Следвайте ни

До малкото училище на село: Всеки ден на път за един учебен час, а няма и рейс

viber icon

Преподаватели по 7 дисциплини трябва да осигури до началото на учебната година директорката на ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Чешнегирово. Всичките са за лекторски часове, които не правят пълен щат и кандидатите не могат да разчитат на цяла заплата. По изобразително изкуство например се събират 190 часа, по география - 136, по физика  и химия - само по 54, по технологии и предприемачество - 136, по „Човекът и природата“ - 170, по биология - 72.

С биологията и географията ще е трудно, всичко друго ще се уреди, оптимист е Кера Ташева. Има колеги от екипа на школото, които имат по втора и трета специалност и част от дисциплините ще разпредели между тях. За преподаватели по биология и география обаче имало криза и миналата година, защото нямало интерес. Когато се случва така, директорката възлага часовете по тези дисциплини на учителя, чиято специалност е най-близо до тях: по география - на историка, по биология - на химика.

По химия се явила учителка, която при наличния хорариум трябвало да има буквално по един час на ден. „А инфраструктурата е лоша. Няма автобус от Пловдив. И да има, училището е на 2 км от спирката. Педагозите са принудени да чакат на главния път, по който минават и тежки камиони. Опасно е, особено за жените. Влак минава 3 пъти на ден. Ако преподавателят дойде с първия и не си вземе часовете до втория, трябва да чака чак до вечерта“, обяснява директорката. Склонна е да плаща за горивото, но не всеки има личен автомобил. МОН също поема транспортни разходи. Въпреки това пътуването е огромно затруднение за преподавателите и масово ги отказва от работа в школото в Чешнегирово. Или пък си тръгват в първия момент, когато намерят по-добра възможност. Докато се появи такава, обикновено се комбинират няколко колеги, които се движат с колата на единия от тях.

Тези неудобства и малкият хорариум прави хроничен проблема с осигуряване на педагози. В селото също няма млади хора, които да завършат педагогика и да влязат да преподават. Половината от колектива е на възраст над 45 г., другите учители са съвсем млади.

Въпреки всичко, колеги остават, когато се осигури постоянно място, казва Кера Ташева. Повечето не ги плаши също, че трябва да работят с деца от малцинствата - при 84 ученици в школото 75% са ромчета.

Когато избира нови преподаватели, директорката предпочита да имат опит поне 2-3 г. Рядко идва някой с повече от 5. Държи да ползват новите технологии - това е особено важно при опасността от ново преминаване към обучение от разстояние в електронна среда заради пандемията. Предпочита да са местни, които познават общността. Винаги първо пита дали имат опит с деца от етнически групи. „Когато търсят работа, учителите смятат, че от само себе си ще се справят в такава среда. После се оказва, че не е така, и се демотивират“, споделя директорката. Това лято всички класове имат допълнителни часове по проект „Подкрепа за успех“ - за наваксване на изоставането при онлайн обучението. „Половината отпуск на колегите мина. Ако човек не е настроен, че трябва да положи този труд, трудно би се задържал. Както и ако иска бърз и видим ефект  - в нашата общност победите са малки и се постигат трудно“, добавя Кера Ташева.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?