71

Да (пре)откриеш Елин Пелин в храсталака СНИМКИ

Урок сред природата за седмокласници съчета география, физическо възпитание и литература

Съкровищата на Елин Пелин се оказаха скрити не само в прекрасните му думи и герои между кориците на старите книги. Ученици ги търсиха из шубраци и камънаци на Младежкия хълм в учебен час сред природата. Заниманието съчета ориентиране по карта от географията, бързината и издръжливостта от часовете по физическо възпитание и уменията да се разпознават изразни средства от училищните занимания по български език и литература.

Приключението е една от хрумките за нестандартен подход и интердисциплинарно обучение, заради които пловдивското ОУ „Елин Пелин“ има статут на иновативно за новаторски методи за преподаване.

С урока надпревара между двете паралелки седмокласници учебното заведение ги демонстрира и пред колеги по националната програма „Иновации в действие“ -  от иновативното 3. ОУ „Ангел Кънчев“ във Варна и неиновативните ОбУ „Св. Патриарх Евтимий“ в село Долно Осеново  и ОУ "Св. св. Кирил и Методии" в село Овча могила, община Свищов.

„Това е спортно ориентиране в непозната местност по карта, като на всяка от седемте контролни точки ще откривате част от пъзел, който накрая трябва да сглобите. Всичко е свързано с Елин Пелин“,  въведе децата в правилата учителката им по български език и литература Елена Грозданова.

 Ехеее, каква ти непозната местност,

отбор 3 - Рая, Краси, Антонио и Константинос живеят в квартала, често в свободното време са на тепето и знаят немалко скрити пътечки! Обаче дори за тях се оказа не чак толкова лесно.

Състезателите трябваше да преминат през всички 7 пункта, като приложат умение да се ориентират, да се концентрират и да тичат бързо, освен това да изберат най-бързия, а не непременно най-краткия маршрут и да се върнат пак в изходната точка. Стартираха през 2 минути, а за минаване през даден пост се зачете единствено пристигането и на четиримата играчи. Трябваше да внимават и за още нещо - да не вземат листчето на друг отбор вместо своето.

След всички емоции и физически изпитания из гората предизвикателство за ума очакваше седмокласниците на финала, различно за всеки тим - да подреди биографията на Елин Пелин, да сглоби седем къса в откъс от разказа „Косачи“, да определи изразните средства в друг негов текст, да подреди изреченията от финала на „По жътва“ и да посочи какъв вид характеристика на герой е използвал авторът. Според правилата всяка грешка носи наказателна точка, а тя пък добавя към времето 20 секунди. "Победител е най-бързият отбор, чака ни интересно преживяване", предвкуси отбор 3 и хукна по маршрута.

Комбинирането на различни умения води до изненади на финала, разбрали учителите още миналата година, когато за първи път пробвали подобна надпревара. Тогава последният отбор пристигнал първи.

Преди да дадат старта този път, учителите по география, физическо и литература обиколили подножието на Младежкия хълм,

определили контролните точки и снели GPS координатите,

за да начертаят после маршрута по карта от Гугъл. Мобилизирали и колегите за деня на шампионата. Елена Грозданова пусна  хронометрите на старта, учителката по география Юлияна Николова се скри зад дърветата, на които пловдивчани връзват хамаци през уикенда. До паметника по-нататък се притаи училищният психолог Крум Цанков. Мария Личкова, която преподава математика, приседна на пейка зад една скала. До малко по-висока точка от маршрута се изкачи логопедът Янко Янков. Госпожата по музика Евелина Палакова зачака скрита в нозете на каменния Козел, а преподавателят по физическо възпитание Петко Чирпанлиев пое последния пост по пътечката до финала.

„Натам или натам?“, зачуди се отбор 3, когато достигна Козела. „Връщаме се и още нагоре!“, реши отбор 1 над разгърната карта. „Елате, елате! Марто, знам пътя!“, викна някой от отбор 4. И всички се оказаха в грешна посока.

Със смях и зачервени бузи в крайна сметка финишираха,

а по трасето даже получиха и поздравления от пенсионерки на разходка. И се почна главоблъсканицата по Елин Пелин върху тревата.

Рая, Краси, Антонио и Константинос от 7. А спряха хронометъра четвърт час след старта си. А времето на конкуренцията набъбна до 34 минути заради грешки в последната задача. Биографията не е лесна, но Елин Пелин е патрон на училището, трябва да се знае, безкомпромисно отсече учителката по български език и литература.

„Първо подминахме първи пост, после се качихме над детската железница. Изгубихме по пътя едното листче и се връщахме да го търсим, г-н Янков го видяхме отдалече през храсталаците“, описа перипетиите  Краси от отбора победител. Според Рая четиримата успели да се справят със заданието не защото са най-добрите бегачи или отличниците по български, а понеже са успели да се сработят - в други отбори настъпи раздор накъде да се поеме.

Освен интердисциплинарно упражнение по физическо, география и литература това е и тренировка за социалните умения, съгласи се директорката Татяна Вангелова. Накрая имаше и един сърдит, но това пък е урок как да се понасят загуби.

"Другия път - по химия и биология", пошегуваха се седмокласниците. Учителите им обаче не се шегуват - догодина почват да прилагат игри и в начален етап. На четвъртокласниците им е труден преходът от 4. към 5. клас. Сега правят буктрейлъри по книгите от списъка за лятното четене. А изненадите по сюжетите в тях тепърва предстоят.

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?