Следвайте ни

Екохлапета: Всяко боклуче си търси кошче! СНИМКИ

Второкласници от СУ "Св. Седмочисленици" написаха благодарствено писмо до природата за щедростта й, Монтесори първолаци направиха дъга от вода и бонбони

viber icon

Екохлапета написаха старателно табелки, които да окачат в съседния на СУ „Св. Седмочисленици“  парк – хем да упражнят правописа на възклицателните изречения, хем да поиграят  с цветовете, хем да се проявят като млади еколози.  В края на деня под надслов  „Чудният свят на природата“ в лятна занималня, която училището организира в  помощ на семействата, в близкия Ротари парк надписи ще напомнят: „Всяко боклуче си търси кошче!“, „Слънчогледовите люспи – в шепичка!“.

Денят започна с мозъчна атака що е то околна среда, а в групи по двама второкласници от всички паралелки четоха и рязаха изречения от текст, за да съберат в табла петте основни неща, които човек получава от природата – кислород, вода, храна, топлина, подслон.

Мими досега не ги е броила, но знае, че е и нейна отговорност да участва в опазването на равновесието. Ако то се наруши, може да изчезне някой сезон, допуска Елира. Ще бъде жалко, макар че едва ли ще е лятото, което хлапетата толкова обичат, че са си направили хартиено море в ъгъла на класната стая. Точно в средата й пък събраха целия растителен и животински свят, заедно с реки и гори. От пластилин измайсторили от охлюв до крокодил.

С учителката си Станислава Тричкова стигнаха до извода как човекът съсипва природата, като изсича горите, замърсява въздуха и водата, като така заличава цели популации.  След урока по екология ще са загрижени и за морските птици, на които нефтените разливи унищожават структурата на перата,  увреждат стомаха, бъбреците и черния дроб. Накрая хлапетата сключиха „споразумение“ да не изхвърлят боклуци безразборно, а римувани строфи за три кофи им подсказаха как е най-добре: „Жълта! Синя! И зелена! И сметта е разделена!“.

По-разумно е да се кара колело вместо автомобил, а водата е ресурс, който може да бъде изчерпан, ако тече докато си мием зъбите, узнаха още екохлапетата. И написаха по едно лично благодарствено писмо до природата, която е тъй щедра към човека. 2. Б й помага, като засадил и отглежда магнолия в школския двор. Второкласниците имат опит и в рециклирането – от пластмасови бутилки направили вази на морска тематика.

Докато те пишат своите обръщения, първолаците от Монтесори паралелката в СУ „Св. Седмочисленици“ насядаха на килимчето на пода около табличка с бутилки, чашки и други дреболии. Учителката им Стоянка Николова ги приготвила за експерименти, с каквито и по време на редовния учебен процес откриват сами познанието, вместо да слушат наготово изводи – както повелява методиката на Мария Монтесори за учене чрез личния опит. Така с помощта на сетивата за нула време хлапетата разконспирираха водата. На цвят е „чиста и прозрачна“, на вкус – „малко студена и течна“, а на допир – „съвсем мокра“. Ако не сме я замърсили, няма мирис, установиха първолаците. А после се замислиха и къде в човешкото тяло има вода.

Когато не са заети с изследователски задачи в училище, ваканцията минава в Сандански при баба, а за Криста – в мола по женски с мама. Госпожата още не е дала списъка с книги за лятото, а някои вече са започнали „Дневникът на един Дръндьо“, Стоян се забавлява с „Лили Чудото“, а на Петър любимата му е „Книга за България“. Най-хубавото от тази учебна година за Ани е, че целият клас завършил успешно, а за Пламена – първият учебен ден. А най-голямото изпитание – пак първия ден в училище.

Много е вълнуващо и да се учи с констенурката Франклин – подарък на класа. С гласуване първолаците избрали името на литературен герой измежду постъпилите предложения: Бобафред, Леонардо, Рафаело, Хенри, Лъвчо, Майки. Пак по принципите на Монтесори да са самостоятелни и да се грижат за средата, в която живеят, си почистват стаята с метла и прахосмукачка. Голяма част от класа идва от Монтесори група в ДГ „Велимира“, така че не било трудно да свикне с реда и правилата.

В екозаниманието класът изпробва още как се смесват цветовете. Направи си дъга от вода и разноцветни бонбони. И изпробва какво се разтваря в чаша вода – сол, захар, червен пипер.

Химическите опити не са ново преживяване за Монтесори паралелеката. За завършването на първата година в училище тя получила специален подарък от родителите и учителите – преживяване в Щура лаборатория с пуканки и вулкани от течен азот.

При другите три паралелки първолаци може и да няма толкова ефекти, но пък с учителката Светла Бикова се научиха да търсят на географската карта къде в България има минерални извори. Оказа се, че знакът за тях много прилича на онзи, които слагат на СПА хотелите.

А като изчетоха старателно етикетите на бутилките, донесени от къщи, първолаците стигнаха до извода, че не бива да пият твърде много минерална вода, добре е да я сменят с трапезна и чешмяна. Един ден ще пробват лично някои от седемте извора в Хисаря. Може да си направят даже цял „минерален“ маршрут до Велинград и Девин.

Снимки: Франк Воща

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?