"Дигитална раница" - всичко за ученика и родителя на едно място
- 10:15, 23.02.2023
- 1125
- 0
Бележки, отсъствия, седмично разписание и други админинстративни данни за всеки ученик вече са достъпни в платформата "Дигитална раница", но заедно с тях тя събира на едно място и различни електронни образователни ресурси.
"Идеята е цялата информация, вече събрана от МОН, да интегрираме в единен портал. Ученикът да може да влезе в него, родителят - също. Но електронният дневник е 0,1 на сто от дигиталната раница. Целта не е да го дублираме, той е административна платформа. В "Дигитална раница" искаме цялата информация да е на едно място - дигитално образователно съдържание, но да се вижда и цялата информация за бележника и отсъствията. Това да става в 360-градусов портал, като съдържанието е ориентирано не само към ученика, а и към родителя", казва Яни Гебеджелиев. Той е председател на консорциум „Telelink Business Services“, който е разработил платформата „Дигитална раница“.
Гебеджелиев представи лично възможностите на портала пред пловдивските директори на двудневен семинар.
Образователното съдържание в портала е от три вида дигитални ресурси
Единият елемент от него са електронно четимите учебници. Издателствата са длъжни да представят и електронно четим вариант за всеки учебник. Те са интегрирани в дигиталната раница. Така с един клик може да се отвори електронно четимият учебник, без да има нужда да се влиза в платформа на издателство.
Ние знаем учебник на кое издателство ползва дадено училище и зареждаме директно него, обяснява Яни Гебеджелиев.
Когато учебниците за гимназиален етап по общообразователните предмети станат безплатни от 2024 г., техните електронно четими "близнаци" също ще бъдат интегрирани в платформата.
Вторият елемент е съдържание от външен доставчик. Вече са качени ресурсите на Кан академия и на издателство „Клет“. В момента се интегрира и съдържанието на „Просвета“. Има предложение да се включи и софтуерът по програмиране, както и съдържание от учители по математика.
Ако преподавателите ползват друг доставчик на съдържание, те могат да го предложат, МОН да го прегледа за съвместимост с учебната програма и то също да влезе в дигиталната раница.
"Издателствата дават съдържание. Имаме и учебниците. Това е лесната част. Такива платформи има и сега. Новият момент в "Дигитална раница" е да се опитаме чрез инструментите за учители да им повишим компетентността при
създаване на интерактиво съдържание.
Защото един клип и една презентация не е интерактивно образователно съдържание - само да стоим и да гледаме кино", обяснява Яни Гебеджелиев.
Осигурена е възможност учителите да ползват унгарска платформа „Мозаик“. Тя дава интуитивен инструмент, който надраства масово използвания от учителите „Power Roint“. Даваме инструмента, който да е удобен, да има същите функционалности, но и да ги надгради с други, пояснява Гебеджелиев. От една страна, те могат при създаване на съдържанието да ползват налични ресурси - например над 1300 3D сцени, които са интерактивни. Изображението може да се върти или да се гледа триизмерно с вюар очила.
Учителите имат и инструменти, с които лесно да създават различни интерактивни упражнения. Например лесно може да се добави не само тест в урока, но и да направи упражнение с кръстословица или пък игра, да се зададе упражнение със свързване на двойки или текст с празни места - с провлачване и пускане децата да намерят място на думите, както и пъзели. Вариантите зависят от творчеството на учителя. "Не се налага той да програмира. Няма писане на код. Всичко става с няколко клика. Имат инструменти, създават съдържание. И то може да стигне до дигиталната раница", казва един от създателите <210>.
След като вече е създал съдържанието, учителят има право на избор - то да е достъпно само за неговите ученици
или да се вижда от всички в портала.
Проект „Образование за утрешния ден“ се опитва да ги насърчи да създават електронни ресурси, които могат да се прилагат и от колеги. Затова авторът може да предложи съдържанието за национално ползване. За да стане това, двама оценители правят независимо един от друг оценка по специална методика. Когато те одобрят съдържанието, то може да се ползва от всички потребители. А учителят получава и заплащане за труда си, че го е създал.
Персонална информация за всеки профил, но и достъп до всички ресурси
По „Образование за утрешния ден“ са създадени три дейта центъра на МОН. Това гарантира, че няма да има сривове при ползване едновременно от много потребители. Те са на три различни места, двойно подсигурени.
Отделно от 2 години работи Националната електронна система за идентичност. Всяко дете има акаунт още от постъпването в яслите. Същото е за персонала, включително непедагогическия. "Всеки човек има един профил от яслена група до 12. клас. По него системата разпознава човека и му предлага точно това, което е за него. В "Дигитална раница" по този профил разбираме дали е ученик, или учител, в кое училище е, кои предмети изучава, по учебниците на кое издателство. Виждаме и му показваме седмичното разписание. Той има достъп до цялото съдържание. Освен предметите, които изучава, има и достъп до цялото съдържание. Тоест, в този профил ние интегрираме нужното точно за този потребител съдържание от всички системи на МОН", казва Гебеджелиев.
Това обаче не е всичко. Остава възможността за неограничено ползване в библиотеката. Така на практика не се поставят ограничения за ползването на дигиталните ресурси. Ученик в 5. клас например може да гледа съдържание по корейски за 12. клас. "Не филтрираме. Целта е да бъде удобно и да отговори на различен тип интерес. От една страна, "Дигитална раница" да показва съдържанието точно за конкретния ученик, но и да дава достъп до пълната библиотека", обясняват създателите на платформата.
Така ученикът може да си направи годишен преговор, да реши да направи пробни тестове за НВО от предишни години. Да погледне съдържание от минали години. Или пък да разгледа нещо от класове напред, защото проявява интерес - за да реши дали да се задълбочи в тази област.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни