71

Драма с школските униформи - една блуза на цената на две, и ги няма в магазина

Високи цени на ученическите униформи и липсата им по щандовете нажежи страстите преди началото на учебната година. Скара родители и производители, постави отново въпроса нужно ли е изобщо децата да ходят на училище с еднакво облекло.

След като демокрацията зачеркна от раз униформите от соца, първо те бяха възстановени в Пловдив - в Математическата гимназия. През годините все повече училища започнаха да ги въвеждат. Решението да изисква определено облекло или  елемент от него се взима от всяко училище. Мотивът на директорите е, че по този начин се създава принадлежност към училищната общност и се решава

проблемът с голите пъпове и съревнованието кой е с по-скъпи и маркови дрехи.

Практиката е видът на униформата да се избира от Обществения съвет или Училищното настоятелство. Тук възниква първият конфликт - доколко мнението на няколко представители на родителите представлява нагласите на стотици семейства. После идва следващият шок - цените. Една униформена тениска се оказва с цената на две, които могат да се купят от друг магазин.

Винаги се избира от поне 3 оферти, но основните играчи на пазара в Пловдив са фирмите „Пен Силует“ и „Форест джинс БГ“. Цените им обаче в момента са близки - ако в едната фирма тениската с къс ръкав надхвърля 25 лева, другаде даже гони 32.

Откриване на учебната година в пловдивското НУ "Христо Ботев"

След училищата, които облича например „Пен Силует“, са ОУ „Душо Хаджидеков“, СУ „Св. Патриарх Евтимий“, НУ „Христо Ботев“, СУ „Св.  Константин-Кирил Философ“, СУ „Софроний Врачански“, ОУ „Кочо Честеменски“, СУ „Васил Левски“ в Маноле. Тениската с къс ръкав от типа "Лакоста" с яка и копчета струва от 19,80 до 25,80 лв. според размера, а с дълъг ръкав - от 21,30 до 28 лв., суитшърт - 46 лева, пуловер без ръкави - 37, сукман - 54,80 лв. Дори и да се купи пестеливо, разходът клони към 200 лева.

Платихме 39 лева само за риза и вратовръзка, а тениските са по 20 лева, разказва и баща, чийто син е от професионална гимназия с договор с другата фирма. Ако смисълът на униформите е да няма деление на богати и бедни, защо се стига до това с налагането им

хората с по-ограничени възможности да са принудени да купуват по-скъпо облекло,

отколкото биха взели иначе, пита той. Освен това разходът не е еднократен - децата растат, износват, от честото пране цветовете избледняват и периодично се налагат нови харчове за още катове от униформата.

Освен тях родителите се оказаха изправени и пред липсата им в магазините, което в последните дни доведе буквално до груби караници и обиди между клиенти и продавачи. Причината е, че фирмите не бързат да влагат предварително парите в производството, без да е ясно какви размери и количества ще  реализират. Семействата пък не спазват сроковете и отиват в последния момент, когато вече няма време да се насмогне с лавината от поръчки.

 

Производителят:  Не е социална придобивка, родителите да поръчват навреме!

„Нямаме драстична разлика в цените. Ако материалите са поскъпнали с 50%, при нас повишението на етикета е най-много с 15-20 на сто. Дори така в сравнение с дрехите на  свободния пазар униформите са с около 1,5 пъти по-евтини -  коментира собственичката на „Пен Силует“ Пенка Райчева. - Родителите трябва да спрат да мислят, че униформите са социална придобивка. Никой не дава социални дотации на нашия бранш, за да ги произведем.“

На въпрос дали допълнителни елементи като бродерии и емблеми оскъпяват допълнително, тя добави, че фирмите не ги калкулират. „Трикото всеки ден поскъпва, но аз не мога да добавям всяка седмица по 2-3 лева отгоре. Задържаме цените, доколкото е възможно“, увери Райчева. Поскъпването на материалите достига 50% - за плат, копчета, конци. Опитвайки се да балансираме със сумите, които искаме от клиента, не можем дори да увеличим работните заплати. Ако повишим възнагражденията, още 10% оскъпяване на продукта ще се стовари върху родителите, каза Райчева. И добави, че цените са такива в резултат на инфлацията, която оскъпява всичко.

„А за това, че няма налични количества в магазините, не сме виновни ние - добави Райчева. - Облекли сме всички ученици от училищата по 3 пъти“. За да не се стига до инфарктни ситуации през септември, фирмата уведомява още при сключването на договора, че униформите трябва да се купят навреме или да се поръчат в срок до 30 юни. След тази дата поръчката се изпълнява в рамките на 40 дни. Семействата обаче се втурват в последния момент.

„Идват в седмицата преди 15 септември и започват да се карат с нас, обиждат продавачките. Имали сме случай баща да дойде на 15 септември в цеха в 7 часа, за да провери дали няма някоя бройка за детето му. Родителите  трябва да се научат на култура на пазаруване“, категорична е Райчева.

Тя обясни, че фирмата води своя статистика за потреблението, но випуските са различни. Никога не може да се знае какви номера точно ще са нужни и по колко бройки ще поискат семействата. „В големите номера 2XL и 3ХL се влагат материали, колкото за две тениски за ръст 152. Ако произведем много и не се продадат, ще затънем в кредити“, прави сметка собственичката. И призовава догодина родителите да поръчват навреме. Райчева увери, че макар сега щендерите да са полупразни, фирмата ще поддържа наличности през цялата учебна година - ще насмогне с производството, когато мине настоящата офанзива.

Според нея, макар цените да се виждат високи на родителите, училищата няма да се откажат от униформите, дори при настоящата инфлация. „Така е по-евтино, ако се купи и се носи. Икономисва голяма сума за други дрехи, а и внася идентичност в дадена общност“, настоява Райчева. Ние не печелим от униформите, дори разчитаме основно на производството на носии и театрални облекла, с което балансираме в поддържането на цените на ученическите дрехи, каза още собственичката на „Пен Силует“. Забелязва се тенденция напоследък да се търсят по-практичните елементи - тениски и блузи вместо ризи. Има и училища, които във времето поръчват допълнителни неща - СУ „Св. Патриарх Евтимий“ например от доста време настоява за униформен спортен екип, но фирмата не се решава да започне производство и на този артикул в настоящата сложна ситуация.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
3 коментара
Родител

Родител

15.09.2022 | 19:37

С началник на РУО - Пловдив като Пакова, с погазващ правата на децата и родителите директор на РЦПППО - Пловдив като Катя Стоилова и партийните новоназначения на Пакова в училищата и новоназначените експерти в РУО - Пловдив ОБРАЗОВАНИЕТО ЩЕ Е СЪС ЗАМИРАЩИ ФУНКЦИИ В ПЛОВДИВ.

Отговори
3 1
Много добре написано!

Много добре написано!

15.09.2022 | 13:40

особено в частта как се взима решението за носене на униформа в дадено училище. Родителите обикновено са безгласна буква.

Отговори
5 0
Пари

Пари

15.09.2022 | 11:23

Парите и от тези облекла пак са си пари, даже добри пари, само не разбирам защо пак форми пак сложни процедури, има толкова много търговци на облекла които верпятно могат да направят и те това, просто с това възлагане както с обществените поръчки виждате как стоят нещата, трябва да има тв. или др. предаване, кое колко сърува, хората да знаят, то така се залагат съвсем различно цени от пазарните и после имало далавера да ами то така има пари с високкте цени за всички в тези доставки, порочна прантика.

Отговори
7 0

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?