Чрез технологиите Боян Бодуров превръща ученето в игра
Трима учители от Пловдивско са със златни медали от национално състезание по STEM науки
- 17:00, 09.02.2023
- 1538
- 0
Третокласници си направиха сами преносима фитнес платформа, в която да спортуват между часовете. И измислиха подобрения по джип, който се управлява дистанционно. Помощник и вдъхновител им е началният учител Боян Бодуров.
32-годишният преподавател, който преди години спечели приза на СБУ "Млад учител на годината" като начален учител в ОУ "Гео Милев", в момента е класен на 3. В в пловдивското ОУ „Душо Хаджидеков“. Той бе отличен със златен медал в категория "DIGITAL EXCELLENCE EUROPE" в VI Национален конкурс за STEM науки в България, организиран от EduTechFlag в партньорство с научния център „Карнеги“, Пенсилвания. Надпреварата е за учители, които мотивират и вдъхновяват учениците да използват IT технологиите и природните науки, "превежда“ Бодуров.
В конкурса участваха 122 преподаватели от цялата страна. Сред отличените са още двама от Пловдивска област. Национални победители в раздел "SUPER STEM EUROPE" са Ивелина Гачева от ОУ “Христо Смирненски” в село Строево и Деяна Пейкова от ОУ “Христо Смирненски” в Раковски.
За да покаже работата си, Боян Бодуров представил два от проектите, по които са работили неговите ученици. Те сами проектирали и създали фитнес платформа с размери 1 метър на 60 см, на която има куки с ластици и въртящ се лост. Конструкцията е преносима и може да се ползва в различни пространства.
Освен това направили подобрения по джип играчка, която се управлява с дистанционно. Най-голямо предизвикателство в преустройствата било за захранването, защото батерията издържа 20 минути и смяната отнема време. След като екипът направил допълнителен извод и преместил батериите, джипът вече може да работи в продължение на час, а те се сменят за секунди.
Освен практическата работа на учениците си Бодуров представил и портфолио с методите, които прилага в клас.
Всяко от децата в 3. В има и свое портфолио, в което само попълва свои постижения в различни области. Прави снимки, презентации, видеа. Портфолиата са в специално пространство в платформата ClassDojo, която позволява учителят да ги оценява по точкова система. Много е мотивиращо за тях, споделя той. Всеки ученик е с различни интереси, затова материалите са всевъзможни, дори рисуване на спортни марки със специална програма за 3D изображения.
Колкото по-късно са родени учениците - през 2013-2014 г., толкова повече самите те искат дигиталните технологии да са застъпени в час, показва опитът на Бодуров. Затова, когато въвежда нови знания, следва учебниците и учебния план, но задължително добавя и дигитален елемент.
Обикновено е свързан с работа в различни платформи. Учениците искат да могат да натиснат нещо и така сами да участват в урока, установил е учителят. И използва това активно, за да не бъдат пасивни слушатели в час.
Много залага на работата в екип. Забелязал е, че раздели ли ги на групи по 6, по естествен начин те се сработват - лидерът изпъква, всеки проявява силните си страни. Самите те ми подсказват, че все по-малко инат нужда от готови знания и все повече от създаване на умения, които да прилагат практически, казва Бодуров. Натам са насочени и усилията му - да стимулира мислене, критичен поглед.
Те пък обожават предизвикателствата. Едно от тях е да заслужат титлата „Ученик на месеца“. Тримата отличени получават грамоти със своята снимка, изработени от учителя. Той прави класацията пак по точките, събрани в Gojo. Решаващо обаче е не кой колко шестици е получил.
За учителя е важно децата да свикнат да правят избор. Затова, когато поставя задачи за презентации, темите са поне 3 - например устройство и работа на 3D принтер, мечтаното училище или защо е нужно да се учи математика.
Третокласниците още не владеят Power Point, но родителите помагат. После всеки презентира в часа на класа и се учи да представя себе си и труда си.
Ако можем ние - училището и учителите, да представим учебния материал така, че да изглежда като игра, децата ще учат непрекъснато, убеден е Бодуров.
В Строево търсят къде е потънал "Титаник"
Часовете на Ивелина Гачева в ОУ “Христо Смирненски” в село Строево винаги са преживяване. Там например интердисциплинарен урок съчетава учебните предмети „Човекът и природата“, дигиталните технологии с изобразителното изкуство и музиката. Ето ти модерния STEAM подход.
Как работи при петокласниците? Първо чуват една много позната мелодия на Селин Дион. Не е трудно да се сетят, че това е саундтракът от филма „Титаник“. След това от учителката си получават координати и със знанията по география трябва да определят къде точно е потънал корабът в Северния Атлантик. Така преговаряме предишната тема, а преходът към новата е с презентация, обяснява учителката.
Слайдовете обаче не изчерпват урока за устройството на Земята. Децата имат възможност буквално да пипнат ядрото, мантията и земната кора, като ги оцветят с бои върху разрязани топки стиропор. Щом се стигне до външните обвивки, урокът прави връзка и с кръговрата на водата. Децата правят опити - нагряват кубчета лед и наблюдават топенето. После вдигат температурата със спиртниче и виждат изпарение и кондензация.
По този начин учат чрез личния си опит, обяснява учителката. Много разчита и на ролевите игри, чрез които пък децата имат възможност да преживеят урока. Така петокласници са се предрешавали като египтяни в самоделни костюми за часа по история, а шестокласниците са си създали сами облекла на жители от Северна Америка.
Мерят трус по Рихтер със самоделен сеизмограф
Седмокласник създаде сам вятърен генератор - от спринцовка, 2 моторчета от счупени играчки и един диск. "Чрез тях успя да предаде въртеливото движение, което само по себе си е нещо съвсем обикновено. Голямото обаче е да стигне до идеята, че чрез това въртеливо движение може природна сила да се впрегне в производството на енергия и да се пести електричество", казва Деяна Пейкова от ОУ „Христо Смирненски“ в Раковски.
Тя е заместник-директор на школото и преподава по английски, но природните науки и технологичното са в кръвта <210>. Затова и учениците й постоянно са увлечени в подобни приключения.
Портфолиото, с което заслужи златно отличие в Националния конкурс за STEM науки, описва още няколко практики, за които използва програми на „Майкрософт“. Една от тях например позволила децата да измерят до каква степен достига трус по Рихтер, след като направили сами сеизмограф с подръчни материали и го разлюлели.
С Mikro-bit пък програмират парти светлини. Пак чрез тази програмируема платка петокласници успяват да я накарат да съобщава кога гишето е свободно и заето като в банките.
Интересно им е, защото е учене чрез правене, казва учителката.
До няколко месеца й предстои да защити докторантура в ПУ „Паисий Хилендарски“ на тема "Методи на преподаване чрез STEM в прогимназиален етап".
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни