71

Без предупреждение! Министърът на образованието започва лични проверки в училищата

Ще се ръководим от принципа за максимално присъствие в клас, заяви проф. Сашо Пенов

 

Максимално присъствена учебна година предвид обстановката с коронавируса. Това е един от основните приоритети на служебния министър на образованието и науката проф. Сашо Пенов. Той представи днес своя екип в Министерството на образованието и науката (МОН) и приоритетите си през времето на действие на служебния кабинет, пише dnes.dir.bg.  


Приоритетно сред най-близките цели на служебния министър е обезпечаването на началото на учебната година.

В ход е подготовката в училищата за откриване на новата учебна година, показват първите наблюдения на министър Пенов. Вчера той е направил проверки без предупреждение в две столични училища - 18-о и 3-то. В едно от тях не го познали и го спрели на входа. "Наложи се да обясняваме защо искаме да влезем в училището", разказа проф. Пенов.

Училищните директори били изненади от неочакваната визита,

като един от тях споделил, че за първи път училищният праг се прекрачва от министър на образованието. Проверката му е установила, че на място са били всички директори и заместници, които са започнали подготовката за новата учебна година.

"2347 са учебните заведения в предучилищната и училищната сфера. Аз, разбира се, няма как обективно да обиколя всичките, но ще организирам работата си така, че да посетя максимален брой", допълни министърът.

Проф. Пенов обяви, че му предстои среща с началниците на регионалните управления на образованието, за да получи обратна връзка за готовността на училищата за новата учебна година.

По думите му има две кризи, които биха ни сполетяли през предстоящата учебна година - влошаване на епидемичната обстановка и на енергийната ситуация. По първата той вече е в тесен контакт с Министерството на здравеопазването, с което поддържат диалог относно възможните мерки според актуалната ситуация.

"Ще се ръководим от принципа за максимално присъствие в образователните институции при полагане на грижа за здравето - както на децата и студентите, така и на учителите, и на преподавателите", каза той и допълни, че това ще зависи от обективната ситуация.

Министърът вече се е срещнал с почти всички социални партньори, обсъдили са проблемите, текущите задачи и вярва, че ще бъде обезпечено едно нормално започване на учебната година. Предстои му

среща и с началниците на регионалните управления на образованието,

за да получи обратна връзка за готовността на училищата за новата учебна година.

Като част от краткосрочните цели, министърът смята да активира и дейността по механизма за обхвата на децата, подлежащи на обучение. Друга задача, към която ще бъде насочена работата на МОН, е събирането и анализирането на информацията за обучението на българите в чужбина.

По отношение на енергийната обстановка той отбеляза, че средства за провеждане на държавната политика ще се осигурят, а друг е въпросът от фактическата ситуация с наличността на отоплителните материали.

"Мисля, че средствата не са проблем на държавата, за да се осигури нормалното протичане на учебния процес през зимните месеци", допълни Пенов.

Според него идеите на предишното ръководство на министерството на образованието за обединяване на университетите са все още в много начална фаза на обсъждане.

Относно приоритетите на екипа му, министърът посочи, че първата програма, която е одобрена от Европейската комисия, е ОП "Образование". Той подчерта, че това е резултат от работата на предходните ръководни екипи в МОН. Другият стратегически приоритет е работата по Националния план за възстановяване и устойчивост. Целта е да не се забави изпълнението на тези дейности, за да може средствата да бъдат насочени към образованието. Общо над 3,5 млрд лв. се очаква да влязат по оперативната програмата и по Плана за възстановяване. 

В екипа на министъра, като заместник-министри, влизат

Албена Чавдарова - професор в Софийския университет, Мария Гайдарова с ресор "Предучилищно и училищно образование", която и през 2017 г. заемаше този пост, и Надя Младенова, която ще отговаря за европейските фондове. Димитър Здравков пък ще е началник на кабинета на министъра.

    

Албена Чавдарова, заместник-министър

Албена Чавдарова, заместник-министър

Снимка: БТА
    

 

Мария Гайдарова

Мария Гайдарова

Снимка: БТА
    

 

 Надя Младенова, заместник-министър

Надя Младенова, заместник-министър

Снимка: БТА
    

 

Димитър Здравков

Димитър Здравков

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
13 коментара
Даскалката

Даскалката

19.08.2022 | 19:42

Докога ще ни тъпчат нагласени директори- пенсионери? Да ви кача снимка на "нашият" да видите как прегръща момичетата, пиян в дискотеката. Да ги сменят всички! Трудно се търпи вече.

Отговори
0 0
54фгжб54

54фгжб54

18.08.2022 | 23:30

Явно няма какво да прави през тези два месеца, та поне да пообиколи и да се поразходи.

Отговори
1 0
До МОН

До МОН

14.08.2022 | 19:35

Още 1г изгубена,децата пак ще учат бъркоч в учебните програми!Вижте: Най-голяма потребност от размествания има в учебните програми по български език и литература. След това се нареждат математика, география и икономика. Това става ясно от приключилия преглед на всички програми по общообразователните предмети от I до X клас. В него са взети предвид мненията на 18 000 педагози от цялата страна и 5200 деца и младежи, както и от социологическо проучване сред родители и деца, проведено от Центъра за обществени и политически изследвания „Галъп интернешънъл Болкан“. 12 са предложенията за промени в учебните програми по български език и литература. Те предвиждат предимно разместване на теми между класовете. Предлага се например миналите глаголни времена, причастията, наречията и предлозите да се преместят от V в VI клас, а по-леките теми, свързани с местоименията, с еднородните части в простото изречение, с активната и пасивната лексика, с паронимите, с писането на резюме и на делово писмо да слязат в по-долни класове или в прогимназията. Има идея извършването на морфемен анализ да не се включва в общообразователната подготовка, а по него да се работи в разширената. По литература предложенията са две – Вазовите „Левски“ от „Епопея на забравените“ и „Под игото“ да се преместят от Х в IX клас, а „Моето семейство и други животни“ (Даръл) да не се изучава в задължителните учебни часове. Тези промени няма да утежнят учебната програма в нито един клас. Матурите показали сериозен проблем по математика Резултатите от матурите показват много сериозен проблем с математиката. Това коментира министърът на образованието и науката акад. Нико... Прочети повече Най-много са темите по математика, които са предложени за преместване в по-горен клас или в разширената подготовка. Такива са например еднаквости в равнината, класическа вероятност, елементи на стереометрията. Според учителите за кредит, рента и квартил трябва да се учи в разширената или в профилираната подготовка. Предлага се изчисляването на проста лихва, което сега се учи в V клас, да се преподава две години по-късно, а уменията за построяване на успоредник и на триъгълник по различни дадени елементи да се изискват от седмокласниците в разширената подготовка, а не от всички. Ще се обсъжда също преместването в следващ клас на понятията полуравнина и контур на полуравнина. Не е необходимо всички петокласници да могат да се ориентират с компас и да изчисляват средната гъстота на населението, смятат учителите. Предлага се тези умения да се усвояват в разширената подготовка по география и икономика заедно с понятия като Лавразия, Гондвана, полезни изкопаеми, атмосферно налягане, приливи и отливи, кръгова диаграма. Друга идея е в по-горен клас да се учат определянето на географски координати по глобус и по карта и изчисляването на действителни разстояния с помощта на числен мащаб, както и понятията градусна мрежа, географска ширина и дължина. Има предложение за облекчаване на програмата по география и икономика и в първи гимназиален етап. Ще се мисли дали понятия като президент, високоразвити и развиващи се страни, енергийна ефективност, Европейски парламент, Европейска комисия, които сега се учат в IX клас, да се извадят от учебната програма по този предмет, защото се усвояват в хода на обучението по-рано и/или през други учебни предмети. Същото се отнася и за изучаваните в Х клас понятия като произход на релеф, произход на полезни изкопаеми и др. Четвъртокласниците не знаят значението на все повече думи, близо 3500 са с двойки Речникът на децата ни обеднява. Все повече са думите, чието значение голяма част от учениците не знаят. Цели 88% от тях например не мог... Прочети повече Най-малко промени се предлагат в учебните програми на началните класове. Те засягат само програмите по физическо възпитание и спорт и по музика. Предложенията за промени в учебните програми ще бъдат разгледани от работни групи с участието на учители, методици и психолози. В обсъжданията ще участват също номинирани от съответната институция представители на министерствата на здравеопазването, на околната среда и водите, на културата, на младежта и спорта, на електронното управление и на иновациите и растежа. Ще бъдат взети предвид и становищата на неправителствени организации, които работят в сферата на образованието. Евентуалните промени в учебните програми ще бъдат предложени за обществено обсъждане в края на октомври тази година. Прочетете целия материал на следния линк: https://www.actualno.com/education/uchebnite-programi-po-bel-i-matematika-trjabva-da-se-razmestjat-news_1789481.html © Actualno.com

Отговори
5 0
Отново и отново

Отново и отново

13.08.2022 | 09:46

Отново сбъркани Наредби и отново никой не търси отговорност на ВИНОВНАТА.......Язък за труда на хората. Иначе Кр. Вълчев го написа днес в ПИК. Списъци с новите директори.....

Отговори
9 0
Добре дошли!!!

Добре дошли!!!

12.08.2022 | 19:52

Нека да дойде! Да види чудо-чудно как ресурсният център си играе със съдбата на деца със СОП!

Отговори
7 0
Кандидат-директор

Кандидат-директор

12.08.2022 | 18:31

А за провалените конкурси за директори на училища ни дума, ни вопъл, ни стон.

Отговори
11 0
l;klxck\f[l

l;klxck\f[l

12.08.2022 | 19:08

Споко, не са намерили нашите хора.

Отговори
7 0
rajna Knqginq

rajna Knqginq

12.08.2022 | 17:42

Пак нашата зам министър

Отговори
2 3
Учител

Учител

12.08.2022 | 17:39

По училищата е пълно с работещи пенсионери,това да се прекрати още през септември.Млади хора чакат за учителски места.Много ненужни администратори.

Отговори
9 0
Директорка

Директорка

12.08.2022 | 17:00

Не сме свикнали да бъдем изненадани, ще ви посрещнем с кайве и сладко и още нещо

Отговори
1 0
Даскал

Даскал

12.08.2022 | 15:48

Да дойде да види мизерията в хуманитарната , чиито ремонт гербаджиите отлагаха десетилетие, а ПП намери парите само за три месеца !

Отговори
3 7

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?