2374
Следвайте ни

Бойчо от Караджово - с национален приз за наставник на медиаторите

Министърът на образованието акад. Николай Денков награди Фатме Арслан от ПГТСТ "Гоце Делчев"

viber icon

Бойчо Кочев от ОУ „Васил Левски“ в село Караджово бе отличен сред шестимата образователни медиатори-координатори, всеки от които е ментор на още поне 30-40 колеги в мисията им да връщат деца от уязвими групи в клас, да подкрепят семействата им и да са мост между училището и културата на общностите.

Когато стартирала практиката с образователните медиатори у нас, Бойчо бил петокласник в школото, в което сега е медиатор. Днес вече следва и в университет, за да може да преподава като учител.

Наградите бяха връчени на церемония в МОН в първия конкурс „Образователен медиатор на годината“. Той се организира от Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“ в рамките на традиционната кампания за честване на ромската Нова година – Банго Васил.

Малко не достигна на Фатме Арслан от ПГТСТ „Гоце Делчев“ да грабне годишната награда за медиатор, но е първата подгласничка с най-голяма подкрепа след победителя – Николай Огнянов.  Отличията на медиатори от цялата страна, които често се превръщат в герои на децата, които винаги са на първа линия, но често остават невидими, връчи министърът на образованието  акд. Николай Денков.

Когато дойдох в МОН преди 7 г., мислех, че ще се занимавам с наука – възвишени и важни дела . Само след седмица разбрах, че някои деца дори не могат да завършат училище 

сподели той. - Тогава за първи път чух за образователните медиатори. И с всяка седмица ми ставаше все по-ясно, че в голяма степен и на тях се крепи образователната система“.

После в годините екипът на МОН търсел начини да осигури финансиране за работата им. „Без вас е невъзможно и ние да изпълним нашите задачи - обърна се към най-добрите измежду медиаторите акад. Николай Денков. – Вие се борите за децата на България. И чрез вас те имат бъдеще.“ Министърът ги увери, че съзнава колко е трудна мисията им, но също и, че вратата му е винаги отворена за тях. И успокои, че ще се намери начин да продължи изтичащата на 30 юни програма, по която голяма част са заети. Министърът поиска от медиаторите да са спокойни за своята работа, защото това ще донесе повече спокойствие и сигурност и в семействата, с които работят.

В момента в България има около 1000 образователни медиатори. От тях 700 са ангажирани именно по програмата „Подкрепа за успех“, а останалите – със средствата за работа с уязвими групи. По данни на център „Амалипе“ образователните медиатори са успели да убедят 80% от семействата от малцинствата да позволят децата им да бъдат тествани в училище за ковид, за да се върнат присъствено в клас.

Председателят на организацията Деян Колев припомни една от легендите за Банго Васил – той възстановил моста, който дяволът съборил, за да се издавят ромите.

Има нещо символично, че  ромската Нова година започва с възстановяване на мостове, защото много от тях бяха разрушени в политиката и обществото напоследък,

каза Колев. И отправи пожелание те да бъдат вдигнати отново.

Освен за удължаване на програмата „Подкрепа за успех“, Деян Колев призова МОН и за по-голямо внимание към нуждата от интеркултурно образование, което да е застъпено и в учебните часове по различните дисциплини, и в заниманията по интереси. Това включва и политики за десегрегация на училищата, каквито в момента не са заложени в Коалиционното споразумение на властта. Според Колев назначаването на медиаторите трябва да става с пари от държавния бюджет. А финансирането на системата – да отчита напредък и добавена стойност, за да не се сравняват механично училища с подбрани деца и учебни заведения с ученици от необразовани семейства.

В първото издание на конкурса „Образователен медиатор на годината“ предложения отправяха родители, учители, директори, ученици. Сред критериите са номинираните да са върнали в клас отпаднали деца, да са работили активно с родители, да са инициирали акции за толерантност и добротворчество, те самите да са промяната в системата. Победителят Николай Огнянов бе излъчен сред петимата, достигнали до финал.

„Да си медиатор е призвание за хора с големи сърца - каза той. 

Не е лесно, защото реалността е жестока. Децата са нашите следи, отпечатък от нашето пътуване през живота. Ако допуснем да не са в училище, губим бъдещето.

Заедно с него бяха наградени и останалите четирима финалисти с най-голяма подкрепа: Фатме Арслан, Тихомир Георгиев, Мира Стефанова, Георги Самирев.

Отличените медиатори-координатори, които не получават допълнителни пари за тази работа над минималната си работна заплата в училищата, са Бойчо Кочев, Ирена Михайлова, Стефан Стефанов, Златина Памукова, Алдин Стефанов, Ангел Ангелов.

Всеки от тях получи книгата „За ромите в образованието“ на д-р Йосиф Нунев, издадена от Великотърновския университет. Авторът попита залата ще останат ли всички в нея медиатори и чу вкупом утвърдителен отговор. А след това изненада с думите: „Ако бях се задоволил  да съм учител, щях да съм още учител на село. Но моят професор по дидактика ми каза още в първи курс: „Имаш задължение към общността да й помогнеш да излезе от ситуацията, в която е. Поне половината от вас трябва да завършат висше образование. Трябва да направите стъпката на днешното поколение!“.

Д-р Йосиф Нунев подчерта, че в момента юридически в българската образователна система няма сегрегация, но има фактическа сегрегация, която не дава равен шанс и дърпа назад.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?