Да преподаваш математика в колата

Руска Златева обикаляла с таблет по домовете из „Столипиново“, за да включи децата в дистанционното обучение

В месеците на дистанционно обучение с най-строгите мерки учителка кръстосва „Столипиново“ с личната кола и лаптоп на задната седалка. Щом спре пред блоковете на „Соколите“ и някое хлапе изникне от входа, полицаите не го спират да се връща обратно. Вече познават учителката по математика Руска Златева, която преподава в колата, събира дарени лаптопи и се мъчи да даде по-добро бъдеще на своите възпитаници от ОбУ „Пенчо Славейков“.

За своята всеотдайност и ината да постигне равен достъп до образование за децата от малцинствата преподавателката бе номинирана и наградена в категория „Образователна дейност“ в инициативата „Пловдив - град на доброто“.

В първите дни на онлайн обучението учениците ползваха телефоните на родителите, но тях ги нямаше цял ден. Сутрин пращах материали, някои четяха вечер, други - не, спомня си Роси Златева, както е по-популярна в махалата. Там, където има устройство, то било на турски, а семействата отказвали да променят езика. Децата пишели на латиница, а преподавателката научила своите първи думи на турски.

Още на втория ден разбрала, че няма да стане като в другите училища. Дала своя таблет на отличничката Шенка, купила карта за интернет на Гюлче.

И започнала да търси устройства втора употреба за останалите - първо от роднини, а после с подкрепата на „Архитектурна работилница“, с която миналата година правили Мобилно училище в гетото. И започнали да пристигат таблети. “Хората ги надписваха с пожелания и насърчения, вечер инсталирах Гугъл Класрум и Кан Академи. Сутрин преподавах онлайн, след обяд взимах няколко таблета и тръгвах към „Столипиново“ -  разказва учителката. - Махалата е затворена общност, но родителите ме чакаха, канеха ме у тях, скоро даже започнаха да ме взимат от училище.“

Руска Златева сама се изненадала колко бързо се събрали 17 таблета за нейния 6. Г клас. Децата започнали да пишат на български, скоро даже поправили грешката в „гУспожо“. А учителката подходила с дребна хитрост: „Ако ставате всяка сутрин и сте в час в 8,30 ч., ако си пишете домашните и участвате, таблетите ще останат за вас". Не можеха да повярват, че някой ще им даде нещо даром, макар от началото да беше ясно, че е така, усмихва се днес математичката. „Много ще го пазя и ще Ви го върна!“, давали дума тийнейджърите.

„Вярвам, че човек трябва да прави добро, да създава красота, да дава любов. Че малкото, което е сторено, се натрупва и става много. Че то променя хората, може да промени градовете и даже света“, казва Руска Златева. Има и още нещо - вярва в дадения шанс за равен достъп.

Именно заради него преди 2016 г. постъпила като учителка. По онова време в графата за предишен опит в CV-то й били изредени различни позиции в търговията, мениджър, търговски директор, дилър на автомобили. Кариерата поела в нова посока, когато жената с икономическо образование чула реклама на програмата „Заедно в час“. Допаднала й мисията да се помага в трудни квартали и селища. Винаги съм вярвала, че ако се подходи сериозно към  децата там, те могат да напреднат, казва  Златева. Столичанката минала трите етапа на обучение  и постъпила в столипиновското школо в родния град на съпруга си.

Минали са вече 4 г. от първото й влизане в клас, но споменът още е ярък. Децата я чакали в първия учебен ден усмихнати  и добре облечени. Щом влезли в клас обаче, настанала бъркотия и всички говорели на майчиния език. Новата учителка вдигнала ръка и помолила за внимание. Никой не забелязал. Но в момента, в който произнесла на английски „Здравейте, ученици!“, погледите се вперили в нея. „Представете си, че около вас всички говорят на китайски и нищо не разбирате. Така се чувствам аз. За да ви разбера и понеже сме в българско училище, ще говорим само на български“, поставила първото правило госпожата по математика.

 Вече 2 г. е и класна и вижда колко е трудно за децата в махалата. Там няма частни уроци. Семействата са грамотни през поколение - бабата и дядото знаят да четат, майката и бащата - не, сега ние ограмотяваме децата, описва учителката. И се стреми да увлече тийнейджърите в извънкласни форми, а голямата й амбиция е да повиши резултатите им и това да се види на следващите национални външни оценявания. Когато усети, че някой остава настрани, звъни на родителите: „Детето ви не беше днес в час!“. Все по-често й отвръщат, че ще бъде утре, и думата се спазва. "Това е вече победа", усмихва се учителката.

Без междучасие

За Руска Златева няма междучасие.  Между уроците децата споделят домашни проблеми, имат нужда да бъдат изслушани. Понякога са били свидетели на караници у дома, друг път преживяват раздели.

„Искам да им кажа, че светът не е „Столипиново“. Че трябва да се срещат с други хора, с друг начин на живот. Да повярват, че и те могат. Да имат мечти, по-големи от това да се оженят и да имат деца“, казва Руска Златева. Няма час, в който да не повдига темата за ранната женитба. Всеки път уверява, че човек всякога може да се задоми, но първо трябва да се изучи, за да са и децата му щастливи. Показва лошия пример в махалата. И пише двойки. В началото на всяка нова учебна година назовава по име кой е бил на изпит и не го е издържал, а също и тези, които са с добри резултати и продължават нагоре. „Нека видят, че всяко поведение има  последствия. Да сравнят добрия и лошия пример. Ако човек не постави себе си някъде между тях, трудно може да продължи напред“, казва учителката.

От уравненията до романа

Освен, че пише уравненията за тестовете по математика, Руска Златева е автор и на две книги – „Психология на любовта“ и „Животът е прекрасен“. Това са две части на един роман, в който действието започва 30 г. преди 10 ноември 1989 г. и продължава в годините след демокрацията.  Когато започнах да го пиша през 2017 г., моята идея беше да не се забрави времето, в което сме живели, казва Златева. Героите са измислени, но времето не е. Главното действащо лице е учителка, а намерението на авторката е да каже чрез нея какво мисли за ромския и турския етнос у нас. Това са много мили деца, които оценяват доброто и дават толкова много любов, колкото един учител другаде не може да получи, споделя учителката. Призивът й към всички колеги е да обичат учениците им и да им преподават по начин, който да ги научи, независимо от етноса, различията, неравните възможности. 

Ако всеки учител в махалата спаси едно момиче от ранен брак, ще е спасил много деца – онези, които то е щяло да роди на толкова ранна възраст, вярва преподавателката с награда за добро сърце. Случвало й се е някое девойче внезапно да спре да идва на училище. Когато екипите за обходи отидат в дома му, съседите казват, че е заминало за чужбина. После учителката разбира от децата, че всъщност са го оженили. Тръгваме пак да го търсим, но вече го няма на адресите, които знаем, вече е потънало в махалата, не може да преглътне тя. Затова е категорична, че в квартала трябва да се знаят последствията за родители, които не пращат децата на училище. Създаден е ред, но трябват последователни усилия и властите да не си затварят очите – това е рецептата според учителката. Вече се е убедила, че когато им се даде да разберат, че правилата важат и за тях,  хората в махалата ги спазват. 

През тази лятна ваканция Руска Златева довършва третата си книга. Тя е с две главни героини от ромски произход. Чрез тях ще разкаже на по-широк кръг хора как живее тяхната общност. Жанрът е приключенски, социален, любовен роман, а работното заглавие – „Дъщери на светлината“.

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
Хм, хм

Хм, хм

30.07.2020 | 13:22

Пак нагласени историйки..... Тези лъжци от "Заедно в час" да вземат да изчезнат Колко учители завършват и не преподават?!?!?! Аман от шуробаджанащина в училищата и навсякъде..........

Отговори
0 0

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?