като се следва схема или се влиза в платформа с 3D модел. Тази практическа дейност създава технически умения да се следва чертеж и да се направи конструкция от пластмасови и прозрачни елементи за домашната оранжерия.

Следва ниво 2 - арт. Елементи се декорират  с желани мотиви, което включва развиване на креативността.

След като конструкцията е сглобена, идва обучението на познавателно ниво. Детето има база данни, с които да се запознае - как е възникнало земеделието още преди 12 000 години, кои са първите животни и растения, които човекът е започнал да отглежда, как през вековете са се променяли начините и оръдията, включително какво е терасирано земеделие и как са създавани изкуствени острови във водни басейни, за да се получи плодородна земя. Комбайнът, торовете, пестицидите са споменати също заедно с любопитните факти, че първите домати са били жълти и на клонка, открити от ацтеките и инките още 700 г. пр. н. е.

Когато това е ясно, следва ниво 4 - експериментът. Залагат се във влажен памук семена на боб и царевица, които се поливат всеки ден и се наблюдават по схема. Хлапето само вижда кога се появяват кълновете и каква е разликата в развитието на съда в хладилника и на слънце в оранжерията. Прави опит какво ще стане, ако покрие вече пресадените в саксия растения с парче плат. Вписва наблюденията си за корен, стебло и листа в таблица. Така прави самостоятелно изводи колко се нуждаят растенията от слънчева светлина и вода. И чак след като е открило това през личен опит, следва теорията, в която ще прочете как те всъщност работят при фотосинтезата и защо листата са хранителните фабрики на растенията, както и какво се случва в една съвсем истинска оранжерия. Вниманието се задържа за седмици напред,

интригуващо и не се забравя, защото е научено през личните емоции и опит.

На същото залагат и другите STEAM домашни експерименти. Например метеорологична станция у дома, чрез която се наблюдават промените във времето. Има си ветропоказател, метеометър за измерване на скоростта на вятъра, термометър и манометър за дъжд. Малкият учен създава терариум в бутилка, имитира облак и киселинен дъжд и наблюдава парниковия ефект.

В друг вариант детето пробва различни начини да генерира енергия. Създава си генератор,  задвижван от вятъра, факел, който се активира със завъртане на манивела, часовник с картофени батерии. Всичко това показва на децата как чрез зелена енергия могат да се задвижат различни устройства. Експериментирайки, развиват творческото си мислене и обогатяват научните си познания.

Освен това в хода на няколко експеримента се оказва, че науката е доста забавна - да се захрани LCD часовник с лимон, с рециклирани бутилки да се създаде торнадо на масата или вулкан да изригне направо в дланта, да се потопи подводница с помощта на бакпулвер или да се изстреля малка ракета с помощта на оцет и сода за хляб.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?